zaterdag 14 december 2013


Precies vandaag is hij 8 maanden oud. 8 Maanden! En wat is hij ontzettend groot al. Ongeveer 73 cm en hij weegt 9100 gram. Een flinke bink dus voor zijn leeftijd. Volgende week moet ik voor hem gaan winkelen voor maat 80, want dat kan hij al bijna aan. Maat 74 begint een beetje omhoog te kruipen.

En wat ontwikkeld hij zich snel. Dat vind ik ook het leuke aan baby's. De ene dag kunnen ze of doen ze iets niet en de dag erop kan dat zo veranderd zijn. Zo is hij sinds een week behoorlijk aan het tijgeren en rollen door de kamer. We moeten hem echt goed in de gaten houden. Zodra we gaan spelen, leg ik dan ook alles voor hem aan de kant.

Ook is hij een buikslaper geworden. Iets meer dan een week geleden kon ik hem in bed leggen, ging hij liggen en verplaatste zich niet. Een deken over hem heen leggen was goed te doen. Nu niet meer. Hij slaapt op zijn buik en als ik hem in bed leg, ligt hij de volgende ochtend met zijn hoofd aan het voeteneinde of overdwars. Hayley deed dat nooit. Wel heel schattig om te zien. Een deken is dus niet meer veilig in zijn bed. En dat slapen op zijn buik is ook zo lief!

Over slapen gesproken. Wij kwamen dat nogal tekort. Hayden werd wel 3 keer per nacht huilend wakker. En ook het naar bed brengen in de avond was drama. Terwijl hij overdag er geen moeite me heeft. Nachten hebben we gedoe gehad. En op een avond bracht ik hem naar bed en toen viel het kwartje. "Hij is bang in het donker," zei ik tegen Pablo. Die keek me verbaast aan. Ik zette een lampje in zijn kamer. Hayden viel tevreden in slaap en toen we de volgende ochtend wakker schrokken (ja je kan ook schrikken als je je baby juist niet hoort), beseften we dat ik gelijk had. Dat arme kleine mannetje was gewoon zo bang. Gelukkig gaat het slapen de afgelopen nachten vele malen beter. Hij wordt weleens wakker, maar is dan niet meer overstuur. Dan mompelt en rommelt hij wat in zijn bed. En na een half uurtje valt hij weer in slaap. Probleem opgelost.

Begin deze maand zijn we ook nog naar de kinderarts geweest. Dat was wel even spannend. We kregen de uitslag van de laatste 2 echo's van zijn nieren. De laatste echo was goed vertelde de kinderarts, alleen de echo daarvoor niet. 1 Van de nieren zat vol vocht en dat betekend dat de urine op dat moment niet goed doorliep. Die echo was eigenlijk zorgwekkend, maar omdat de echo erna goed was, kon de arts wel een diagnose geven. Waarschijnlijk is 1 van zijn buisjes die van nier naar blaas loopt ergens wat vernauwd. Dat betekend dat er soms geen goede doorstroming is van de urine en wat urine achterblijft in de nier. Op dat moment ontstaat de verwijding en zodra de urine gaat stromen, is het weer weg.

Ja wat nu? Nu is het een kwestie van in de gaten blijven houden. Voor zover kan het geen kwaad. Het komt veel bij mannen voor. Misschien heeft jouw man het wel en weet hij het niet eens. We leven nu in een tijd dat er zoveel te controleren is al vanaf de zwangerschap. Maar in principe merk je hier niks van. Tenzij er constant teveel vocht in de nieren zit, dat is schadelijk. Aan de randen van de nieren wordt de urine gefilterd. Komt daar teveel druk op, dan is dit slecht voor de nier. Dit is bij Hayden zover we denken niet het geval. De nier groeit goed mee en lijkt dus geen last te hebben van de wat minder goede doorstroming.

De kinderarts stelde ons gerust. Wel gaan we na zijn verjaardag weer een echo maken. En zo zal het de komende jaren gaan. We blijven gewoon kijken hoe de ontwikkeling is van de nieren. Als er een puntje is om ons zorgen om te maken, dan zijn we er meteen bij.

Gek idee zeg: zijn eerste verjaardag. Nog maar 4 maanden en dan zit hij in zijn stoel op een taart te meppen. Ik ben zo trots op hem. Hij is zo stoer en bij de hand. Zodra hij op de grond ligt, gaat hij met zijn hoofd schudden en met zijn benen trappen. Dan geeft hij aan dat hij muziek wilt luisteren. En zodra ik muziek aan zet, gaat hij dansen. Lief he? Ook al zo gek op muziek, net als zijn zus. Ik kan wel uren over hem doorgaan, maar dit was voor nu weer de update.

Categories:

6 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk ventje! Hayden kreeg ook met 6 maanden al brood toch? Mag ik vragen hoe je daar mee begonnen bent? Ik ben zo bang dat mijn kereltje erin stikt, hij moet dan kokhalsen enzo. Hartstikke eng! Bange poeperd ben ik he, is niet eens mijm eerste kindje. Altijd fijn om andere mening te horen!
    Liefs Mer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Mer. Nou ik begon met een korstje. Dat ging niet, want hij propte dat helemaal in zijn mond. Ik ben met 6 maanden begonnen met geven, maar hij moest er van spugen. Sinds kort geef ik het weer. Maar nog niet veel. Gewoon hele kleine stukjes. Want ja, ik vind het ook eng :P. Liefs Elise

      Verwijderen
    2. Hihi gelukkig ben ik niet de enige.. toch ga je dan ook twijfelen vind ik! Alsje overal wat anders hoort en jouw kindje het brood eten helemaal nogniet snapt. Ik wacht gewoon weer even! Ik vind het altijd leuk om te lezen hoe jij met je kids omgaat. Herken zoveel van mezelf in jou! Grappig. Liefs

      Verwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!