zaterdag 16 maart 2013



Gister was een spannend dagje, een dagje vol baby. We moesten de bevalling bespreken bij de verloskundige, we hadden een telefonische intake met het kraamzorgbureau en aan het einde van de dag had ik weer een echo in het ziekenhuis.

Om 12 :00 uur gingen we met z'n drieën naar de verloskundige. Ik had mijn geboorteplan meegenomen en zo ging het gesprek een stuk vlotter. Mijn wensen worden in de map gedaan en ik kreeg een knalrood A4tje mee met wanneer ik moet bellen als de bevalling begint.
Ook moet ik voor mezelf alvast een tas inpakken met spullen die mee moeten naar het ziekenhuis en natuurlijk voor de kleine man. Momenteel ben ik 32 weken zwanger, we hebben dus nog een paar weken te gaan.

Om 14:30 uur belde de mevrouw voor de kraamzorg intake. Geen leuke mevrouw moet ik zeggen. Het gesprek liep erg stroef en ik voelde mij totaal niet op mijn gemak. Ze stelde allerlei standaard vragen, maar op een hele stomme manier. Zo vroeg ze hoe mijn eerste kindje heet, met de vraag: "Hoe heet dat?" De toon was al snel gezet en voor mij was het meteen duidelijk. Ik ga op zoek naar een ander kraamzorgbureau. Ik hoop dat het nog mogelijk is.

Ik gaf ook aan dat wij vinden dat de kraamzorg haar eigen lunchpakket moet meenemen. Mijn vorige kraamhulp was een lieve vrouw, maar ze at m'n hele koelkast leeg. Zorg is al duur genoeg, dus ik ga niet een hele week boodschappen doen voor een ander.
Dat vond de vrouw aan de telefoon ontzettend raar. "Goh hebben jullie het financieel zo moeilijk dan? Mag ze dan op z'n minst een kopje koffie?"
Ik had het idee dat ik iets vreemds had gezegd. Ze reageerde zo onaardig erop. Maar toen ik even ging rondvragen bij m'n vriendinnen, bleek dat zij allemaal een hulp hadden die hun eigen eten meenam.

In de avond voelde ik mij nogsteeds rottig om het gesprek en dus hoop ik echt dat ik nog kan overstappen. Nu is het niet zo dat de vrouw aan de telefoon mijn kraamhulp wordt, want ze doet slechts de intake. Maargoed, dit voelt niet goed. Wat een slechte organisatie!

De dag sloten we af met een echo in het ziekenhuis. Er werd door een gyn gekeken naar zijn nierbekken. Die zijn nogsteeds verwijd. De verwijding was deze keer iets minder, maar het is er wel. Ik moet dus nu in het ziekenhuis bevallen, want hij moet meteen na de bevalling worden nagekeken door een kinderarts. Ongeveer een week na de bevalling krijgt hij dan een echo om te kijken of de verwijding weg is. Dat komt namelijk veel voor. Is het niet weg, dan wordt er een kleine ingreep gedaan om de verwijding te verhelpen.

De vrouw stelde mij gerust, het is geen reden tot zorg. Maar ze kunnen er iets aan doen en daarom houden ze het in de gaten. Voor mij klinkt het alsnog eng. Bij het woord 'kinderarts' krijg ik al rillingen. Maargoed, ze doen hun werk goed en daar gaat het tenslotte om.

Eenmaal thuis was ik gebroken. Het was een dag vol baby. Er was zoveel besproken en er was zoveel om te laten bezinken. Ik hoef gelukkig niet meer op controle in het ziekenhuis. Alleen nog een aantal keer naar de verloskundige en dan ga ik lekker bevallen. Ik kijk ernaar uit. Ik wil hem zien en vasthouden.

Categories:

18 opmerkingen:

  1. Geef je groot gelijk, als je die organisatie kan dumpen meteen doen! Jij bent de klant, zij zijn er voor jou en niet andersom! Misschien overwegen een klacht in te dienen over de respectloze manier waarop je bent behandeld.
    Sterkte met alles.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Btw, 19 jaar geleden brachten ze ook hun eigen lunch mee, dus zo raar is dat niet.

      Verwijderen
    2. Ja ik kreeg ook de indruk dat ik iets heel onmenselijks had gezegd. De vrouw zei dat ze het ging bespreken...Uhhh..??

      Verwijderen
  2. Ik vind het zo'n aparte reactie van de kraamhulp organisatie. Onze kraamhulp nam ook haar eigen lunch mee, en tussendoortjes. ! Ik zou wel een klacht indienen tegen de organisatie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja gaan we zeker doen. Eerst even een ander kraamzorgbureau vinden op dit korte termijn en als dat lukt gaan we dat zeker doen!

      Verwijderen
  3. Hier at ze gewoon mee dat wilde ik..die paar boterhammen..vond het minder afstandelijk en gezellig.

    Hoop voor je dat t nog lukt..maar ze hebben wellicht hier ook lieve kraamzorgers tussen, 1 vrouw is niet de organisatie. Al is t natuurlijk niet representatief!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt er zelf voor kiezen wat je wilt. Maar als kraamhulp moet je er toch niet zomaar vanuit gaan dat je bij iedereen kunt mee eten? Misschien heb ik er inderdaad geen geld voor. Of wie weet heb ik alleen maar beschimmeld brood en beleg over datum liggen.

      Verwijderen
  4. Geef je groot gelijk hoor! Wat een nare reactie zeg en hoe het dan ook allemaal over komt. Ik hoop dat je nog iets anders vind waar je wel een goed gevoel bij hebt.. En zal toch een klacht indienen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O wat gaat ie snel, spannend nu hé en alles wat er bij komt kijken, dat is inderdaad best veel en al dat geregel is gewoon vermoeiend.
    Ik lag bij de eerste 7 dagen in het ziekenhuis, bij de tweede 9 en de derde ook 9 dagen in het ziekenhuis, de eerste zag geel, bij de andere twee waren het keizersnedes. Bij thuiskomst staan we er alleen voor, hopelijk zijn er nu meer mogelijkheden voor hulp dan 15 jaar geleden. De verpleging in het zieknhuis zorgen voor hun eigen lunchpakketje :). Mijn kleintjes werden gedurende de ziekenhuisopname gekleed door het ziekenhuis met kleedjes van Mexx, dat was altijd in orde, ook de verzorging, al is de ene vroedvrouw, de andere niet, maar ik kan niet klagen. Bij ons is het wel de gewoonte dat je de verpleging trakteert als je naar huis mag. Ik ga duimen dat alles goed mag verlopen en dat je een heel goed gevoel overhoud aan je kraamhulp.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou ja! wat een rare reactie!! Hier nam ze ook haar eigen lunch mee maar mocht ook wel wat van ons pakken als ze zou willen.

    Welke organisaties kan je nog uit kiezen wij hadden Kraamvogel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een mail gestuurd naar de Kraamvogel en Babycare. Ik hoop dat ik bij 1 van de 2 nog terecht kan.

      Verwijderen
  7. Wat een raar gedoe zeg met de kraamzorg. Ik zou het al schandalig vinden om bij de andere de hele koelkast leeg te eten. Prima dat ze koffie en thee mee drinken maar de rest kan toch best in overleg.
    Fijn dat alles goed was met de baby en dat je een fijn gesprek hebt gehad met de verloskundige.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een drukke dag was dat zeg. En emotioneel ook lijkt me. Vreemd dat ze vragen 'hoe heet dat' als het om je dochter gaat. Dat de kraamhulp mee eet, zou ik wel prima vinden, ik verzorg mijn gasten graag goed. Maar als je ervaring hebt met een kraamhulp die je hel koelkast leeg at, dan snap ik je reactie wel. Ik zou niet persé overstappen naar een ander bureau, die vrouw aan de telefoon komt toch niet bij je thuis en wie weet krijg je nu wel een superlieve kraamhulp. Spannend ook met de niertjes van de baby, maar komt vast goed. Vertrouw er maar op!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey Elise.. wat vervelend dat ze zo reageerde! Belachelijk. Ik kon het mij niet eens meer herinneren maar vroeg het aan mitch en hij vertelde dat onze kraamhulpen ook hun eigen lunchpakket mee hadden. Wel maakte mitch ook af en toe voor hun een broodje ei. Maar ik ben het absoluut eens dat ze er niet vanuit mogen gaan dat ze bij jou elke dag mee kunnen eten! Ik zat bij kraamvogel en prima bevallen. Hoop dat je nog een andere kan vinden xx Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben blij om te lezen dat het dus helemaal niet gek is. Ik begon al zo aan mezelf te twijfelen. Al helemaal na de reactie van de vrouw aan de telefoon. Alsof ik een grote krentenkakker ben ofzo, terwijl dat helemaal niet het geval is. Ik heb ook een mail gestuurd naar de Kraamvogel, ik ben erg benieuwd naar de reactie op mijn mail.
      Daarnaast vertelde ik de vrouw ook dat ik 15 uur extra kraamzorg in mijn pakket heb. We hebben ons expres goed verzekerd aangezien we dus nog een kindje wilde. Dat vond de vrouw aan de telefoon vervelend om te horen, want dan moest de kraamhulp zoveel werken. (??!!!) Tja ik ben benieuwd hoe de andere bureau's op mijn mailtje reageren. Dank je wel voor je berichtje en het navragen aan Mitchel ;) xxx

      Verwijderen
  10. ik vind wel dat je een beetje over drijft met
    alles sorry ik moet even kwijt

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!