dinsdag 5 februari 2013

De fantasie van een kind is iets magisch vind ik. Hayley is zo'n meisje met bergen fantasie. En nu op deze leeftijd komt de fantasie helemaal tot leven. Nu is fantasie erg belangrijk voor een kind, het is een manier om grip te krijgen op de realiteit. Dat klinkt nogal gek, omdat de fantasie vaak ver van de realiteit is, maar fantasie is belangrijk.

Hoe belangrijk en magisch het ook is, soms vind ik het een klein beetje eng. Gelukkig loopt hier (nog) geen onzichtbaar vriendje rond, maar wel zijn er veel andere dingen die ik niet kan zien.
Gisteren was Hayley zo druk aan het spelen, dat ze aan het einde van de dag met twee knalrode wangen door de kamer rende.
"Kijk mama een worm!" Ik schrok en keek vol afschuw naar de grond om dat kronkelde vieze beest eens naar buiten te gooien met een wcpapiertje. Maar ik kon niks vinden. "Daar mama, kijk nou! Pak hem dan." Blijkbaar beschikte deze worm ook over onzichtbaarheidskrachten, net als de vele lieveheersbeestjes in de woonkamer en de talloze spinnen op bed, die zorgvuldig werden doodgeslagen voordat ze erop ging zitten.

Ook waren er een paar 'honden' in huis. Hayley speelt ontzettend graag dat ze een hondje is en ookal heeft ze een echte hond rondlopen, ze kan het niet laten om er nog een aantal bij te verzinnen. Zo was er ook een roze hond bij. In de slaapkamer begon ze hem liefkozend te aaien. "Lieve hond he mama. Kom maar mee naar bed hondje." Ze klopte op het bed en keek naar de plek waar de hond zou moeten staan. Ik kreeg er een beetje de bibbers van. Wat zou ze toch zien? Hoe werkt die fantasie toch in haar hoofd?

Hoe 'scary' die fantasie ook is, ik moet net zo hard mee doen. Wie ben ik om haar magische ballon stuk te prikken? Regelmatig eet ik onzichtbare cakejes, krijg ik onzichtbaar geld, bied ik mijn excuses aan, aan de knuffel waarop ik ben gaan zitten  en heb ik diepgaande gesprekken met de My Little Pony.

Het is erg bijzonder die kinderfantasie. Ik ben benieuwd waar ze mij de komende tijd nog meer mee zal verrassen. Zelf heb ik ook nog voldoende fantasie, een mens houdt denk ik nooit op met fantaseren. Zo loop ik vaak genoeg door de babykamer, streel het pyama'tje dat in het bed ligt en probeer voor mij te zien hoe er straks een klein mannetje in het bedje ligt. Die fantasie maakt mij blij en ook bij mij komt de fantasie bijna tot leven. Het is toch wel heel erg magisch.

Heeft jouw kindje ook zoveel fantasie? En hoe ga je ermee om?
Categories: , ,

15 opmerkingen:

  1. Het is inderdaad mooi om te zien hoeveel fantasie sommige kinderen hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kinderen hebben inderdaad een grote fantasie. En dat is vaak heel mooi om te zien. Jammer dat als ze ouder worden het steeds meer af neemt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik denk dat ze dan wat meer grip krijgen op de realiteit. Net als het geloven in Sibterklaas. Eerst is het alleen maar een oude man met een baard, pieten en kado's en dan gaan ze zich denk ik toch afvragen hoe oud hij is en hoe het toch allemaal kan.

      Verwijderen
  3. Wat een leuk verhaal! Om een antwoord te geven op je vraag: Rob heeft veel fantasie maar hij gebruikt er op zijn leeftijd (6,5) de tastbare dingen bij. Zijn knuffels praten, zijn soms stout, soms ziek, soms ondeugend. De onzichtbare dingetjes waren meer toen hij wat jonger was. Een klein poesje, vogeltje of hondje in zijn hand bijvoorbeeld. En als mama ga je daar dan heerlijk in mee. Heerlijk toch! Ik moet vaak verslag doen van het gedrag van zijn knuffels als hij op school zit. Of ze wel lief geweest zijn en of ze geen ruzie gemaakt hebben, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha dat is wel heel grappig. Want uiteindelijk moet jij weer je fantasie gebruiken om hem een antwoord te geven. Leuk is dat!

      Verwijderen
  4. Wat herkenbaar zeg. Femke heeft ook veel fantasie. Haar vriendjes en vriendinnetjes spelen hier vaak van de psz. Ze zijn in haar gedachten dan hier. Om sommige dingen moet ik wel van binnen lachen hoe ze er dan bij komt?!?!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja leuk he!!! Mik heeft ook een erg levendige fantasie. Ik heb net als jij al veel gebakjes gegeten en kopjes thee gedronken. Ik heb met grote regelmaat een spook van haar kamer moeten sturen.... Ik vind het wel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heerlijk om dit te lezen, kinderen hebben zeker veel fantasie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk he? Volgende week gaan we naar de Efteling, dus dat zal ook heel veel effect hebben op haar fantasie denk ik! Leuk! Heb er ontzettend veel zin in.

      Verwijderen
  7. Ik kwam op je site en ik dacht meteen huh hier ben ik weleens eerder geweest, en ja hoor ineens zag ik bij wie ben jij mijn naam staan haha, gewoon helemaal vergeten.

    Heerlijk verhaal heb je geschreven, zo mooi die fantasie van die kleintjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een geluk dat die fantasie bestaat, is ook een beetje dromen, zelfs voor groot en klein, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie blog! Heerlijk, die fantasie. Ik vind deze peuterfase ook wel heel erg leuk. Vooral omdat ik zelf ook een grote fantasie heb, dus ik doe lekker mee met m'n kleine man als hij erop los fantaseert.
    En jouw fantasie! :-D Grijns. Heerlijk zwijmelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou, kan me best voorstellen dat je het soms wat moeilijk vindt...zou ik denk ik ook hebben. Maar ik geloof dat de denkbeeldige vriendjes vanzelf verdwijnen, dus lekker laten genieten (en jijzelf ook bij het bed van je beepje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtig meisje is het. En die fantasie, heerlijk. Ik wou dat wij dat nog hadden, niet de realiteit, de zorgen. Gewoon een wereld waar alles mooi is en roze. Heerlijk lijkt me dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Sommige kinderen hebben dat inderdaad heel erg. Kindje van mijn zus ook en maar dromen, nachtmerries die komen er ook nog eens bij. Hihi heerlijk dat fantaseren hoor ben ik nu ook volop aan het doen.. hoe ik straks met een nog dikkere buik loop enzv.. genieten maar!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!