dinsdag 20 oktober 2015


Dat kinderen snel groeien, merken we al vanaf de eerste dag dat ze op de wereld zijn gekomen. Ik merk(te) dat altijd op door de kleding. Zo leken ze van de één op de andere dag bijvoorbeeld niet meer in maat 68 te passen. Zo gek was dat! Wat kunnen die kinderen toch groeien en zelf merken ze daar volgens mij niet zoveel van denk ik. Al is daar wel verandering in gekomen, want nu Hayley bijna 6 jaar oud is gaat dat groeien hand in hand met lichamelijke klachten.

Ik kan mij groeipijn ook nog heel goed herinneren. Ik werd dan in de nacht wakker met een ontzettend rare pijn in mijn kuit. Het voelde dan alsof hij op slot zat. Mijn zus had mij ooit het advies gegeven met een blote voet op een koude vloer te stampen. Volgens haar ging het dan weg. In goed vertrouwen deed ik dat iedere keer als de pijn kwam en ja, het hielp.

Hayley werd een aantal weken geleden wakker met heel veel pijn aan haar linkerbeen. Ik dacht meteen aan groeipijn. Maar ergens twijfelde ik ook wel. Volgens alle internetbronnen moet je groeipijn aan beide benen hebben en de pijn zat duidelijk alleen in haar linkerbeen. Na een aantal dagen mank lopen, verdween de pijn als sneeuw voor de zon. Maar een aantal dagen geleden kwam de pijn weer keihard terug. Huilend strompelde ze door het huis, weer die linkerbeen die het haar zo moeilijk maakte. Het leek wel alsof ze het been met zich mee sleurde. Ik legde haar daarom op de grond om te kijken of er verschil in lengte zat van haar benen. En ik meende echt een verschil te zien. Haar linker been zeker 1 cm langer dan de rechter been, dat zou toch geen gekke verklaring zijn? Misschien groeide dat been wel net even iets harder.

Mijn man en ik vonden altijd al dat de schoenen van Hayley zo snel en schuin bij de hiel sleten. We zagen zelf niks geks aan haar manier van lopen. Maar het begon wel op te vallen dat haar linker schoenen harder sleten dan haar rechter schoenen. Dat het linkerbeen dan langer was zou een goede verklaring zijn voor de slijtage, vonden we.

En dus maakte ik een afspraak bij de huisarts. Vanmorgen vroeg zaten we in de behandelkamer en Hayley legde uit waar ze regelmatig de pijn had. De huisarts bekeek haar grondig, maar zag geen lengte verschil. En ook leek hem de pijn toch echt een groeipijnklacht. Ik heb alle vertrouwen in mijn huisarts, maar toch voelt die terugkomende pijn niet goed. En ik dacht toch echt verschil in lengte te zien bij haar benen. Wel moeten we meteen weer bellen zodra de pijn terug is.

Aan de ene kant was ik blij dat de dokter geen verschil zag, maar aan de andere kant maak ik
me toch nog wel zorgen hoor. Dat groeipijn zo heftig kan zijn, dat je kindje mank door het huis heen loopt, is dat wel normaal? Nu moet ik zeggen dat ze de afgelopen paar maanden wel weer keihard is gegroeid. Bijna 1,5 cm in 3 maanden en gemiddeld groeit Hayley ook zo'n 8 á 9 cm per jaar. Ik meet haar namelijk sinds 2013 een aantal keren per jaar door middel van een groeimeter in de vorm van een bloem die ik op haar muur heb gekliederd.

Dat groeien gaat dus heel snel. En ik hoop heel erg dat de pijn niet meer is dan inderdaad groeipijn en dat het rare slijten van haar schoenen ligt aan de nog ietse-pietse-beetje X-benen die ze heeft. Ik houd het in ieder geval allemaal goed in de gaten.

Zijn er nog tips? Herken jij dit soort pijn bij de kindje? Of wil je graag je ervaring delen? Laat het me hieronder weten. Ik tast momenteel nog wat in het duister.



3 opmerkingen:

  1. Het ene been van mijn broertje is wat langer dan het andere been. Toevallig weet ik dat je moet kijken of de kuiltjes bij de billen op gelijke hoogte zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Groeipijn doet vreselijk zeer en kan aan 1 kant tegelijk hoor! Hayley heeft daar wel de leeftijd voor, en kan best een tijdje aanhouden. Heel vaak komt deze pijn in rust, dus snachts. Ik zou me niet teveel zorgen maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien heeft ze ook wel kramp in haar spieren. Hier had mijn jongste vroeger ook last van. Spierpijn door krampscheuten. Bij haar hielp dan een warmte pack of kruik wel...Ps Fijn dat ze geen lengte verschil heeft in haar benen, want dat kanlater ook voor rug en nekklachten zorgen!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!