donderdag 12 juni 2014

 
19:00 Uur in de avond en wat zal het een mooi streven zijn mijn beide kinderen rond dat tijdstip in bed te hebben. Maar nee, het lukt mij geen enkele avond. Mijn kinderen gaan allebei niet graag vroeg naar bed. En nu in deze lichte periode al helemaal niet. Vroeg slapen doen ze niet. Om 19:00 uur barsten ze nog van de energie, allebei.
 
Hayley was als dreumes ook erg energiek, net als Hayden. Zij deed toen zij één jaar oud was nog maar één slaapje op een dag. Hayden doet dat nu ook. Vanmorgen wel drie uur lang, als uitzondering. Maar meestal slaapt hij van 11:00 uur tot 13:00 uur en dan gaat hij verder op de dag niet meer naar bed. Hij is niet moe te krijgen. Als we een dagje ergens heen gaan, ligt hij echt niet te slapen hoor in de wagen. Hayden wilt alles mee maken. En Hayley was net zo. Zij sliep nergens anders dan in haar bed. Niet in de auto, niet in de wagen, alleen in bed. Wat dat betreft zijn ze twee druppels water. Ze zijn niet moe te krijgen. Voor slapen hebben ze geen tijd.
 
Ik zie zo vaak kindjes van Hayden zijn leeftijd slapen in een kinderwagen. Maar Hayden niet. Hij wordt al boos als je de buggy in slaapstand zet. Ik vind het soms wel vermoeiend, twee van die energieke kinderen. Maar dat ze dit zo gemeen hebben met elkaar, vind ik wel weer leuk.
 
Zo is bedtijd bij ons thuis ook niet heel vroeg. Ik probeer het weleens hoor. Maar meestal verloopt dat niet zo vloeiend. Hayden begint vaak te rommelen in bed of op de muren te trommelen en Hayley hoor ik roepen op zolder: "Mama ik kan niet slapen," of "Mama ik heb het te warm." Ze verzint altijd wel iets waardoor ze nog eventjes aandacht krijgt. Uiteindelijk is het dan 20:30 uur als ze pas in slaap vallen. En om die reden breng ik ze niet zo vroeg naar bed. De ervaring heeft me geleerd dat die manier gewoon niet werkt.
 
En dus spelen wij rond 19:00 uur nog volop, of wordt er gebadderd. Rond 19:30 maak ik de kinderen klaar voor bed en om 20:00 uur liggen ze allebei voorgelezen en wel op 1 oor. En het werkt. Hayden heeft gelukkig geen verlatingsangst meer en rond dat tijdstip is Hayley ook tevreden en valt keurig in slaap.
 
De één denkt misschien: goh wat laat. Maar voor ons werkt deze manier. Er is geen strijd en de kinderen houden het gewoon langer vol. En ik moet eerlijk zeggen dat ik dat laatste uurtje van de dag heel erg fijn vind met de kinderen. Vaak knuffelen en spelen ze heel lief in de woonkamer. Dan krijgen ze allebei hun melk/pap en kijken nog even een filmpje op Youtube. Ik kan er van genieten. Blij dat ze bij me zijn, maar toch verheug ik me eventjes op de rust die ik dan bijna heb.
 
Mijn kinderen liggen dus elke avond rond 20:00 uur op bed. En vallen (bijna) altijd zoetjes in slaap. Hoe laat gaan jullie kindjes naar bed? En hoe verloopt bedtijd bij jullie thuis?
Categories: ,

15 opmerkingen:

  1. Renzo ziet zijn bed om 19.00 en valt gelijk in slaap. Hij wordt meestal rond 06.00 wakker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Elise, hier liggen onze mannen ook pas rond 8 uur in bed. De ene dag lukt het iets eerder en de andere dag zijn ze nog te druk en zijn ze lekker aan het spelen. Het is soms lastig want dan heb je niet zo veel tijd meer voor jezelf. Maar het is soms inderdaad ook heel erg fijn. Gewoon lekker doen wat het beste is voor jullie kindjes. Dit past ook beter bij onze mannetjes ;-) Succes meis!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind 20.00 uur eigenlijk niet eens zo overdreven laat. Lise is dan wel pas 6 maanden, maar zij ligt er meestal ook niet voor 20.30 in. Ze slaapt nog wel 3 keer op een dag. Dat dan weer wel...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn kids liggen allebei tussen 18 en 19 op bed. Femke vraagt vaak om 18 uur of ze al mag slapen. Door de weeks zijn ze wel om 6 uur al wakker. Sven slaapt overdag vaak ook nog 3 uurtjes. Femke sliep altijd overal en sven is wel wat moeilijker geweest en slaapt het liefst in zijn eigen bed. Maar een dagje weg wil hij ook wel eens in de buggy slapen. En als we 's avonds iets hebben laten we Femke even slapen inde middag. Onze Kids sliepen heel snel door en hebben altijd wel de slaap nodig gehad. Maar ik vind 20 uur ook een mooie tijd. School put hayley ook niet uit? Femke is dood moe als ze uit school komt, valt vaak bij thuis komst in slaap.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad lekker vroeg :) School put Hayley helemaal niet uit. Die barst van de energie als ze uit school komt. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze na school in slaapt valt. Omdat ze zoveel energie heeft ging ik er ook van uit dat ze die avondvierdaagse zou redden.

      Verwijderen
  5. hier gaat de jongste rond 10 voor 7 richting boven dan word er een heel bed ritueel afgewerkt en ligt zoet in bed rond 7 uur. Dan speelt hij nog even en brabbelt tegen zijn knuffels maar na 10 minuutjes slaapt hij.

    de oudste brengen we daarna naar bed. ook een heel ritueel en dan ligt ze rond half 8 wel in bed en praat nog even met haar knuffels voor ze in slaap valt.

    al met al liggen beide kinderen dus om half 8 op bed. in het weekend doen we de oudste een half uurtje tot uur later op bed omdat ze dan altijd extra aandacht van papa krijgt. en omdat ze dan ook wat later wakker word in de ochtend (ook wel eens fijn voor papa en mama).

    en in mijn ogen gaat een kind te laat naar bed als het de volgende dag niet kan functioneren op school/KVD/peuterspeelzaal of natuurlijk gewoon thuis. Als ze voldoende energie er voor hebben is het toch geen probleem als ze rond 8 uur in bed liggen?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee precies, zo denken wij er ook over. Er zijn wel dagen dat ze tot half 9 in de ochtend in bed ligt. Maar dat is meestal de zaterdag. De vrijdag mag ze iets later naar bed. Dat mocht ik de vrijdag vroeger ook altijd :)

      Verwijderen
  6. Hier probeerde ik altijd 7 uur op bed, maar ben daar inmiddels vanaf. Ik werd geïrriteerd als het mij niet lukte.

    Nu voor Ashley tussen 7 uur en half 8 bedtijd en voor Amy tussen half 8 en 8 uur... Amy voelt zich echt groot dat ze nadat Ashley op bed ligt nog even tijd met mama heeft om een spelletje te doen ofzo.... Ze zegt dan ook altijd "ja mama ik ben ouder dan Ashley"

    In het weekend wordt het wel eens later....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook bij ons tussen 19.30 - 20.00 uur.... er wordt een heel ritueel afgewerkt....samen eten, douchen, pyjama aan, laatste filmpje paw patrol kijken en dan boekje lezen, liedje zingen en dan pas slapen..... en ja, met die warme dagen en of een hele drukke dag wil het nog wel voorkomen dat ze een half uur tot een uur telkens uit bed komt om nog heel even iets aan ons te vragen ;)...haahaaa....we maken er nooit zo'n punt van.... de volgende ochtend is het opstaan tussen 7.00 - 7.30 uur .... niet eerder...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn zoontje van bijna 7 maanden heeft ook energie voor 10, slaapt eigenlijk zelden in de kinderwagen of auto. Hij slaapt overdag ook vaak maar 3 uurtjes. Kost inderdaad erg veel energie maar ik vind het wel leuk dat hij zo nieuwsgierig is en alles wilt mee krijgen! :) Wel lekker dat je 's avonds nog even fijn kunt kroelen als je er zelf ook echt tijd voor hebt!
    Wat een lieve foto van je dochtertje, niks mooiers dan slapende kindjes, dat is zo schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier is de bedtijd zeer verschillend, ik kijk gewoon naar hoe Ayden zich gedraagt. Is hij om half 7 al moe, dan gaat hij dan lekker naar bed, maar vaak zit hij nog helemaal in de speelstand en gaat dan pas rond 8u naar bed, zoals vandaag. Ik vind het juist hartstikke goed dat je kijkt naar de slaapbehoefte van je kindje, en als ze pas rond 8u moe zijn, heeft t toch geen nut ze er eerder in te leggen ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn zoontje van 6 ligt iedere avond tussen half 7 en 7 te slapen. Hij heeft door zijn astma heel weinig energie en is er dan ook echt aan toe om te gaan slapen. In de ochtend is hij tussen 6 en half 7 wakker.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier gaan de kids tussen kwart voor 7 en 7 naar boven om in bad te gaan daarna lekker aankleden tandjes poetsen en dan leggen we met zijn alle Bente op bed en daarna breng ik Jayden naar bed die wilt altijd nog een verhaaltje horen en even kroelen als ik weer beneden ben is rond half 8

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb een slechte slaper slapen is hier drama.. En dan is het nu weer langer licht. Het is echt nog niet zeven uur mama!!

    Whaha. Hij slaapt wanneer hij moe is en dat verschilt per dag. Maar half negen is hier wel de max dan moet hij er in liggen of hij nu wil of niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier gaan ze doordeweeks om 18u naar bed sinds de oudste naar school gaat. De wekker gaat om half 7 en die 12uur hebben onze jongens allebei op dit moment echt nodig. In het weekend wordt het vaak eerder 19u, maar daar gaan ze dan niet een uur later van wakkerworden. In vakanties gaat dat iets beter en slapen ze soms tot half 8.
    Ik moet zeggen dat ik het ook wel erg fijn vindt om 's avonds zo vroeg al rust in de tent te hebben. Dan moet er nog genoeg worden opgeruimd om nog even bezig te zijn, dan sporten of bankhangen en zelf ga ik ook erg op tijd naar bed, want zelf heb ik ook echt wel 8u nodig.

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!