zaterdag 7 december 2013


Hij staat er inmiddels al bijna een jaar: de box. In het begin toen Hayden net was geboren was die box hartstikke makkelijk. Hij sliep er vaak in of we verschoonden hem daar. Nu hij tijgert door de kamer gebruiken we de box weinig. Toevallig is hij op de foto netjes. Maar meestal gebruik ik hem als dumpplek. Er liggen kleren van Hayley in of een berg speelgoed. Hayden zit er amper in, maar wanneer haal je dat ding nou echt weg? Wat is een wijze keuze?

Bij Hayley heb ik hem ongeveer weggehaald toen ze een maand of 11 was. We woonden toen in een flat. Haar kamer was pal naast de woonkamer. Als ik haar even op een veilige plek wilde laten, zette ik haar in haar bedje. Dat kon net zo goed als box. Ons huisje was toch klein. De box en haar bed stonden maar 3 meter van elkaar. Als ik er zo over nadenk was de box toen erg overbodig.

Hayden speelt nu veel op de grond. Ik doe hem eigenlijk alleen in de box als ik beneden moet stofzuigen en dweilen. Misschien wordt het straks handig als hij echt goed kan zitten. Dan kan hij wat beter spelen in de box. Nu ligt hij er in en rolt dan om. Vaak stoot hij dan zijn hoofd aan de zijkant en moet hij huilen. Hij wilt gewoon graag alle kanten op. En in een box is natuurlijk beperkte ruimte.

Het idee is nu om de box nog even te laten staan. De donkere muur die je ziet krijgt een nieuw behangetje. De muur moet wat hersteld worden aangezien de katten het behang een beetje stuk hebben gemaakt. Zij proberen altijd die deur open te maken om kattenkwaad uit te halen in het opberghok. Zodra het behang en de deur worden opgeknapt wil ik de box gaan weg halen. Ik denk over een maand of 2. In de hoek komen de kasten en stoeltjes voor de kinderen om te spelen. Dan hebben ze allebei een eigen plekje om hun spullen in op te bergen. Het moet echt een kinderhoekje worden.

Het liefst haal ik die box morgen al weg, plak een nieuw behangetje en maak een leuk hoekje voor de kinderen. Maar hem weghalen lijkt me nog niet zo verstandig/makkelijk. Wat een dilemma. Ik gebruik hem namelijk toch af en toe en dan is het toch handig dat hij er staat. Verder heb ik geen plek om hem ergens anders neer te zetten. What to do? Wanneer haalde jij de box weg?

5 opmerkingen:

  1. Omdat de kindjes voltijds bij mij thuis zijn, staat de box hier tot de kindjes zindelijk zijn; anderhalf à twee jaar. Als ik even naar de kelder, naar boven of naar toilet moet is het een veilige plek waar ik ze gerust kan achter laten. Ook tijdens het koken zit ze daar altijd. Vrij in de woonkamer kan ze op een halve minuut overal geraken, ook aan elektriciteitsdraden, het cd-rek, de printer met het lekkere papier, of andere "stoute" dingen.
    Ook als ze wat moe is maar nog niet moe genoeg om te slapen of als de andere kindjes te druk zijn, is de box vaak een rustpunt.
    Mijn oudste dochter vroeg tot ze 2 jaar was vaak om in de box te mogen zitten en dan zuchtte ze altijd van opluchting als ze erin mocht; heerlijk veilig in haar eigen vertrouwde rustige box :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik zou het nog even laten staan zeker nu je nog gaat klussen en je handen vrij te hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De box heeft hier vrij lang gestaan... dit omdat ik gewoon niet met een fijn gevoel naar de keuken, toilet, was van boven halen, pakketbezorger aan de deur etc. ging wanneer ze niet heel even voor dat soort momenten in de box zou zitten... en ook vond ik het fijn wanneer ik heel even m'n handen vrij had wanneer ik bijvoorbeeld een kast een reorganisatie gaf (omdat ook de middagslaapjes steeds korter werden) en ik heel even geen kleintje erbij kon gebruiken die op haar manier ging meehelpen;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier staat ie nog (ze is 14 maanden) en hij gaat voorlopig nog niet weg. Ik probeer haar er elke dag sowieso een halfuurtje in te laten spelen. En dat gaat prima, niks geen gehuil. En met stofzuigen boven, dat doe ik alleen als zij beneden in de box zit. Ik vind het ideaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier is de box weggegaan toen m'n zus hem nodig had. Jammer achteraf, ook al was zoon al 18 maanden. Het was idd zijn rustige plekje, zonder een zus die om hem heen dwarrelde, en veilig als ik kookte of boven wat ging halen. Zou hem dus zeker nog niet wegdoen.

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!