zaterdag 20 april 2013

Sinds Hayden is geboren krijg ik veel de vraag: "En wat vindt Hayley ervan?" Logische vraag en het liefst zou ik jullie vertellen dat Hayley het superduperfantastisch vindt allemaal. Maar ik merk aan mijn grote meisje dat deze nieuwe gezinssituatie erg wennen is en dus ook weleens moeilijk kan zijn. Naar mijn idee niet meer dan logisch. Grote zus worden, daar kies je niet voor, dat overkomt je.

De eerste dagen was Hayley dan ook erg dwars en huilerig. Alles draait opeens om de baby en zij krijgt een stuk minder aandacht. Iedereen hangt om de box heen en keert daardoor automatisch letterlijk haar de rug toe.
Hoe erg Pablo en ik ons best doen haar overal bij te betrekken, ze had het echt even moeilijk.

Gelukkig hebben we een fantastische kraamhulp. Ze heeft de afgelopen dagen Hayley intensief begeleid. Hayley wordt overal bij betrokken, al is het maar even simpel een luier weggooien. Hayley voelt zich nuttig en betrokken. Ze is weer vrolijk en heeft praatjes voor 10.
Het brak dan ook even mijn hart haar zo in de war te zien.

Sinds gisteren is ze weer een beetje zichzelf. Ze speelt zelfstandig en als de baby huilt gaat ze kijken en vraagt aan mij wat er aan de hand is. De eerste dagen deed ze met een boos gezicht haar oren dicht. "Wat een herrie mama!" Nu kan ze niet wachten totdat ze samen met Hayden in bad kan, dat lijkt haar toch wel heel erg leuk (mij ook!).

Vanmorgen heeft ze Hayden voor het eerst eventjes vastgehouden. Ze durfde het niet helemaal alleen, want ze was bang dat ze hem liet vallen.

Ik heb geen idee hoelang het gaat duren totdat ze helemaal gewend is. We moeten immers allemaal wennen. Nu Hayley midden in de peuterpuberteit zit en het allemaal om haar moet gaan, kan het ook weleens lastig worden. Maargoed niemand zegt dat moederschap geen uitdagingen kent. Over een tijdje weet ze vast niet meer beter dan dat we met z'n viertjes zijn.
Met z'n viertjes zijn wij echt helemaal compleet.

We hadden er dan ook voor gekozen om in het ziekenhuis Hayley als eerste te ontvangen. Zij was bij mijn ouders de nacht/ochtend dat ik aan het bevallen was.
Als eerste wilde ik graag met z'n vieren in de kamer zijn. Wat had ik uitgekeken naar dat moment!

Hoe moeilijk de eerste dagen ook voor Hayley zijn geweest, ik ben ontzettend trots op haar. Dat grote zus worden is ook niet zomaar iets, dat kan moeilijk zijn. Al had ik daar niet helemaal aan gedacht toen ik zwanger was. Misschien omdat ik het nog niet helemaal voor mij zag.

Ik geniet van ons leven met zijn vieren. Nu Hayden bij ons is, voelt alles perfect. Als de kraamhulp weg is zal het wel even wennen zijn om voor twee kindjes fulltime te zorgen. Maar ik heb er vertrouwen in. Niet alleen Hayley is ontwikkeld de afgelopen dagen in haar nieuwe rol, ook ik ben verder gegroeid in mijn rol als moeder. En daar ben ik stiekem ook wel trots op.



Categories: ,

13 opmerkingen:

  1. Wat een mooi verhaal, en dat zal idd heel erg wennen zijn zo 2 kindjes. Toch fijn dat grote zus er nu al beter mee om kan gaan, want het is niet niks ineens dat de aandacht nu ook naar haar kleine broertje gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke foto's. Grappig die laatste, waarbij het hondje ook tegen de box aan staat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja dank je wel :) het hondje is ook heel enthousiast en nieuwsgierig vooral! Al die nieuwe geurtjes opeens!

      Verwijderen
  3. Aaw heel logisch idd en het komt allemaal wel weer goed! Geniet van je gezinnetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alles heeft tijd nodig.. Zoals je zegt het overkomt haar ook zomaar.. Ondanks je wel 9 maanden zwanger was. Neem de tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze ziet er wel heel trots op de foto hoor! Gelukkig zijn kinderen heel flexibel dus ik weet zeker dat dat goed komt!
    Gaat het goed met jou verder?Herstel je goed van de bevalling?Ben benieuwd of jullie nog problemen hebben met de kat die plast in huis.

    Groetjes
    Mer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze heeft haar trotse momentjes, maar ook mindere momenten. Met mij gaat het verder goed. Ik herstel voorspoedig :)
      Eros plast niet meer op ongebruikelijke plekken, de 'kattentherapie' heeft geholpen. Ik heb hem aan alle babyspullen laten ruiken en we knuffelen vaak in de babykamer. Hij is weer helemaal de oude gelukkig!

      Verwijderen
  6. Ach gut!

    Komt vast goed, hoor. Met haar en met jou als mama van 2:)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een fijn blogje om te lezen!!
    Komt vast helemaal goed, heeft allemaal even tijd nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Logisch wat Hayley voelt maar dat komt best in orde. Wat een mooie foto's en wat fijn dat jullie gezinnetje zo compleet voelt, geniet van dit mooie geluk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kan me voorstellen dat het even heftig is voor Hayley. Ik kan me herinneren dat ik het als klein meisje ook niet erg leuk vond om een broertje te krijgen al was die situatie anders omdat mijn moeder ook HELLP ontwikkelde bij die zwangerschap. Ze zal moeten groeien in de rol van grote zus maar het gaat vast goed komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Knuffel voor grote zus. Mooi geschreven stukje: "daar kies je niet voor, dat overkomt je" wel lief dat jullie er alles aan doen om haar erbij te betrekken en zo hoort het. Hebben we met de hond al straks die wij meteen moeten laten ruiken aan de baby etc.

    Spannend voor jullie allemaal hoor en voor de kleine is het allemaal erg vreemd. Maar als ik die foto bekijk is ze erg lief voor haar broertje. Lieve foto!!

    Geniet van je gezinnetje meid.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt 2 prachtige kinderen, ze zijn zo mooi!! Het is inderdaad een hele aanpassing voor de oudste, maar zoals je zegt: "binnenkort weet ze niet beter dan dat we altijd met vier zijn". Kinderen passen zich heel vlug aan.
    En idd een heel mooi moment dat jullie voor het eerst samenzijn zo in het ziekenhuis. Zo hebben wij het ook gedaan, dat de kindjes ongestoord konden kennis maken met hun kleine zus; voor het eerst als gezin samen.
    Nogmaals proficiat!!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!