donderdag 28 januari 2016

Toen Hayley net op school zat, maakte ik me heel veel zorgen om haar emotionele toestand. Het was allemaal zo spannend en de eerste schoolmaanden liepen niet heel erg lekker. Met meer was ik eigenlijk niet zo bezig. Ik was totaal niet betrokken bij de klas of laat staan de school.

Dit begon het tweede jaar te veranderen. Mijn buurvrouw en tevens moeder van een klasgenootje van Hayley was vorig jaar en het jaar ervoor de klassenmoeder. Ze was altijd druk bezig met vanalles, zoals de themahoek, het kerstdiner en ook mocht ze iedere keer mee op schoolreisje. Ik vond het leuk dat ze zo betrokken was bij alles. Ik wilde me op dat moment ook wel gaan inzetten voor de school. Al helemaal toen ik vorig jaar werd gevraagd om als hulpmoeder mee te gaan op schoolreisje. En dat was ook heel hard nodig. Want zonder hulpouders is zo'n schoolreisje onmogelijk!

Begin dit schooljaar vroeg de lerares van Hayley of ik de nieuwe klassenmoeder wilde zijn. Tuurlijk wilde ik dat. En meteen kreeg ik een lijstje in mijn mail van alle taken. Inmiddels heb ik al veel dingen gedaan dit schooljaar. En als ik een keer niet kan, doet mijn man het. Zo is hij een ochtend pepernoten gaan bakken met de klas.

Nu ik de juf zoveel mogelijk help, besef ik pas hoe afhankelijk de leraren soms zijn van ouders. Denk maar aan een extra uitje, dan zijn er altijd ouders nodig die de kinderen kunnen begeleiden en meenemen in de auto. Of een extra schoonmaak van de klas voor de vakantie, al het versieren, hulp bij het kerstdiner, pepernoten bakken, luizen pluizen en ga zo maar door. Dat kunnen die leraren echt niet alleen. Hulp ouders zijn keihard nodig op school!

En ik doe het met heel veel plezier al dat helpen. Ik doe zoveel mogelijk en gelukkig zijn er nog andere ouders in de klas die zoveel mogelijk helpen.

Ongeveer twee weken geleden kreeg ik de vraag van de juf van Hayley of ik een Koek en Zopie kraam wilde maken voor de themahoek. Mijn man en ik zijn thuis aan de slag gegaan en binnen een week stond de kraam in de klas.

We gebruikten een klein tafeltje van Ikea en wat resthout uit de schuur. Mijn man heeft druk staan zagen en timmeren en ik heb de rest gedaan. En het resultaat mag er best wezen. De lerares van Hayley was er hartstikke blij mee en ik ben ook trots op het eind resultaat.

Ik vind het hartstikke leuk om me zo in te zetten voor de klas. Ik voel de waardering en ook geeft het een voldaan gevoel om zo betrokken te zijn. Niet alleen de juf maar ook de kinderen zijn super enthousiast. Inmiddels ken ik de meeste kindjes erg goed en ik word vaak fanatiek begroet op het moment dat ik in de klas kom. Heel erg leuk.

Vandaag heb ik ook voorgelezen in de klas. Het zijn de komende week de Nationale Voorleesdagen en dus mogen ouders bij ons in de klas voorlezen. Uiteraard wilde ik dat ook een keertje doen. Heel schattig hoor al die kindjes die geboeid en netjes in een kringetje zitten te luisteren.

De komende jaren zal ik me zeker nog zoveel mogelijk inzetten voor de school. Scholen hebben die ouders gewoon nodig. Dat zijn ouders die het hele jaar helpen, maar ook ouders die een keertje komen helpen. Alle hulp is meegenomen. Dus mijn oproep aan jullie: Help ook een keer mee op school!

2 opmerkingen:

  1. Leuk, hier help ik in Ella haar klas wanneer het echt nodig is. Groep 5 is het steeds minder. En bij Sam ben ik ook klassenouder, maakte ik het overblijfrooster, verjaardagsmutsen en help ik bij andere activiteiten. Morgen ga ik ook een groepje voorlezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk! Ja die verjaardagsmutsen inderdaad! Ik mocht ze ook in elkaar nieten dit jaar. Veel plezier morgen met voorlezen!

      Verwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!