zondag 12 januari 2014

Hoewel het leven van een (fulltime) moeder soms er zwaar kan zijn, door bijvoorbeeld het gebrek aan slaap, is moederschap ook gewoon hartstikke leuk. Ik heb er niet zomaar bewust voor gekozen om twee koters te krijgen. Ik verzorg ze met alle liefde. Geen spiegelbeeld is mooier dan mijn kinderen.

Ik ben dan ook eens goed gaan nadenken waarom ik het zo leuk vind om mama te zijn. Natuurlijk gewoon om de liefde, de knuffels, kusjes en het feit dat ze míjn kindjes zijn. Maar ook wilde ik een aantal andere redenen opschrijven.

Hier dan ook 12 redenen waarom ik het zo gaaf vind om mama te zijn:

1. Kinderen hebben behoefte aan een ritme. En dat vaste ritme doet mij ook goed. Ik ben zeker een persoon dat van regelmaat houd, dat brengt rust in mijn leven. Nu Hayley naar school gaat, hebben we op die dagen onze vaste routines. De één vind dat misschien saai en voorspelbaar. Ik vind het rustgevend.

2. Hoewel je als mama soms wilt dat de tijd eventjes stilstaat, is het fantastisch je kinderen te zien groeien en ontwikkelen. Vaak zijn ze ook nog een trots op zichzelf. Zo kan Hayden sinds deze week zelf drinken. En dus wilt hij niks liever dan in zijn stoel zitten en aan zijn flesje lurken. En terwijl hij drinkt zit hij te trappelen en te lachen van trots.

3. Soms zit ik aan het einde van de dag onopgemaakt in mijn kloffie. Dan heb ik wel een heleboel huishouden gedaan, de kinderen verzorgd, gekookt, opgeruimd en allerlei andere huishoudelijke taken verricht. Hoe slecht ik er dan ook uit zie en hoe moe ik ook ben, na zo'n dag kan ik mij heel voldaan voelen. Want dat gevoel geeft moederschap mij. Het geeft voldoening.

4. Ik kan genieten van de avond. Als de kindjes allebei slapen, alles is opgeruimd en ik op de bank zit met een kop thee, voel ik mij moe maar ontspannen. Naast het genieten van de rust, verheug ik mij altijd op de volgende dag. En de eerste glimlachjes en woorden in de ochtend.

5. Kinderen zijn een soort reflectie van jezelf. Natuurlijk zijn ze geen kloon, maar een eigen individu. Toch zie je als ouder vaak veel van jezelf in je kind. Ze zijn onze toekomst en geven de kans om dingen opnieuw te beleven als kind. Door mijn kinderen geniet ik als het ware van een tweede jeugd. Niet omdat ik mezelf een kind voel, maar mij inleef in het gevoel van mijn kind.

6. Mijn verjaardag vind ik sinds ik kinderen heb niet zo boeiend meer. Hun verjaardagen daarentegen vind ik geweldig. Ik probeer er dan ieder jaar ook weer een feest van te maken. Ik geniet van de voorbereidingen en de blije gezichten. Tot nu toe heb ik alleen Hayley's verjaardag kunnen organiseren. Maar nog 3 maanden en dan wordt Hayden alweer 1. Ik heb er nu al reuze veel zin in!

7. Spontane knuffels en kusjes zijn geweldig. Soms slaat Hayley haar arm opeens om mij heen en zegt: "Mama ik houd van jou." Niks is meer puur dan de liefde van een kind.

8. Hayden is natuurlijk een stuk jonger dan Hayley. Samen spelen is dan ook nog moeilijk. Toch doen ze soms een poging. Meestal als Hayley uit school komt, spelen ze eventjes 'samen'. Ik vind het geweldig om naar ze te kijken. Ik kan dan niet anders dan gewoon heel trots zijn. Ook al moet ik hier en daar even voor scheidsrechter spelen.

9. Toen ik net was bevallen zei een moeder tegen mij: "Welkom in de wereld van potjes en poepluiers." Ik vergeet het nooit meer dat die vreemde vrouw dat tijdens een spontaan gesprek dat tegen mij zei. Maar ze had gelijk. Op het moment dat je moeder bent geworden kom je in een nieuwe 'categorie' mens terecht. Je krijgt automatisch een klik met andere mensen die ook kinderen hebben. Ik vind het ontzettend leerzaam en leuk met andere moeders te kletsen over onze kinderen en hun ontwikkeling. Via een forum heb ik ook hele leuke meiden ontmoet die allemaal een kindje hebben van dezelfde leeftijd als Hayley.

10. Wat ik ook heel erg bijzonder vind aan het moederschap is het feit dat ik mijn normen en waarden kan overbrengen aan mijn kinderen. Ik geef ze niet alleen een beetje van mijn bloed mee, maar ook van mijn ziel. Ik voed ze op zoals ík dat wil. En ik leer ze wat ik belangrijk vind. Ik bepaal wat mag en wat niet. Als mama ben ik de baas.

11. Als mama ben je een voorbeeld voor je kind(eren). Hayley kijkt ook vaak tegen me op. Die mama met haar make up, dat zou ze ook wel willen. Of papa die zo sterk is, dat is zo cool! Kinderen kijken op tegen hun ouders. Ze willen net zo zijn als hen. Als mama ben je een voorbeeld en vaak de rode draad in het leven van je kinderen.

12. Kleding shoppen voor jezelf is altijd leuk. Maar kleding voor mijn kinderen kopen, vind ik helemaal super! Als ik naar de stad ga voor mezelf, kom ik eigenlijk altijd thuis met kleding voor de kinderen. Hen fleurig aankleden geeft me net zoveel voldoening als er zelf fashionable uitzien. En ik ben eerlijk; ik koop meer kleding voor de kinderen dan voor mezelf. Ik geef liever mijn geld uit aan hen.

Moeder zijn is gewoon geweldig. Het kan zwaar zijn, maar je krijgt er zoveel voor terug. Waarom vind jij het zo leuk om mama (of papa) te zijn?

5 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar! Ik vind dat vaste ritme ook fantastisch om wat rust voor mezelf te creëren.. In vakanties is het uitslapen heerlijk maar tijdens de schooltijd geniet ik toch meer van de volle dagen. Gisteren liep ik met mijn jongste (3) door de supermarkt en ik stelde voor om pannenkoeken te eten. 'nee mama ik hou niet van pannenkoeken maar ik hou wel van jou'.... nou dan smelt je toch en wil je het liefst door de winkel gillen hoe dol je bent op je kind. Leuk stukje heb je geschreven! Fijne zondag..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nice!! leuke foto ook :)....herkenbaar al die puntjes...eenmaal mama geworden ben ik ook nog verliefder geworden op mijn man... hij is zo'n lieve papa en hij is wat dat betreft natuurtalent en voor mijn gevoel is hij nog zorgzamer geworden dan dat hij al was.... dit had ik nooit kunnen ervaren of meemaken als ik geen mama was geworden:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nice!! leuke foto ook :)....herkenbaar al die puntjes...eenmaal mama geworden ben ik ook nog verliefder geworden op mijn man... hij is zo'n lieve papa en hij is wat dat betreft natuurtalent en voor mijn gevoel is hij nog zorgzamer geworden dan dat hij al was.... dit had ik nooit kunnen ervaren of meemaken als ik geen mama was geworden:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo herkenbaar, en zo waaar! Wat een ontzettend leuke foto!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!