donderdag 12 november 2015


Afgelopen zondag vierden we dus Hayley's verjaardagsfeest. In totaal waren er 10 kinderen op haar verjaardag. Vorig jaar vierden we het kinderfeestje in een indoor speeltuin, maar dit jaar dus thuis. Ondanks onze twijfels was het feestje heel erg geslaagd. Hierbij wil ik je mijn tips delen waardoor (ik denk dat) het feestje een succes werd:

Tip 1 Huur een springkussen
Op internet vind je verschillende bedrijven in je eigen omgeving die springkussens verhuren. Ik huur elk jaar het springkussen bij hetzelfde bedrijf. Een klein kussen huur je dan voor €40,- euro en een maatje groter (geschikt voor ongeveer 10 kinderen), huur je voor €50,-. Die huurkosten zijn voor een gehele dag. En bij het bedrijf waar ik ze huur, betaal ik verder geen borg.

En kinderen vinden het geweldig. De hele dag een beetje springen, zorgt bij de kinderen voor de grootste lol. Een absolute aanrader dus zo'n springkussen!

 
Tip 2 Buiten spelen
Kinderen barsten natuurlijk van de energie en al helemaal in een groep kunnen ze enorm druk zijn. Ga even naar buiten met de kinderen en laat ze een half uurtje spelen in de speeltuin. Kinderen spelen nou eenmaal graag, dus of het nou in een indoorspeeltuin is of in de (gratis) speeltuin voor de deur. Who cares? En na een half uur rennen, zijn ze behoorlijk wat energie kwijt en kun je ze gerust aan tafel zetten om ze hun cadeau te laten geven en een taartje te eten.

Tip 3 Doe spelletjes
Er zijn genoeg leuke spelletjes die je met de kinderen kunt doen op een feestje. Denk bijvoorbeeld aan blikgooien, zon/maan en sterren, spijkerpoepen, koekhappen en de stopdans. Met een aantal spelletjes achter elkaar kun je zo een klein uurtje vullen van de tijd. Houd er wel rekening mee dat je de aandacht goed moet verdelen, omdat er kinderen tussen kunnen zitten die afdwalen.
Neem indien nodig even een break en ga na een half uurtje weer verder met spelletjes doen.


Tip 4 Gebruik plastic bordjes/bekers/bestek
Wie houdt er van een hoop rommel opruimen na een feestje? Niemand toch? Gebruik daarom alleen maar plastic borden/bekers en bestek. Na het feestje gooi je alles weg, niks afwassen!

Tip 5 Vraag vrienden/familie die kunnen helpen
Ik vierde Hayley's feestje met een aantal volwassenen erbij. Dat was heel gezellig, maar automatisch kreeg ik ook hulp uit alle hoeken. Mijn nicht hielp met de stopdans en hield de afwas van de volwassenen bij, mijn man hield de kinderen in de gaten bij de speeltuin en zo hielp iedereen die er was een beetje mee. Dat zorgde ervoor dat niemand iets tekort kwam en iedereen in de gaten werd gehouden. Met zoveel kinderen om je heen is extra hulp hartstikke fijn.

Tip 6 De Action
Bij de Action vind je veel goedkope spullen die je kan gebruiken voor een kinderfeestje. Denk bijvoorbeeld aan de plastic borden en bekers, maar ook versiering kun je er halen voor een klein bedrag. Ik vond er ook voor (80 cent volgens mij) een zak met kartonnen brillen etc. om leuke foto's mee te maken (zie bovenste foto). Zou je iets willen knutselen met een feestje? Dan kun je ook bij de Action kijken voor goedkope knutselspullen.


Tip 7 Zorg voor samenhorigheid
Zorg ervoor dat de kinderen continu als groep bij elkaar blijven. Zodra je een spel doet, dient iedereen op te letten en mee te doen, laat de kinderen tegelijk een stuk taart eten en een beker limonade drinken en laat ze met elkaar spelen. Dat is uiteindelijk wat je wilt toch met een feestje. Als de kinderen gaan opsplitsen is het hele idee van een gezamenlijk feestje weg en wordt het een chaos.

Het kan wel zo zijn dat er kinderen bij zitten die wat minder goed mee komen met de groep. Kijk gewoon hoe je hier het beste mee kunt omgaan. Er zijn kinderen die een feestje heel leuk vinden, maar zich toch liever afzonderen.

Tip 8 Duur van het feestje
Doe geen feestje van 6 uur lang. 3 Uurtjes is echt genoeg! Wij deden een feestje van 3,5 uur en ik merkte dat het laatste half uurtje iedereen helemaal instortte en onrustig werd. De televisie was op dat moment de beste oplossing. 3 Uur was dus al lang zat.

Tip 9 Een klein presentje
Geef de kinderen een kleinigheidje mee naar huis. Dat kan zijn in vorm van een snoepzakje of een klein presentje. Hier kreeg iedereen dierenoren mee naar huis. Die droegen ze tijden de stopdans. Ze waren er allemaal heel blij mee en liepen moe maar met een glimlach de deur uit.

Tip 10 Themafeestje
Wij hebben het feestje geen speciaal thema gegeven. Maar dat is iets wat je wel kunt doen. Je kunt alle activiteiten koppelen aan een vast thema bijvoorbeeld een prinsessenfeest of een superheldenfeestje. Op internet kun je een hoop leuke ideeƫn vinden. Maar wat je ook doet, maak er een feestje van!

4 opmerkingen:

  1. Bedankt voor deze tips! Volgend jaar staat ons dit ook voor het eerste keer te wachten en ik wist niet eens waar moet ik beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handige tips... in februari zal voor ons een eerste kinderfeestje worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goede tips. Bedankt! Kinderfeestjes zijn altijd erg leuk maar voor mama soms een uitputtingsslag ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou ook erbij zetten; je budget in de gaten houden. Ik heb wel eens jaren gehad dat ik van tevoren een bedrag in mijn hoofd had en uiteindelijk het tweevoudige had uitgegeven. Zowel voor de kinderen als de ouders moet het leuk blijven!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!