woensdag 15 januari 2014

Ik ben echt het type dat altijd bezig is met alles om haar heen; mijn kinderen, huis, man, dieren, mijn uiterlijk en ga zo maar door.

Ik let op details en ben best perfectionistisch. Constant verschuif ik meubels in huis, sorteer de kledingkasten of sta de witte muren bij de te verven vanwege vieze vlekken. Eigenlijk ben ik nooit helemaal tevreden met wat ik heb staan. En vandaag viel het kwartje. Het wordt gewoon eens tijd dat ik tevreden ben.

Nu ik even niet werk, is er vanuit mijn kant geen inkomen. Dat geeft op zich niet, want we redden het prima. Maar die centjes die ik zelf verdien zijn gewoon fijn. Ik koop wat ik wil; voor mezelf, de kinderen of wat dan ook. Ik hoef op die momenten niet mijn handje op te houden bij Pablo als ik wat wil halen of wat wil doen.

Op het moment kan dat even niet. Pas wanneer het voorjaar aanbreekt, kan ik weer voldoende werken. Nu is het gewoon roeien met de riemen die we hebben en veel extra dingen kunnen we niet doen. Jammer, want ik heb altijd wel wat in mijn hoofd. Elke week wil ik wel wat halen qua spullen voor in huis, kleding of speelgoed. Maar die instelling heb ik nu veranderd.

De afgelopen maanden hebben we ook ontzettend veel geklust in huis en ook de kinderen zijn aardig verwend qua speelgoed. Maar voor nu is het even klaar. Behalve een nieuwe bank, laten we het zoals het is. We moeten maar tevreden zijn met de spullen die we hebben staan. Ik vroeg me af, kan ik dat? Gewoon helemaal tevreden zijn. Even niet denken aan komende klusprojecten of nieuwe kleding dat gekocht moet worden. Nee, even helemaal geen aankopen. Gewoon blij zijn met de al volle kasten en mooie meubels. Want op zich hebben we niks nodig. Maar toch is er altijd maar die behoefte van dingen willen veranderen of spullen willen kopen.

Zoals de kamer van Hayden. Ik had alleen maar in mijn hoofd hoe zijn kamer binnenkort moet zijn. Helemaal van Disney Planes, ik zag het al helemaal voor me. Maar waarom? Hij ligt net 9 maanden in zijn Woezel en Pip kamer waar ik hard aan heb gewerkt. Waarom moet het meteen anders? Nee Elise, onzin. Over een jaar, wanneer hij in een peuterbed kan, dan is het misschien tijd om zijn kamer aan te passen. Voor nu, lekker zo laten. Het is prima zo.

En voor Hayley wil ik altijd maar kleding en speelgoed kopen. Haar kamer staat bomvol en ook in haar kast hangt genoeg kleding. Ik wil altijd maar meer, ik denk dan dat ze het echt perse nodig heeft. Maar als ik met een nuchtere houding haar kast in kijk, hangt er echt wel genoeg!

Het is tijd dat ik mijn instelling verander. Ik moet maar eens tevreden zijn met wat ik nu heb. Even geen verbouwingen, klusprojecten of grote aankopen. Ook even geen kleding of speelgoed kopen (behalve een littlest pet shop huis, dat had ik beloofd). Iedereen moet maar eens tevreden zijn. We hebben een dak boven ons hoofd, een volle koelkast en een douche. En het belangrijkste: we hebben elkaar.

En ik denk dat ik niet de enige ben met die continue ontevredenheid. Misschien is het geen ontevredenheid, maar onrust, of drang naar verandering. Waarschijnlijk wil je veranderen, omdat je op zoek bent naar het punt waarop je uiteindelijk helemaal tevreden bent. Als mensen willen we altijd maar meer of mooier of beter dan die ander. Maar uiteindelijk zullen we toch tevreden moeten zijn met de mensen en spullen die we in ons leven hebben. Als je altijd maar op zoek bent, dan zal je het toch nooit vinden? Nee, de komende 2 maanden ga ik eens heel tevreden zijn. En dat ga ik mijn dochter ook even goed bijbrengen (zij wilt ook altijd maar meer).

Ken jij dat gevoel? Of kom ik nu heel ontevreden over? ;)
Categories:

9 opmerkingen:

  1. Ik heb het sommige periodes… dan kan ik soms niet stoppen met kopen.. en schaam me soms dat de pakketbezorger die ‘alweer’ voor de deur staat ;)… heeft meer te maken dat alles op het moment flink in de uitverkoop is etc…. het ondertussen al een flinke doos kleding die ik op de groei heb gekocht voor mijn dochter …. Ik heb op dit moment wel het ‘geluk’ dat we flink aan het verbouwen (grootscheeps) zijn en dat we per kamer alles nieuw krijgen… alles opnieuw geverfd, nieuwe lampen, kasten, laminaatvloer, raamgordijnen… en dan leef ik me helemaal uit (wel beperk ik me op dit moment per kamer waar we dat moment aan het klussen zijn)…. Om eerlijk te zijn vond ik het zo zonde dat je volgend jaar al van plan was hayden’s kamer weer te veranderen in een ander thema terwijl zijn woezel kamer net af was eigenlijk!.... ben blij dat je daar nog ff mee wacht;)...succes ff met het ontwennen;)...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ow heerlijk zeg ALLES nieuw! Ik houd van nieuw :D. Veel plezier met je lekker uitleven. Ja wat een onzin he het idee om zijn kamer weer te veranderen. Zo blijven we bezig. Kan me beter focussen op projecten die helemaal niet af zijn. Zoals de zolder....of de tuin...nee...niet aan denken elise ;)

      Verwijderen
  2. Heel herkenbaar... ik heb altijd het gevoel dat ik iets moet hebben om naar uit te kijken. Iets om naar toe te leven. Dat kunnen nieuwe schoenen zijn maar ook een korte vakantie of een ander doel. Ik zoek niet perse een verandering maar wel iets om me bezig mee te houden, niet zozeer omdat ik me verveel maar gewoon omdat ik altijd maar meer en meer wil...
    Ik ga met je meedoen! 2 maanden tevreden zijn en geen nieuwe wensen meer bedenken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je mee doet. Misschien heb je wel gelijk. Het is iets om naar uit te kijken. En constant maar meer willen. Komt er eigenlijk op neer dat we niet tevreden zijn met wat we hebben. Alleen maar denken aan de dingen die we niet hebben, terwijl het juist belangrijk is dat je waarde hecht aan het geen dat je wél hebt! Ben benieuwd hoe ik me over 2 maanden voel. :)

      Verwijderen
  3. Hopelijk spaar ik in gedachten niet al mijn ideeën op! haha.. om ze over 2 maanden eruit te gooien. We moeten inderdaad blij zijn met de dingen die we hebben, en niet telkens kijken naar dingen die we niet hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb dat niet zo. Gelukkig maar, want we komen nu net uit met ons geld. Maar anders ben ik ook meer van het sparen. Alles nieuw hoeft voor mij niet, het meeste is hier al oud of tweedehands, inclusief veel kleren voor de jongens.
    Maar het is een mooi streven! Ik hoef maar naar mijn kinderen te kijken om te weten hoe rijk ik ben, en dat doe ik dan ook meerdere keren per dag heel bewust met die gedachte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel goed. Want die rijkdom is nergens te koop.

      Verwijderen
  5. Susanna Tiggelaar16 januari 2014 om 15:37

    Ik schaam me er weleens voor als ik zie hoe goed onze kinderen het hebben. En het kost weleens moeite om niet alweer een cadeautje te kopen, gewoon omdat je iets leuks tegenkomt of iets in de uitverkoop. Mijn oplossing: een cadeaukast! Jammer dat je dan niet met sinterklaas los kunt gaan (want je hebt het meeste al in huis), maar je kunt het hele jaar door verzamelen, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook zeker een goed idee zo'n cadeaukast. Maar ik koop zoveel om het juist meteen te kunnen geven. Die blije gezichtjes vind ik altijd zo fijn :D. En verstoppen is hier misschien geen optie. Wat als ze nou die cadeaukast ontdekken...ja wat zeg je dan :P

      Verwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!