zaterdag 22 augustus 2015


Zakgeld, daar beginnen we hier thuis nog niet aan. Ik vind Hayley nog net wat te jong voor zakgeld. Voor nu zie ik het nut er nog niet van in aangezien ze de waarde van geld nog niet goed kent. Toch moet ze dat gaan leren. Want wat nou als je kindje iets heel graag wilt hebben en jij niet alles zomaar koopt? Tenminste ik doe dat niet. Bijna alles kost namelijk geld. En hoe verwend mijn koters ook zijn, op zekere leeftijd moeten ze gaan beseffen dat geld niet aan een boom groeit en dat de (meeste) mensen netjes werken voor hun geld.

En dus had ik iets bedacht voor Hayley: klusjes in huis. Ze is niks verplicht, ze mag het doen. En onder die klusjes vallen bijvoorbeeld; afwassen, stofzuigen, de tuin sproeien en met een doekje de tafel schoonvegen. Hele simpele klusjes die ervoor zorgen dat zij een steentje bijdraagt in het huishouden en beseft dat je als je geld wilt hebben er iets voor moet doen.

Inmiddels heeft ze al heel veel klusjes gedaan in huis. Soms vraagt ze zelf aan me of ik een klusje voor haar heb en een andere keer vraag ik of ze iets wilt doen. De ene keer springt ze op van blijdschap en de andere keer heeft ze er totaal geen zin in en wilt liever spelen. Dat is helemaal niet erg. Zoals ik zei, het mag, het moet absoluut niet. Maar zodra ze een klusje doet heeft ze wel weer een centje verdient. En dat is ze weer een stapje dichterbij dat Xbox spelletje dat ze dolgraag wilt hebben.

Dat spelletje kan ik prima voor haar betalen, daar gaat het niet om. Waar het mij om gaat is dat ze aan het einde van rit beseft dat ze met werken ook zelf dingen kan kopen. Dat je geld moet sparen als je iets wilt hebben en dat je trots op jezelf kunt zijn als je hard voor iets hebt gewerkt en het dan kan kopen. Dat ze iets heeft om naar uit te kijken. En dat ze hopelijk nog wat meer waardering krijgt voor haar hardwerkende ouders.


Ik vind het tot nu toe een succes. En eerlijk gezegd kan ze het ook allemaal best netjes, de klusjes die ze krijgt. Wat ik ook fijn vind is dat ze zelf een stuk netter is geworden. Ooit was ze namelijk mega netjes, maar sinds de kleuterpuberteit is gekomen, is Hayley een ware slons geworden. Speelgoed en kleding slingert door het hele huis en ook haar kamer is af en toe een zwijnenstal. Maar de laatste tijd is het een stuk minder rommelig. Want nu ze die klusjes doet beseft ze een stuk beter wat die mama allemaal doormaakt met twee koters. Zo'n huishouden is toch best hard werken!

En ik vind het ook leuk haar het één en ander te leren. Ze helpt mij namelijk ook weleens met koken en dan leg ik haar uit hoe je dingen bereid. Of we doen samen de was en leer ik haar hoe je de kleding netjes opvouwt. Het zijn zulke kleine en simpele dingen, maar toch zo leerzaam voor een klein meisje. Eerlijk gezegd kan ik niet wachten totdat ze genoeg centjes heeft en haar spaarpot kan legen op de toonbank. Ik denk dat ze mega trots zal zijn op zichzelf en ik al helemaal op haar.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!