woensdag 7 mei 2014


Of laten we zeggen: het gebrek eraan. Hayden slaapt nog steeds niet door. Hij was als baby al erg 'lastig'. Om de paar uur kwam hij alweer voor een fles. Toen we Nutrilon Forte gingen gebruiken werd het beter, maar na een paar maanden werd hij weer hongerig. Nu is hij nog steeds een vreetschuur, hij wilt altijd maar eten. En hij eet ook veel overdag, maar toch heeft hij in de nacht nog reuze honger.

We willen graag dat hij doorslaapt. Dat lijkt me zo heerlijk. De kindjes rond 19:30 naar bed brengen en 12 uur later worden ze uitgeslapen en vrolijk wakker. Ik heb dan de hele avond voor mezelf en de nachten hoef ik mijn bed niet uit. Nou schuif dat ideale beeld nog maar even opzij Elise. Hayden heeft honger! En dat 2 keer per nacht. Rond 20:00 uur krijgt hij een flesje, dan rond 1 uur in de nacht en dan weer vroeg in de ochtend. Die in de nacht moet eigenlijk gaan wegvallen. Een paar nachten heeft hij doorgeslapen. Maar dat leek pure toeval of geluk. Alle andere nachten wordt hij wakker alsof hij de hele dag niks te eten heeft gekregen.

Mijn man geeft hem dan ook altijd het flesje in de nacht en gaat daarna zelf naar bed. Zo hoef ik er niet 2 keer uit. En ik geef Hayden dan alleen het flesje in de ochtend. Op zich is het wel te doen. Maar ik verlang zo naar de tijd van doorslapen. En ook vind ik het best zorgwekkend soms. Hoe kan hij nou zo hongerig zijn? Of is hij niet hongerig, maar heeft hij die fles nodig als troost? Of als middel om rustig verder te kunnen slapen?

Een tijdje zijn we er dan ook tegenin gegaan. Hij kreeg geen flesje, maar echt alleen een speen. Dat hielp niet, hij bleef maar huilen. En onze slaap in kostbaar, dan maar een fles. Enkele keren sliep hij door, maar dat was zelden.

Hayley sliep al vrij snel door. Haar moesten we juist in de ochtend wakker maken of ze alsjeblieft even wat wilde eten, anders sliep ze ontzettend lang. En Hayden is weer zo anders. Het niet doorslapen en dan ook nog eens zijn verlatingsangst, het zorgt ervoor dat onze avond en nacht niet vlekkeloos verloopt. Die combinatie is heel vermoeiend. We brengen hem nu een uurtje later naar bed in de avond, zodat hij maar 10 minuutjes verdrietig is en dan gaat slapen. Die oplossing hebben we dus gevonden. Maar hij slaapt dan pas rond 21:30 uur. Dat betekend dat ik dus rond die tijd pas rust heb en dan nog tot laat op de bank blijf zitten. Ik ga te laat naar bed en moet er weer vroeg uit. Ik ben er moe van, heel moe. Ik verlang naar de tijd dat beide kindjes samen een verhaaltje krijgen op bed en dan lief gaan slapen. Maar ik ben bang dat het nog wel even zal duren.
Categories:

16 opmerkingen:

  1. Haha, sorry ik moet lachen. Het beeld dat je schetst lijkt mij ideaal, maar dat had ik toen ik zwanger was al losgelaten. Toen sliep ik slecht. En nog. En Olivia van 19 maanden? Die gaat rond 19:30 naar bed en slaapt met geluk ergens tijdens Goede Tijden. Om vervolgens steevast tussen 2 en 4 wakker te worden en minimaal een halfuur te keten. Het went zeg maar. Om 6 u is ze meestal weer wakker omdat de manlief dan gaat douchen ;) Maar hier ook: doorslapen lijkt me heerlijk. Ooit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat slapen....ooit komt het wel weer he ;)

      Verwijderen
  2. Jeetje wat vermoeiend! Geen ervaring mee maar misschien een papfles geven voor het slapen? In ieder geval heel veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat lastig! Ik duim dat het snel beter, want dit is wel vermoeiend. Ik heb ook geen ervaring, maar het lijkt me wel een goed idee om die laatste fles iets later te geven. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat vermoeiend zeg! Hoe groot is de fles die hij krijgt voor het slapen gaan? Eet hij bij het avondeten wel genoeg?misschien is het ook wel een kwestie van eraan laten wennen dat hij snachts niet kan eten. Ik merk aan mijn kleine ook dat hij meer eet omdat hij steeds meer kan en doet. Zo eet hij dan overdag wat meer. Het kan wel zijn dat hij snachts honger heeft.. maar 2x in de nacht? Zou er geen andere reden kunnen zijn dat hij wakker wordt? Valt hij niet zelf weer in slaap?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij drinkt nu 250 cc voor het slapen. Hij komt niet 2 keer per nacht gelukkig. Maar wel snachts en dan rond 07:00 uur weer. Dat flesje in de nacht moet weg. Dat lukt alleen steeds niet. Misschien heeft hij het gewoon nodig, ik weet het niet.

      Verwijderen
    2. Ohja sorry dat las ik verkeerd. Ze zijn rond deze leeftijd wel erg actief dus dan verbruik je ook veel. Als hij dat nodig heeft.. tja.. maar goed voor je nachtrust is het niet!

      Verwijderen
  5. Had gister een reactie getikt, maar die verdween met het verzenden.. :-(
    Heel lastig dit! Ik denk niet dat het echte trek is, eerder trek naar aandacht (hij weet hoe hij die moet krijgen) en de gewoonte die erin is geslopen. Misschien toch langer volhouden het speentje te geven? Wat vooral belangrijk is voor het doorslapen is dat je een methode kiest waar je zelf achter staat en vervolgens helemaal voor gaat. Niet te veel verschillende dingen achter elkaar proberen omdat je denkt dat dat het zal zijn. Dan krijgt hij geen duidelijkheid.
    Hier allang blij dat nr 2 een geweldige slaper is, echt tegenovergestelde van nr 1.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er waren gister helaas meerdere die een probleem hadden met het plaatsen van een reactie. Heel vaag! Gelukkig nu niet meer dus. Vannacht heeft Hayden doorgeslapen. Jeej! Alleen rond 11 uur kwam hij voor een speen. Mijn man ging vroeg naar bed en had de pap klaar gezet. Ik gaf hem in de ochtend een flesje rond 06:00 uur. Mijn man vertelde toen dat hij hem in de nacht niks heeft gegeven behalve die speen aan het einde van de avond. Dus dat was weer een fijn nachtje!

      Verwijderen
    2. Super! Zo zie je maar weer, net als je het niet meer ziet zitten zoals het gaat, is er ineens weer een fase voorbij en verandert alles weer. :-)

      Verwijderen
    3. Nou helaas is die fase nog niet voorbij. Vannacht was het weer 1 en al huilen :(

      Verwijderen
    4. Ai, hou hoop! Het komt een keer goed. Op z'n achttiende kan hij echt zonder zijn mama een nacht doorslapen ;-)

      Verwijderen
  6. Slopend is dat he... Mijn zoontje is nog maar acht maanden. Hij heeft de afgelopen acht maanden denk ik drie keer een nacht doorgeslapen. De laatste keer was met zes maanden. Hij wordt vaak twee keer per nacht wakker. Meestal geef ik hem dan een voeding (borstvoeding), maar dat wil ik ook graag afbouwen. Alleen denkt meneer daar anders over. Hij krijst echt de hele boel bij elkaar. Tot hij de borst krijgt. Ik denk niet dat het honger is bij hem, maar ja, tot nu toe is het de enige manier om hem.stil te krijgen en daar geef je 's nachts wel snel aan toe..
    Ik hoop dat Hayden zo zoetjes aan een door leert slapen en mijn zoontje ook. Maar als ik lees dat Hayden al een jaar is, heb ik nog maar niet te veel hoop..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Elise
    Mijn zoontje heeft tot zo'n 7 maanden ook 1 à 2 keer per nacht nog een voeding gekregen. We kregen van iemand de tip om 's nachts steeds een beetje minder melk te geven en dit hielp. Hij is nu 8 maanden en krijgt om 19 uur een fles van 240, rond 6u is hij wakker en 7u krijgt hij weer een flesje. Heel veel succes ermee!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor de tip. We zullen het gaan proberen. Hij komt nu nog steeds elke avond rond 23:00 uur voor een flesje.

      Verwijderen
  8. Oh wat vermoeiend he... Vico doet het goed op een papflesje voor het slapengaan. Geen dikke pap, maar pap wat nog door speentje 3 kan (geen papspeen dus). De enige pap die dat kan is PyamaPapje van Nestle Fijne tarwe en granen. Dan heeft Vico net even meer te verwerken dan alleen melk...
    Heel veel sterkte.. niet slapen is echt zoooo zwaar.
    Francesca

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!