donderdag 19 juni 2014


Het zit erop: haar eerste schoolreisje. We hebben lang getwijfeld of we haar mee wilde laten gaan. Maar ik hakte de knoop door: ze ging. Maar wel graag met haar lievelings juf. En dat was goed.
Hayley keek er heel erg naar uit. Ik vond het allemaal maar spannend. Mijn man ook. En deze week was het dan zover. Woensdag ging ze op schoolreisje naar koningin Julianatoren.

De kinderen verzamelde om half 9 in de klas. Daar kregen ze een sos bandje en een geel hesje aan. Er werden duidelijke instructies gegeven in de klas en daarna gingen ze per groepje naar de bus. Mijn buurvrouw ging ook mee als begeleidster en we gebaarde naar elkaar dat ze mij zoveel mogelijk foto's zou sturen.

Mijn man, Hayden en ik wachtte buiten totdat we Hayley met haar groepje zagen lopen. Als een slinger liepen ze hand in hand met de juf. Alles verliep heel gestructureerd. Het leek wel een militaire operatie. Terwijl ze langsliep sprongen de tranen in mijn ogen. Ik gaf haar een knuffel en een kus. Terwijl Hayley vol spanning en enthousiasme mee liep, was ik de enige die me zorgen maakte. De juf zag mijn tranen en knikte vriendelijk: "Ik zal goed op haar letten." las ik in haar ogen. Dat moment moest ik loslaten en de juf vertrouwen.

Ze gingen de bus in en alle ouders stonden naast de bus van hun kind. Terwijl ik de tranen met mijn sjaal weg wreef, nam Hayley plaats in de bus. "Dat is goed hoor, heel normaal die tranen." Ik hoorde een vriendelijke stem naast me. Een moeder die haar zoontje uitzwaaide. "Nu moet je loslaten he? Dat gevoel kennen we." Het was dus helemaal niet gek. Iedere ouder gaat erdoor heen. En toen ik op dat moment om mij heen keek, zag ik in de ogen van alle ouders het gevoel van bezorgdheid. Ze voelde allemaal hetzelfde als ik. En waarom? Gewoon omdat we ouders zijn en van onze kinderen houden. We moesten allemaal even loslaten. Niemand keek me gek aan. "Het maakt je een goede moeder," voegde ze er nog aan toe.

 
Mijn dag verliep rustig. Ik was helemaal niet lekker en dus was ik blij een beetje te kunnen bij te slapen en te liggen op de bank met Hayden. Mijn buurvrouw stuurde mij een aantal foto's om de paar uur om mij gerust te stellen.
 
Rond 17:00 uur kwamen de bussen weer aan bij school. Precies op de afgesproken tijd. Ik was blij haar weer op te kunnen halen. Hayley was niet zo blij: "Ik wil nog een keer naar het pretpark!" Ze heeft nogal moeite ermee als een leuke dag is afgelopen. Pas thuis begon ze enthousiast te vertellen over wat ze had gedaan.
 
Ik ben ontzettend blij dat ik haar heb laten gaan. Het was een hele overwinning. En alles was vanuit school ook heel erg goed geregeld. Een volgende keer zal ik vast een stuk minder gespannen zijn als ze op schoolreisje gaat. Hayley heeft een hele leuke dag gehad en is een ervaring rijker. Die ervaring wilde ik haar niet ontnemen hoe eng ik het ook vond. En achteraf bleek mijn gevoel echt niet raar. Iedere ouder voelde hetzelfde als ik. Daar zijn we ouders voor. En we moeten nou eenmaal door de momenten van loslaten. Nu zijn we weer een stapje verder daarin.
 

12 opmerkingen:

  1. Wat fijn om dit stukje te lezen! Fijn dat het zo goed is verlopen allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk uitstapje naar de koningin julianatoren heel leuk park voor kleintjes.wat fijn dat hayley het zo naar haar zin heeft gehad. Ik weet nog goed toen de bus weg reed met "mijn dochter" erin, dat ik mijn hele maag voelde draaien ik kon wel huilen en ook ikwas niet de enige mama!!!! Is de bus reis voor hayley ookgoed verlopen? Ze is wagenziek toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja de busreis ging ook goed. Vanwege haar wagenziekte zat ze bovenaan helemaal voorin. De beste plek voor wagenziekte.

      Verwijderen
  3. Zo knap dat je het toch gedaan hebt, volgend jaar moet ik ook voor het eerst loslaten en vind het nu al spannend. Erg fijn om te lezen dit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow! Goed gedaan Elise!! dit is een mega overwinning!! super knap van jullie! en om maar gelijk te beginnen over schoolreisje 2 (volgend schooljaar)....het gevoel blijft heb ik ervaren vorige week ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk voor Hayley dat ze is geweest, en wat goed van je.
    Haha, dat ken ik, het moeite hebben met als iets is afgelopen. Hier elke keer drama als speeldate was afgelopen, dus daar hebben we nu duidelijke afspraken over gemaakt anders gaat spelen niet meer door. Is ook een heel bekend probleem voor kleintjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het komt zo ontevreden over vind ik. Alsof de dag niet goed genoeg was. Wat voor afspraken hebben jullie gemaakt erover?

      Verwijderen
    2. Het was bij hem heel duidelijk dat hij gewoon ergens langer wilde blijven spelen, dus alleen maar een compliment voor de moeder bij wie hij was. Dat heb ik ook verwoord. Nu een paar keer heel goed doorgenomen hoe het gaat als hij gaat spelen, dat ik het gewoon klaar is als ik hem weer ophaal en hij netjes mee moet gaan anders mag hij de volgende dag/week niet spelen. Het was nog even wennen voor hem en ging nog wel een keer mis, maar daar heeft hij van geleerd. Nu herinner ik hem er nog regelmatig aan voordat hij gaat spelen. Zo blijft het spelen voor iedereen leuk.

      Verwijderen
  6. Wat goed dat je hayley los hebt kunnen laten!!

    En wat fijn dat ze het zo leuk heeft gehad zeg, maar nu is Juliana toren ook wel een geweldig mooi uitje....

    Wij hebben hier dinsdag het schooluitje, maar deze mama mag mee rijden hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Stoer van je! En van haar. Ik las het stukje van je tranen met kippenvel - moet er ook echt nog niet aan denken, dat loslaten, pff!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel herkenbaar. Hier is zoonlief onlangs ook voor het eerst op schoolreisje geweest. Hij vond het spannend maar mama ook. Ik heb ook staan huilen. Gelukkig werd ik door een ouder en de juffrouw op de hoogte gehouden. En goed dat het ging. Meneer had genoten. En zo laten we ze steeds meer los. Moeilijk zegt je hart maar ook weet je heel diep van binnen dat het hoort en goed is.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat knap dat je hebt kunnen loslaten! Fijn dat alles goed is gegaan en dat Hayley zo'n fijne dag heeft gehad. Voor mij zijn dit soort dingen (gelukkig) nog heel ver weg, maar ik kan me zo voorstellen hoe moeilijk het is!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!