vrijdag 2 mei 2014


Oef opeens was hij daar: de verlatingsangst. En het is zo'n moeilijke fase! Mijn man en ik hadden het er vorige week nog over dat Hayden altijd zo makkelijk naar bed ging. Bijna altijd dan. Dat Hayley rond deze leeftijd zware verlatingsangst had en Hayden had dat helemaal niet. Nou het is alsof we Hayden ermee op het idee hebben gebracht elke avond flink te gaan huilen voor het slapen. Niet leuk!

Hayden kon altijd heel goed in daglicht slapen. Zijn kamer heeft witte gordijnen en het is dus hartstikke licht als hij gaat slapen nu met de zomerperiode. Ik kreeg laatst nog de vraag op IG of hij daar echt geen moeite mee had. Nou dat heeft hij zeker niet. Behalve dat hij erg gevoelig is voor geluid. Het moet wel stil zijn in huis, want van ieder geluidje wordt hij wakker. Hij slaapt ook beter als Hayley op school is dan als ze vakantie heeft. Nu in de vakantie kan Hayley best veel herrie maken of ze gaat naar de w.c. naast zijn kamer en zingt dan een liedje. Ja dan is Hayden meteen wakker. Maar om het licht deed hij nooit moeilijk.

De afgelopen dagen ging het slapen dus steeds slechter in de avond. Overdag ging het nog wel, even huilen en hij sliep. Maar de avond is drama! We dachten dat het kwam door het licht. En dus hebben we wat dekens voor de ramen gedaan, zodat het nu echt donker is in zijn kamer als hij gaat slapen. Nou dat was dus niet het probleem. Het is duidelijk die verlatingsangst. Hayden wilt echt niet dat ik zijn kamer uit ga als hij gaat slapen. Hij schreeuwt en huilt de hele boel bij elkaar. En dat kan vermoeiend en frustrerend zijn. En als je hem dan optilt is hij stil.

De eerste paar avonden hebben we hem laten huilen totdat hij sliep. Maar dat huilen kon wel 2 uur duren en dat willen we eigenlijk ook niet. Nu heb ik hem een paar avonden getroost. Ik ben niet weggegaan als ik hem naar bed bracht. Hoe moe hij dan ook is, slapen lukt niet. Hij vecht ertegen. Doordat ik bij hem zit, blijft hij wel rustig. Ik wrijf hem dan over zijn buikje en zing liedjes. Na ongeveer een uur valt hij dan in slaap. En vlak voordat hij slaapt ga ik de kamer uit en laat hem even huilen.

Maar o wat is dat vermoeiend. Hij slaapt elke avond dan pas rond half 10 en soms nog wel later. Ik ben dan ook erg moe, want mijn dag begint met de kindjes al vroeg en dan pas rond 10 uur in de avond heb ik rust. En ook Hayley valt laat in slaap door het gehuil van haar broertje. Wat ook wel logisch is, maar natuurlijk niet goed.

 
Het lijkt gewoon alsof Hayden moeite heeft met het afsluiten van de dag. Het leven is zo leuk en er is zoveel te ontdekken als je klein bent. Dan kom je gewoon tijd te kort. Waarom slapen? En dan heeft hij ook nog de schilderingen op de muur die ik met alle liefde heb gemaakt tijdens mijn zwangerschap. Iedere keer staat hij op in bed en wijst naar zijn vlinder en het zonnetje. Hij vindt het prachtig.
 
Het is een fase, denken we maar dan. Maar o wat een moeilijke en vermoeiende fase. Hadden mijn man en ik bijna gedacht dat die fase niet zou komen. En hup daar is de verlatingsangst! Als iemand de gouden tip voor mij heeft dan hoor ik het maar al te graag! Ik zat te denken aan een soort van knuffel dat licht geeft met een slaapliedje. Daar moet ik nog even over nadenken. Wordt vervolgd in ieder geval.
 
Iemand tips?

12 opmerkingen:

  1. Hier huilt sven ook als je hem naar bed brengt. Dit doet hij al een aardig tijdje. Er zijn dagen bij dan gaat het goed. Maar de meeste dagen gaat hij huilen als ik de deur dicht doet. Maakt niet uit wie hem naar bed brengt. Wij laten hem gewoon huilen, want na 10 min is het over en gaat hij lekker slapen. Bij femke hebben we dat drama ook gehad en het enige wat bij haar hielp was op een krukje bij haar zitten tot ze sliep, dat was erg slopend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is zeker slopend. Ik hoop er snel doorheen te zijn. Hayley huilt ook nog weleens een beetje. Maar tegen haar kan ik gewoon zeggen "Hup slapen nu is het klaar." Of ik lees een extra verhaaltje. Bij Hayden zit ik nu met mijn handen in het haar. Bij hem heeft dat nog allemaal geen zin. We komen er wel doorheen....

      Verwijderen
    2. Ja dit is inderdaad een moeilijke leeftijd. Tegen sven kan ik ook wel zeggen slaap lekker niet huilen en dan zie ik dat lipje van hem en moet dan echt weg lopen. Dan maak ik het alleen maar erger. Gelukkig huilt hij maar hoog uit 10 min. Hayden gewoon 2uur.

      Verwijderen
    3. Ja als we hem gewoon laten huilen kan het wel 2 uur duren. Dus dat was niet de oplossing. Ben benieuwd hoe het vanavond gaat :(

      Verwijderen
  2. Bij jou op de bank met een dekentje?
    Fles warme melk, slaapverwekkend, erbij...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij is helaas niet het type mens dat stilzit op schoot haha. Behalve bij mijn man, dan kan hij wel heel lief liggen. Maar ik zal het morgen eens proberen. Een flesje bij mij op schoot op ons bed.

      Verwijderen
  3. Niet leuk.. gelukkig maar een fase. Een knuffel met licht of geluid lijkt me wel een goed idee! Er zijn ook warmtekussens (dreambaby) die je in de microgolfoven moet steken met kersenpitjes. Er bestaan ook knuffeltjes die baarmoedergeluiden nabootsen...misschien ben je iets met deze tips.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Baarmoedergeluiden? Wow echt? Ben benieuwd hoe dat klinkt ;) Ik ga maar eens op zoek naar een knuffel dan.

      Verwijderen
    2. Deze knuffel bijvoorbeeld: Prince Lionheart Tummy Sleep Premium ecru
      Komt van dreambaby, bij afdeling 'baby slaapt'.

      Verwijderen
  4. Een heel vast ritueel hadden wij altijd... en ohwee als we die in de verkeerde volgorde deden;).... en we zeiden het wel 10x tijdens het naar bed brengen dat het bijna tijd was dat ik naar papa/en of mama in de woonkamer zou gaan... ook hebben we wel eens teruggepraat door de babyfoon (die had zo'n terugpraat functie)... bleef altijd zo'n 15 minuten na het naar bed brengen een beetje rommelen rondom haar kamertje (in die tijd ging ik ook wel eens strijken of was opvouwen) en zong dat wat liedjes of ging nurien... zodat ik niet in haar kamertje was, maar wel de deuren open en ze mij wel hoorde...gaf haar rust... en het heeft in ieder geval nooit langer geduurd dan een half uur....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vervelend! Verander maar niet te veel dingen. Bedtijd is bedtijd. Zeggen dat je over 5min komt kijken als hij dan nog huilt en dat langzaam opbouwen naar bijv een kwartier. Ff huilen om de dag los te laten mag best. Geef hem het vertrouwen dat je er nog bent ook al ziet hij je niet, door steeds na de genoemde tijd terug te komen. Pfffff! Zware tijd! Gelukkig met de jongste dit probleem totaal niet gehad, maar de oudste is een ander verhaal. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben de chicco goedenacht maan gekocht. Het heeft een zacht kalmerend muziekje, ziet erg gezellig uit en heeft een lampje. dat in combinatie met zijn lievelingsknuffel maakt dat hij zich minder alleen voelt. Onze kleine man zit er ook middenin. wij laten hem wel even huilen eerst kon het ook zeker een uur duren maar sinds we de chicco goedenacht maan gekocht hebben gaat het stukken beter!

    en verder gewoon steeds gaan kijken aai over zijn bolletje en weer weg gaan. Liever niet uit bed halen. je verwent hem niet hoor als je het wel doet, maar je went hem aan "als ik huil pakt papa of mama me op en mag ik gezellig mee naar benee". als je hem een aai over zijn bol geeft hem goed legt en lekker in stopt wen je hem aan. "het is nu tijd om te slapen papa en mama zijn in de buurt als er wat is".

    ik hoop dat je wat hebt aan de tips.

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!