dinsdag 21 oktober 2014

 
Gisteren had Hayley alweer haar derde zwemles. En ze is nog steeds zo enthousiast als bij de eerste les. Zodra het maandag is, komt ze vrolijk uit school en vraagt wanneer we naar zwemles gaan. We hebben nu zelfs een nieuw ritme ontwikkeld. Op maandag is het na school filmpje kijken en dan na de film met de bus naar het zwembad.

Elke 6 weken mogen de ouders een kijkje nemen bij de zwemles. Gewoon even kijken hoe het gaat en natuurlijk een hoop foto's maken en filmen. Gisteren was het voor mij de eerste kijkles. De les duurt een uur en de laatste 20 minuten mochten we kijken. Echt leuk.We zagen hoe de kinderen verschillende oefeningen deden en van de kant het water in moesten springen.

Hayley was ontzettend blij toen ik kwam binnenlopen. Uiteraard was ik zwaar beladen met fotocamera en filmcamera en wisselde tijdens de les verschillende keren af om foto's te maken en te filmen. Ik zag dat Hayley er wel wat door werd afgeleid. Ze stond namelijk meer te poseren langs de kant dan op te letten op het geen dat de juf uitlegde. Ze kwam regelmatig naar me toe gezwommen om te poseren voor de filmcamera. Ik ben heel blij dat ik kon filmen, maar de volgende kijkles, laat ik mijn camera's maar thuis denk ik ;). Ik kon er om lachen natuurlijk, maar het is belangrijk dat ze bij de les blijft. Zwemles is een serieuze zaak.

Dat het serieus is merk ik aan de manier hoe een les verloopt. Er word hard getraind, in alle groepen. Ook als de kinderen net beginnen met zwemmen. Zwemles is geen uurtje lol trappen in het zwembad. Zwemles betekend hard oefenen en goed op letten. Wie niet oplet, haalt zijn zwemdiploma niet snel. En de juf is lief, maar ook streng. Via de trap uit het water klimmen tijdens de les? O, nee dat kan niet. "Als je in de sloot valt, is er ook geen trap om eruit te komen!" Met een strenge blik keek ze de kinderen aan.

En Hayley verrast me absoluut. Naast het poseren, zag ik haar ook momenten serieus bezig. Hoewel ze altijd wat onzeker is geweest van zichzelf (zie: "Ik kan het niet. Ik kan het niet."), zie ik haar nu echt groeien. Ze durft al met haar hoofd onder water (geloof me, tijdens het douchen is het al drama) en ook durft ze van de kant het water in te springen (iets dat ze altijd heel eng vond als we samen gingen zwemmen). En doordat ze zo welwillend is in het leren van zwemmen, heb ik er een goed gevoel bij. Ze doet heel erg haar best en ze heeft er elke week zin in. En ook al is zwemmen hard werken en goed oefenen, ze hebben tijdens de les ook wel veel lol. Ik ben blij dat we aan deze fase zijn begonnen. Zo'n A-diploma is een mooi vooruitzicht. Maar voorlopig wordt er nog een hoop gespetterd ;).

Categories:

2 opmerkingen:

  1. Leuk! ik ben benieuwd hoe dat hier straks zal gaan, zwemles....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat worden ze groot dan hé als ze al zwemles krijgen. Hier zit de eerste meezwemles erop, vanaf nu is het elke 10 weken meekijken, maar wat leuk om al die kindjes te zien zwemmen, en ook vooruitgang te zien na een aantal lessen

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!