dinsdag 10 december 2013

 
Toen Hayley was geboren zagen we een rood vlekje op haar rug. "Dat is een aardbeienvlek," vertelde de verloskundige. Een op een stapeling van bloedvaten. Het kan geen kwaad en het wordt ook weleens een ooievaarsbeet genoemd.

Ik vond het een apart vlekje. Vooral de eerste maanden vond ik het wat eng. Het zag er zo rood bloederig uit. Maar ik stoorde mij er niet aan. Het vlekje zit op haar rug en al snel werd het gewoon een plekje dat bij haar hoort. Ik liet mij ook vertellen dat het vlekje binnen 2 jaar ongeveer verdwijnt. Het maakte ons niks uit. Het kan geen kwaad en zit niet op een vervelende plek. Inmiddels is Hayley 4 jaar en zit het plekje er nog steeds. Hij is wel flink vervaagd. Misschien dat hij over een aantal jaar toch helemaal verdwenen is.

Toen Hayden was geboren zag hij er wat beurs en verkreukeld uit. Ook zag ik wat rode vlekken op zijn voorhoofd. Je kon aan hem zien dat de bevalling best zwaar was geweest. Ook was hij wat viezig en pas na 2 dagen mochten we hem wassen. Dat deden we toen met de kraamhulp thuis. Op dat moment viel het me op dat die rode vlekken er niet af te wassen waren. Ik schrok een beetje. Wat zou het toch zijn? "Vast een wijnvlek," zei mijn kraamhulp. Daar schrok ik best van.

 
Ik ben toen gaan zoeken op internet. Het zag er gewoon niet echt uit als een wijnvlek. Die zijn meestal heel erg paars en veranderen niet van kleur. Bij Hayden is de vlek soms niet te zien en dan opeens is hij heel donker. Na een beetje zoeken vond ik een vorm ooievaarsbeet: Kusje van de engel. Dat klinkt wel heel schattig. Een vlek op het voorhoofd en op de oogleden. Dat klopte. Hayden had bij zijn geboorte tot een aantal maanden rode oogleden. Ook zat er een vlekje boven zijn lip. Ik was er van overtuigd dat het dat zou zijn. Er stond beschreven dat de vlek meestal binnen 1 jaar verdwijnt.

Na een aantal maanden zag ik de vlek veranderen. Hij werd minder. Alleen bij huilen en kou zie je een rode vlek. Tenminste ík zie het niet echt meer. Het hoort gewoon bij hem. En op momenten dat hij in gehele ontspanning is, is de vlek weg.

 
Hayden heeft de vlek van zijn vader geërfd. Pablo heeft precies hetzelfde. En bij hem zie je het nog steeds. Vooral als hij boos is, net als Hayden. Dat vonden we wel grappig. Hayden lijkt al sprekend op zijn vader en die vlek erbij maakt het gewoon helemaal af.
 
Wel krijg ik weleens opmerkingen erover. Dat is best irritant. "Goh, wat een droog huidje heeft hij. Dat kun je insmeren met blabla." En zodra ik vertel dat het een geboortevlek is en je het er niet af kunt schrobben zijn ze stil. Het geeft ook niet, mensen bedoelen het vast goed. Maar toch is het irritant. Vooral de opmerking "Hé wat heeft hij een rode vlek op zijn hoofd zeg" was niet leuk. Ik zat bij de bushalte en de meneer kon zich blijkbaar niet inhouden. Alsof ik het zelf nog niet gezien had. Gelukkig krijgt Hayden er niks van mee.
 
Geboortevlekjes ze horen er allemaal bij. En uiteindelijk verdwijnen ze grotendeels. En of het nou een plekje op de rug is of midden op het voorhoofd. Het maakt mijn kindjes gewoon wie ze zijn. En ik vind ze perfect.
Categories: ,

16 opmerkingen:

  1. Onze oudst heeft ook zo'n aardbeienvlekje en bij ons werd idd ook gezegd dat hij na zo'n 2 jaar zou verdwijnen... Inmiddels 4 en ze heeft hem nog, een minder leuke plak, namelijk tussen haar schaamlipjes en ik hoop dat hij toch echt ooit zal gaan verdwijnen....

    herkenbaar ook de rode vlekjes als hier de kindjes boos worden, de jongste heeft zo'n driehoekjesvorm tussen haar oogjes dan.... hihi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een vervelend plekje. Maar volgens mij wordt het minder door het groeien. Of het helemaal verdwijnt is natuurlijk moeilijk te zeggen, helemaal op een plek met slijmvliezen. Je kunt het ook weg laten halen toch?

      Hayden heeft het ook tussen zijn oogjes. Wat schattig een driehoekje. Bij Hayden heeft het de vorm van het continent Afrika, zeg ik altijd ;).

      Verwijderen
    2. Hij wordt idd kleiner, of nou ja niet kleiner, maar je kindje wordt groter en lijkt het plekje kleiner. Je kan hem volgens mij wel laten weghalen, maar mag ze doen wanneer ze er echt last van heeft...

      hahaha continent Afrika hahaha...

      Verwijderen
    3. Ja precies, goed gezegd. Het kindje wordt groter.

      Verwijderen
  2. Precies wat je zegt in je laatste zin, het hoort erbij - lekker laten lullen. Olivia had heel erg rode oogleden idd - dat je de vaatjes echt zag. Dat was weg na een maand of 7, maar toen kreeg ze de waterpokken en ondanks dat ze er geen echte littekens aan over heeft gehouden, spelen de vlekjes waar pokken op haar gezicht zaten echt weer op als ze boos is en huilt. Ach ja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja rode oogleden had Hayden ook zo. En ja we kunnen ons er wel druk om maken. Maar het heeft geen zin. Ook die littekens van de waterpokken zullen wel wegtrekken.

      Verwijderen
  3. Grappig dat je kindjes het allebei hebben, en dat ze het van hun vader hebben.
    Alleen die opmerkingen. Net zo iets als het "zo, die is scheel!" dat wij regelmatig te horen kregen vóór Onno's oogoperatie. Nu zijn zijn oogjes nog niet recht, maar het is niet meer zo ontzettend opvallend. Fijn dat die vlekjes waarschijnlijk ook uiteindelijk weggaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ow wat gemeen zeg als mensen dat zo zeggen :s dat is zeker niet leuk!!

      Verwijderen
  4. Mijn broertje had vroeger ook een ooivaarsbeet precies in zijn ooghoek. Het zag er een beetje uit zoals bij Hayleigh. Het heeft er wel een paar jaar gezeten maar uiteindelijk is het toch verdwenen. En mensen hebben nu eenmaal altijd wat te zeggen. Vermoeiend, pfff!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ashley heeft ook een grote ooievarsbeet achter in de nek die ook rooier wordt bij inspanning.Bij de geboorte had ashley ook 3 in het gezicht 2 bij de wenkbrauwen en 1 bij de neus,die waren weg voordat ze 1 jaar was

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo zie je maar weer dat er meerdere kindjes rondlopen met vlekjes die niet altijd gelijk zichtbaar zijn (alleen die van hayden dan wel).. mijn meisje heeft een aardbeienvlekje ook wel hemangioom genoemd ter grootte van Hayley haar vlekje onder haar rechteronderlip. Ook is hij inwendig gaan groeien (in haar mondje/tandvlees) Soms is hij paars, licht roze, fel rood of gewoon roze... ze is ondertussen 5 jaar en is ooit begonnen met groeien toen ze 6 weken oud was. Ze zeggen dat hij in de kindertijd wegtrekt... maar ik maak me er niet te veel zorgen om... het vlekje is klein, niet onzichtbaar maar niet bedreigend voor het slikken/eten/horen of haar zicht. Dat is bij andere kindjes nog wel eens anders als je kijkt op afbeeldingen via google. En Yep, die opmerkingen die blijven en daar sta ik echt versteld van... een half jaar geleden een moeder in de supermarkt die haar eigen kinderen een duw achteruit gaf met de melding dat mijn dochter besmettelijk was!!?? vreselijk onbeschoft .. had er extra moeite mee omdat mijn dochter, toen 4,5 jaar oud, zich daar zeker van bewust is en er ook nog extra gevoelig voor en heb dan ook er voor gekozen om met die moeder in gesprek te gaan.... ze bood (gelukkig) haar excuses aan aan mijn dochter..... er komen erg vaak kindjes naar mijn dochter toe met de vraag of ze ook pijn heeft en of ze gevallen is.... en zo kan mijn meisje ook uitleggen wat het is... en dan is het ook helemaal goed... zo hoort het ook te zijn vind ik.... vraag er naar ipv. te gaan 'staren' of lelijke dingen zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat heftig zeg dat die vrouw zo reageerde in de supermarkt. En wat netjes van je dat je die vrouw erop hebt aangesproken en zij haar excuses heeft aangeboden. Ik had haar allang bekogeld met eieren denk ik ;). En wat lief dat je dochtertje het zo uitlegt, dan kun je niet anders dan heel trots zijn!

      Verwijderen
  7. onze oudste had het heel erg na der geboorte, ze is nu 2 en half en is niet meer te zien. Ze had het echt op haar oogleden. maar is nu weg. De jongste had het heel lichtjes. Daarbij zie je het als hij de grote boodschap aan het produceren is of als hij heel erg boos is... Maar ja dat is niet erg. Het hoort erbij.

    tegenwoordig heeft iedereen wat te zeuren... Maar ze kijken niet naar wat ze zelf allemaal hebben. En dan denk ik bij mezelf. Ach beter zo'n vlekje dan 75 kilo te zwaar en alleen maar chips en friet in je boodschappen karretje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies. Het is maar een vlekkie. Tegenwoordig moet we ons altijd maar verantwoorden voor onze 'niet perfectheden'. Er zijn inderdaad véél ergere dingen!

      Verwijderen
  8. Mijn zus haar dochter had ook een aardbeienvlek op haar buik, die is na jaren inderdaad verdwenen. Die van mij hadden een ooievaarsbeet, de een al wat duidelijker dan de ander, ik had er nog nooit van gehoord toen de kinderarts me gerust stelde. Als ze boos waren was het ook goed zichtbaar en ik heb er net als jou ook vaak veel opmerkingen over gehad, ik denk dat je met je eerlijk schrijven heel wat mensen gerust stelt en erkenning geeft. Ze zijn er doorgegroeid nu en los daarvan hebben we het geweldig getroffen met onze kids :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn zoontje Ayden had ook een ooievaarsbeet. Op zn voorhoofd, oogleden linkerneusvleugel, onder zn neusje en in zn nek. Het 'grappige' is dat hij ze bij zn geboorte nog niet had. Hij is geboren met 28weken zwangerschap en pas rod de 32w kreeg hij ze. Het zijn bij hem zijn ze nooit echt heel donker geweest en nu zijn ze alleen nog zichtbaar als hij boos is of huilt (hij is nu 14 maanden).

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!