vrijdag 2 november 2012

Afbeelding van degelderlander.nl
Het is crisis dat weten we allemaal. En dan is de belasting ook nog eens omhoog gegaan naar die 21%. Wat een hoog bedrag. Ik kan mij de verhoging van 17% naar 19% nog herinneren en nu nog 2% erbij. Het leven wordt nu gewoon duur merk ik. We zijn genoodzaakt nog meer op de centjes te letten.

Wij leven van 1 salaris momenteel en dat gaat prima. Maar toch hebben we een bepaald budget voor de boodschappen iedere maand. We willen gewoon niet meer dan een bepaald bedrag uitgeven anders blijft er minder geld over voor andere leuke dingen. Pablo is druk met z'n werk en dat betekend dat ik iedere dag met Hayley naar de Albert Heijn fiets. Dan haal ik wat te eten voor die ene dag, want meer kan ik niet meenemen. Ik geef iedere dag zo'n €15,- tot €25,- uit. Dat betekend dat ik ongeveer €140 euro uitgeef aan boodschappen per week en dat is per maand €560,-. En dat is €120,- boven het budget dat we willen uitgeven aan boodschappen. Belachelijk. Ik deed dit vaker, maar sinds kort komen we op een torenhoog bedrag uit. En het erge van alles is, je houdt geen voorraad over, alles wat ik haal is de volgende dag op.

Tijd voor verandering. We moeten weer 1 keer per week met z'n drieën boodschappen gaan doen. We moeten er maar tijd voor maken. En dan niet meer bij de Albert Heijn of welke doorsnee supermarkt dan ook. Het wordt weer tijd voor de Aldi.

We hebben een aantal jaar geleden zware crisis gehad in ons gezin waarin we van €60,- per week boodschappen moesten doen. Pablo deed de opleiding voor instructeur en ik had geen vast contract. We namen deze keuze, want het zou goed zijn voor de toekomst. Dan moesten we maar even een jaar op een houtje bijten. En dat lukte. We redde het van die €60,- per week en we konden er prima van eten. Ook deden we toen onze boodschappen bij de Aldi. Het is wat rommelig, maar who cares? Het scheelt gewoon heel erg in de portemonnee.

In de crisis moeten we maar de hand op de knip houden. Rekeningen stromen binnen, de energie wordt duurder terwijl er minder wordt gebruikt, de zorgkosten reizen de pan uit en gewoon alle dagelijkse dingen zijn veel duurder geworden. Jammer. Ik hoop dat we snel weer in een tijd komen waarin het leven financieel weer draaglijker wordt voor iedere Nederlander. Of dit kabinet het waar gaat maken? Ik weet het niet, ik heb er gewoon geen vertrouwen in.

Hoe ga jij om met de crisis? Merk jij het in je portemonnee?
Categories:

17 opmerkingen:

  1. Dit is grappig, ik ben met een blog bericht bezig over hetzelfde onderwerp. Ik denk dat we het allemaal voelen in onze knip. Wij gingen eerst ook alleen naar de Ap sterker nog we lieten de boodschappen vaak door Albert bezorgen, sinds een paar maanden zijn we hier mee gestopt en het scheelt 250 euro per maand!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou kijk eens aan, het houdt ons dus allemaal bezig. Ben benieuwd naar jouw verhaal over dit onderwerp. En een verschil van 250 euro is wel heel groot!

      Verwijderen
  2. Wij winkelen ook al veel langer bij de Aldi en de Lidl, en het hoognodige halen we bij de Ah. Maar dat is zelden. Voor jaren terug winkelde we wel bij de Ah, maar dat is nu niet meer te doen. En je bespaard er zeker geld mee. Nu moet ik wel zeggen dat wij nog met zn 2en zijn. Wij geven zo 90.- euro per maand uit aan grote boodschappen. En af en toe haal ik nog wat kleine dingetjes die we vergeten zijn, hier bij ons tegenover bij de buurtsuper..maar die is duur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo, €90 per maand is wel een heel mooi bedrag!

      Verwijderen
  3. Wij doen op Zondag met z'n drietjes de grote booschappen en op Vrijdag haal ik de boodschappen voor het weekend. Wij zijn een paar keer bij de Aldi geweest maar qua vlees/snijwaren vind ik het daar helemaal niet lekker. Om nou alleen naar de aldi te rijden om wc papier vind ik ook zo'n gedoe.

    Wij gaan altijd bij de Em-te en van sommige dingen wil ik echt alleen maar merk, denk aan unox, Hak, echte frisdranken zoals coco cola en sinas. Ook zijn er wal wat producten die ik neem als b merk. Denk hierbij aan wc papier, snoetenpoetsers, hondenbrokken, blikjes energy drink enz enz.

    Mijn manlief is bouwvakker en vertrekt iedere ochtend om half 6, zijn tas voor die dag is/moet altijd wel goed gevuld zijn om de dag door te komen. Fles frisdrank, 2 blikjes energy drink, thermosfles thee, twee pakjes snelle jelle, brood en snijwaar.

    Ons brood haal ik 1 keer per week bij de bakker, vind dat brood van de winkel helemaal niet lekker en neem daardoor altijd voor 1 week mee en die die in de vriezen.

    Per week zijn wij toch zo'n 150 tot 180 euro pw kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 1x in de week boodschappen halen lukt me niet (ik snap ook niet hoe mensen dat doen met brood, beleg, vlees e.d.) Maar sinds mijn dochter naar de psz gaat doe ik het 2x in de week. Op dinsdag en op vrijdag en dat gaat heel erg goed.
    We zitten ongeveer rond de 100/120 euro per week maar dit ga ik proberen te veranderen naar 80/90 dus dat wordt gewoon iets vaker naar de Lidl.
    Vandaag ben ik voor het eerst eens gewone boodschappen gaan doen bij de Lidl en het verbaast me hoeveel gewone producten ik had voor minder geld. Daarna nog wel even naar de AH gegaan voor brood, melk en een paar a-merken die we graag gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi, ook ik was al van plan binnenkort eens een blogbericht over dit onderwerp te maken. Wat opvalt op bijna alle blogs, en wat natuurlijk logisch is in deze crisistijden, is dat we er allemaal last van hebben.
    Ook wij doen het sinds een jaar ongeveer veel zuiniger aan. Mijn man heeft overigens ook nog een ex-vrouw en twee tienerdochters om te "onderhouden" dus dat hakt er bij ons ook nog eens extra flink in.
    Maar goed, wij maken er inmiddels een sport van om ze goedkoop mogelijk te leven.
    Mijn beste tip is eenmaal in de week ál je boodschappen bij de Lidl halen (of bij een Aldi uiteraard). Ik maak op maandagochtend altijd een weekmenu en een boodschappenlijst. Dinsdag's ga ik naar de Lidl, soms moet ik wel eens even door naar de naastgelegen AH omdat ze bij de Lidl iets niet hebben. Broden en vlees wordt ingevroren. Sommige dingen zoals bananen en druiven vind ik alleen maar lekker van de bij ons naastgelegen Plus dus dat haal ik standaard daar. Juist de dagelijkse boodschappen bij zo'n Plus liepen altijd zo ontzettend op was mij opgevallen dus daarom doe ik dat niet meer en haal ik alles in één keer. Het is zwaar (haha) zo'n boodschappendag, ik til me een breuk maar de kick weer voor de hele week alles in huis te hebben voor een "redelijke bedrag" is groot! En ik hoef geen enkele dag meer de deur uit voor een boodschapje.
    Mijn streven is om iedere week onder de 100 euro te blijven, als de meiden bij ons zijn in een week lukt dat niet altijd omdat we dan dus met z'n vijven zijn maar voor z'n drietjes lukt het altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Besparen op de dagelijkse dingen is denk ik gewoon het beste om ook gewoon nog 'leuk' te kunnen leven. Vorige week hadden we boodschappen gedaan bij de ah voor dagen en het was 75 euro. Vandaag zijn we naar de Aldi gegaan en hebben voor 5 dagen eten gekocht voor €61,-. Boodschappen doen was opeens weer een stuk leuker. Naar de ah gaan doet altijd pijn in de portemonnee. Mijn man was ook weer enthousiast over het boodschappen doen en hij wilt er nu 2x per week een moment voor vrijnemen. Voor mij wordt het ook steeds zwaarder om door weer en wind met een groeiend buikje te gaan slepen op de fiets met kind en boodschappen. Ik vind €100,- of daaronder ook een leuk bedrag om van te leven. En we moeten binnenkort een hoop babyspullen kopen, dus besparen kan geen kwaad.

      Verwijderen
  6. Wij doen één keer in de week de grote boodschappen. Het meeste bij de Lidl, en een klein deel (Coca-cola, brood, Honig, Knorr) bij de AH. Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat we per maand kwijt zijn, maar al snel zo'n 120 euro per week denk ik. We zouden best kunnen besparen, maar dat doe ik dan liever op luxe artikelen als boeken, tijdschriften en kleding. Wij vinden lekker eten gewoon te belangrijk om daarvoor op een houtje te bijten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Trouwens ik zie een vraag staan over hoe mensen dat doen met brood en vlees(waren)? Brood vriezen wij gewoon in, en halen per maaltijd een paar sneetjes eruit om te ontdooien. Vlees kopen we in groot-verpakking en vriezen we per portie in en vleeswaren kunnen in de koelkast prima bewaard worden in een vleeswarenbakje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies. Hier vriezen wij het brood ook in. En als je niet al het beleg tegerlijk openmaakt is het ook prima. Vaak is het best lang houdbaar. We gaan ook niet nu op een houtje bijten aangezien het niet nodig is financieel. We willen iets besparen, want zo'n winkel als aldi en lidl binnen zoveel producten veel goedkoper aan. We zorgen natuurlijk wel dat we lekker blijven eten, want daar houden we wel van.

      Verwijderen
  8. Wij merken het zeker wel en zijn aan het besparen op verschillende dingen. Ook kopen we minder snel dingen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier zijn we ook wel goed aan het opletten op de uitgaven. Het word er niet goedkoper op allemaal. Aldi en Lidl en toko's zijn meestal het eerste rondje wat ik doe en het overige liever bij Jumbo dan AH. AH blijft echt de duurste.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij merken het ook heel erg. Het is gewoon verschrikkelijk want de salarissen gaan niet omhoog. Ze moeten lekker zo door gaan. Niemand wordt hier beter van. Ik heb toevallig dit weekend eens extra opgelet op wat ik al in huis had. Gewoon maar eens dingen gaan opmaken. Nog wat boodschappies bijgehaald en ik was deze week maar 40 euro kwijt. Dit is wel exclusief de luiers, want ook die zijn megaduur. Maar we hopen dat Sylvie snel zindelijk is. Scheelt een hoop kosten..

    Liefsxx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeetje, het klinkt allemaal wel ernstig, daar in Nederland. Alles behalve leuk zo te lezen. Wel interessant om te zien hoe verschillend de bedragen zijn die mensen spenderen aan de boodschappen.
    Hier proberen we van iets minder dan (omgerekend) 100 euro per week te leven en dat gaat prima. Vanaf 2013 zal dat wel wat omhoog gaan, want dan wonen we in een andere stad, waar meer keus zal zijn. Gelukkig gaan dan ook de salarissen omhoog ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jep, ik weet hier alles van!
    Ik ga minder werken, dus ons inkomen gaat ook naar beneden. Ik deed altijd 1 keer per week boodschappen: eerst de AH in voor bepaalde producten (brood, vega vlees) en daarna de Lidl in voor al het andere. Want de Lidl (ik geloof dat de Aldi van dezelfde baas is)heeft echt super goede producten. Groente en fruit vind ik vaak zelfs beter dan die van de AH. Zuivelproducten: net zo goed als de Ah, wc papier, schoonmaakmiddel, etc etc... echt, het is gewoon van goede kwaliteit! Dus het is absoluut een aanrader en het scheelt echt in de portemonnee!
    Trouwens, boodschappen met z'n drietjes doen is veel gezelliger :)

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!