zaterdag 4 januari 2014


De kerstvakantie is bijna afgelopen. Hayley was wat verbaast dat ze nu opeens niet naar school hoefde. We begonnen namelijk een beetje in het ritme te komen. Maar maandag gaat ze weer beginnen. En ik hoop dat het allemaal beter gaat dan voor de vakantie.

Vlak voor de vakantie heb ik de hele 'situatie' van Hayley op school nog besproken met 1 van haar juffen. Zij vertelde dat Hayley sommige dagen heel hard schreeuwt en huilt. En waarom weet ik natuurlijk niet precies. Er gebeuren dingen op school waar je als ouder geen grip op hebt. Ik weet precies hoe ik met Hayley om moet gaat zodat ze niet gaat flippen. Maar de juffen weten dat niet altijd. De juf zei dat Hayley misschien wat minder naar school moet gaan. Ze dacht aan 3,5 dag. Ik weet het niet. Na de afgelopen 2 weken daarover te hebben nagedacht, lijkt me dat geen goed idee. Ik zou niet willen dat Hayley achter gaat lopen. En ook gaan haar klasgenoten zien dat zij er minder is, dan valt ze straks nog meer buiten de boot. Daarnaast moet ze wennen aan het fulltime ritme. Om haar opeens minder naar school te brengen, ik weet het niet hoor.

De andere juf heeft wel een beetje door hoe ze met Hayley moet omgaan. Ik had haar een aantal tips gegeven. Zoals de aandacht ergens anders op richten als Hayley ergens verdrietig om is, of haar kleine klusjes laten doen in de klas. Daar wordt ze rustig en blij van. Hier thuis helpt ze me ook altijd met van alles. Op die manier is ze niet alleen bezig, maar ook dicht bij me in de buurt. En dat is ze nou eenmaal graag.

Ze is zo graag bij me dat nu ook opeens niet graag meer een dagje naar mijn ouders gaat. Ze vindt het wel heel leuk daar hoor altijd. Maar als ze een hele lange dag is, verlangt ze erg naar haar thuis. Naar haar eigen plekje. Misschien niet perse naar mij, maar naar haar vertrouwde en veilige omgeving. Zo zou ze afgelopen zaterdag bij mijn ouders gaan logeren. Ze had er zin in. De avond ervoor pakten we samen haar tas in. De volgende ochtend ging ze enthousiast richting mijn ouders. Pablo en ik hadden het er in de middag over dat we twijfelde of Hayley wel wilde blijven slapen. En ja hoor, datzelfde moment belde Hayley, ze wilde graag naar huis en een andere keer logeren. Mijn moeder vertelde dat Hayley opeens heel hard moest huilen bij het idee om te blijven logeren. Een idee waar ze juist eerst zo enthousiast over was.

En dus haalden we haar in de middag maar weer op. Geen logeerpartijtje dus voor Hayley. Wanneer ze daar aan toe is, geen idee. In de auto begon ze ook weer over allerlei kleine feiten te praten. Ze vroeg uitgebreid naar de familie van Pablo en wat ze allemaal voor kleding dragen. We hebben het nooit over zijn familie, maar opeens wilde ze daar alles over weten.

Ons meisje, zo hooggevoelig. Het kan moeilijk zijn, maar het is zoiets bijzonders. Ze is zo gehecht aan haar thuis en haar ritme hier. Ik hoop dat we na de vakantie snel in het goede schoolritme komen en dat school haar tweede thuis wordt. We zullen zien hoe het vanaf maandag gaat.
Categories:

9 opmerkingen:

  1. Lastig! Er zijn wel meer kindjes die bijv alleen ochtenden gaan. Volgens mij hebben de anderen dat nog niet zo door, hoor. En achterlopen zal toch wel meevallen op de kleuterschool? Ze is nog niet eens leerplichtig.
    Merk hier ook dat Onno weer meer naar me toetrekt, en door het schoolgebeuren ook bij andere gelegenheden moeite met het afscheid nemen krijgt. En was hij voorheen zo aan school toe, nu heb ik het idee dat de vakantie nog wel wat langer had mogen duren. Spelen spelen spelen alsof hij heel wat in te halen heeft. Maar misschien ook wel goed dat school weer begint, anders zal hij zich toch echt op een gegeven moment weer gaan vervelen. Sterkte met Hayley! School zal voor allemaal wel weer opnieuw wennen zijn na de vakantie, maar zij is natuurlijk nog helemaal op zoek naar haar plekje. Hopelijk gaat het gauw beter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb geen idee of ze achter kunnen lopen. Je hoort weleens dat kindjes te speels zijn en dat ze dan nog een extra kleuterjaar moeten doen. Heb geen idee hoe het allemaal gaat als ze minder op school is. Maar misschien zal het wel meevallen, ze is tenslotte maar 2 maanden geleden begonnen op school

      Verwijderen
  2. Lijkt me voor jou ook onwijs moeilijk om haar dan toch los te laten. Hopenlijk komt ze snel in het ritme!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou ingaan op het voorstel van de juf om haar minder dagen te brengen.
    Kindjes van 4 zijn nog te klein om achterstanden op te lopen.... ik denk altijd maar, beter iets achterlopen dan dingen forceren. Snap dat het enorm lastig is. Alleen jij weet wat het beste is voor je kind! Groetjes ilona (ps. Snap niet waarom ik mobiel enkel anoniem kan reageren)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk. Dat is handig aan een blog, vele mama's met advies. En advies kan ik wel gebruiken. Forceren is inderdaad geen goed idee. We moeten gewoon stap voor stap de schoolperiode in gaan.

      Verwijderen
  4. Het eerste half jaar op school heb ik mijn dochter ook vaker een middagje thuis gehouden.... ze was gewoon dood en doodmoe van alles wat nieuw voor haar was....en hingen de wallen tot aan de grond in die tijd... en als er een overload op school was dan ging ze onder de tafel zitten of onder een trapje in het lokaal om zich terug te trekken. Heftig voor je dat ze zo huilt en schreeuwt op school:( niet leuk...en vooral als je er niet bij bent....en ook niet precies weet waarom ze dat doet.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hayley vertelde vandaag eindelijk waarom ze niet graag naar school gaat: "Er zijn zoveel kinderen. En van zoveel kinderen wordt ik duizelig." Ik schrok ervan. Maar het is dus duidelijk dat het een overload is. Thuis voelt ze zich dan veilig en kan ze zich terugtrekken. Het is dus echt een kwestie van wennen aan zoveel kinderen, dat is ze niet gewend. Die klassen zijn tegenwoordig ook zo groot.

      Verwijderen
  5. Hoi Elise, kwam dit tegen, misschien kun je er ietsmee?
    http://www.edu-smart.nl/blog/15-tips-om-het-hps-kinderen-makkelijker-te-maken-op-school-en-thuis/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor de link! Ik zal er eens naar kijken :)

      Verwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!