vrijdag 19 juli 2013

 
Hayden is eigenlijk een beetje ons zorgenkindje. Te vroeg geboren, een te groot nierbekken, hongerig, dimpeltje en nu ook nog de voorkeurshouding met een iets te zwak nekje. Op advies van de arts van het consultatiebureau zou er een fysiotherapeute langskomen om Hayden eens goed na te kijken.
 
Afgelopen dinsdag kwam de fysiotherapeute langs. Super fijn een fysio die bij je thuis komt. Het is altijd zo'n gedoe met die kinderen om ze overal mee naar toe te slepen. Eenmaal binnen vlogen de vooroordelen mij weer om de oren: "Het is zeker je eerste kindje." (Hoezo zie ik er nog steeds uit als een teen mom?) "Hij zit toch niet de hele dag in zijn wipper tv te kijken?" (Hayden zat bij binnenkomst in zijn wipper, die dan bij de tv stond. Mijn baby is 3 maanden, die kijkt geen tv!) "Hij huilt, dat vindt hij zeker niet fijn he zo'n volle luier?!" (Nee, het was inmiddels alweer tijd om te verschonen en te voeden) "O, een dochter, zeker een poppenkind." (Nee Hayley heeft een hekel aan poppen). "Wat voor drinkspeen heeft hij? Moet hij wel moeite doen om te drinken? Je kunt beter een 1 speen nemen hoor." (Nee, want dan valt hij tijdens de voeding in slaap en drinkt hij zijn fles niet leeg).

Nou goed de sfeer was alweer gezet. Niet zo leuk. Dan voel ik mij een beetje in het hoekje gedreven. Ik zorg heus wel goed voor mijn kindje!
Uiteindelijk werd hij wel goed nagekeken en daar gaat het tenslotte om. Zijn heupjes zijn goed en zijn nekje wordt ook met de dag sterker. Ik heb een aantal goede tips gekregen om hem te laten oefenen. En het is niet erg dat het nog niet zo goed lukt. Aangezien hij prematuur is, is hij technisch gezien nu 2 maanden oud en daarom mag hij er langer over doen. Het is dan ook logisch dat hij met zijn zware gewicht zijn hoofdje nog niet kan optillen. Zijn hoofd is dus wel echt te zwaar zoals ik al voor de grap zei!
 
Hoe vervelend die opmerkingen ook waren, de fysiotherapeute was wel erg goed. Ze heeft ook ontzettend goede tips gegeven voor zijn voorkeurskantje. Al vindt ze de afplatting erg meevallen. Ze vertelde daarbij ook dat helmpjes niet meer worden vergoed en zo'n 1100 euro kosten!
 
Volgende week komt ze weer langs en daarna pas weer 4 weken later. Ik ga dus hard aan de slag met de tips en oefeningen. Hayden was ontzettend moe van de fysio. Hij heeft dan ook de hele middag geslapen en dankzij de tips, heeft hij de hele middag op zijn bolle kant gelegen. Dat komt wel goed!

Categories:

14 opmerkingen:

  1. Heb je al gedacht aan een zij lig kussen? Aron had een beetje een afplatting en als jr optijd bent kan je het daarmee verhelpen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat zou ook nog een optie zijn. Maar de schedel wordt pas hard en bol rond de 5 maanden. Dus goed op zijn kant draaien en dan zijn we er nog ruim op tijd bij. Gelukkig valt de afplatting ook mee.

      Verwijderen
    2. als je het goed in de gaten houdt kun je zelf snel genoeg in springen. :)

      Verwijderen
  2. Ik had ook zo'n kussentje waar je ze bij ieder slaapie op een ander kantje kon leggen... ideaal... enne laat je niet gek maken je bent een fantastische mama!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje, wat vervelend al die opmerkingen naar je hoofd. Ze bedoelde het vast goed, maar komt toch altijd denigrerend over hè? Fijn dat ze je wel goed heeft geholpen. Succes met oefenen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies nogal denigrerend alsof ik niet weet wat ik doe. Ik kies voor de fysio dus ik wil echt wel het beste voor hem. Ik had het ook niet kunnen doen!

      Verwijderen
  4. Wat rot die opmerkingen zeg, als professional moet ze toch wel beter weten, lijkt me. Wel fijn dat hij daarna heerlijk geslapen heeft en jullie oefeningen hebben om mee aan de slag te gaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad. Bereid jij je ook maar voor ;) bij jonge mama's hebben de meeste mensen snel last van bemoeizucht.

      Verwijderen
  5. Het lijkt wel of ik een herhaling lees van de fysiosessies die mijn dochter had rond diezelfde leeftijd;)..commentaar, commentaar en nog eens commentaar... Onze fysio die haalde meteen mijn dochters box helemaal over de kop.. ik had nogal veel 'hangen' aan alle 4 de kanten van de box, nu mochten er alleen nog speeltjes hangen aan de kant van de box waar ze niet graag naar toe keek (dus werd ze uit haar 'voorkeuspositie' gedwongen)... dat vond ik één van de supertips die goed werkte bij onze dochter...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Owja?? hahah erg he dat commentaar! Pfoe!!! Dat met het speelgoed doe ik ook inderdaad. Maar sommige momenten mag hij gewoon lekker op zijn favoriete kantje liggen ;)Ik zag vanmiddag dat de afplatting al gedeeltelijk helemaal weg is!

      Verwijderen
  6. Wat irritant, zulke vooroordelen. Wel fijn dat Hayden (en jullie) iets aan de tips hebben gehad. Gaat nu vast goed komen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh vervelend zeg zulke vooroordelen..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wist niet dat je al zo vroeg met fysiotherapie kon beginnen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat vervelend zeg. Hou ons op de hoogte!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!