zaterdag 21 maart 2015


Afgelopen donderdag had ik na schooltijd weer een gesprek met de juf van Hayley. Zoals ik vorig jaar al vertelde verlopen Hayley haar kleuterjaren in fases. In totaal zijn er 6 fases en zodra deze fases compleet zijn afgerond, is een kindje klaar voor groep 3.

De leermethode DORR

De leermethode waar ze mee werken op de school van Hayley heet DORR. Door middel van een schema wordt bijgehouden wat een kleuter kan. Bij het bekijken van het rapport kun je precies zien in welke fase je kindje zit en wat je kleuter al kan op basis van taal-lezen, rekenen, motoriek-bewegingsspel, sociaal- emotioneel, wereldoriƫntatie en muziek.

Om nou even een voorbeeld te nemen (en dan pak ik het onderdeel taal); in de eerste fase begint de kleuter net op school. In het onderdeel; taal en de categorie; taalbewustzijn- eindrijm, moet de kleuter in de eerste fase het leuk vinden om samen rijmpjes op te noemen en in de zesde fase individueel rijmen. Alle fases daartussen zijn steeds een stapje verder. En op die manier kan de leraar meten hoever een kind is in de ontwikkeling van het DORR systeem. Alles dat kinderen moeten leren volgens dit systeem om naar groep 3 te gaan, staat erin verwerkt.

Hoe gaat het nu met Hayley op school?

Voor de zomervakantie zat Hayley in fase 2 en inmiddels is ze nu dus bezig in fase 5. Ze heeft al grote sprongen gemaakt het afgelopen jaar en de juf is dan erg tevreden over haar. Het was alleen de vraag of we nu het leerproces gaan verlengen of versnellen. Zoals het nu gaat zal Hayley waarschijnlijk volgend jaar ng een kleuterjaar doen. Zodat ze een sterke basis heeft voor groep 3.

Hierboven zie je een gedeelte van het DORR-schema en rechts een stukje van 2 verschillende rapporten van Hayley. De onderste is van afgelopen december en de bovenste is van donderdag. Al het paarse dat erbij is gekomen heeft ze de afgelopen maanden dus ontwikkeld. Zo zat ze in december nog in fase 3 en zo is ze nu bezig in fase 5 en sommige onderdelen moet ze nog afronden in fase 4.

Dat is even wat anders he zo'n systeem? De eerste keer dat ik haar rapport kreeg was ik met opgetrokken wenkbrauwen naar de schema's aan het staren. Ik verwachtte een simpel rapport met zinnetjes van de juf erin en alles handgeschreven. Maar tegenwoordig kunnen de kinderen verwerkt worden in schema's. Wat ik ervan vind, ja ik weet het nog niet helemaal. Maar goed; de methode is er vast niet voor niks! En aan de andere kant is het wel leuk (en handig) om te zien wat Hayley allemaal kan op school. Dat kunnen we meenemen naar huis om verder te oefenen. Ik ben dan ook heel benieuwd hoever ze is qua ontwikkeling op het moment dat de zomervakantie bijna begint. Want als ze sinds december 1,5 fase heeft afgerond...misschien zit ze voor de zomervakantie dan toch al in eind fase 6...
Categories: ,

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!