woensdag 22 augustus 2012

"Volgend jaar gaat ze al naar school he." Ik zei het laatst tegen Pablo. Pas toen ik dit hard op uitsprak, besefte ik wat ik zei. Volgend jaar klinkt wel erg dichtbij!
Dan gaat ze 5 dagen in de week naar school, is ze ongeveer 6 uur per dag weg en heeft ze alleen in de weekenden echt vrij. Voor mijn gevoel wil ik dat hele idee zover mogelijk van mij weghouden, maar de realiteit is anders. Kleine meisjes worden groot en een meisje van 4 gaat naar de basisschool.

Tijd dus om eens te gaan zoeken naar een geschikte school, want ongeveer een jaar van te voren moet je je kindje inschrijven. We wonen dan wel in een nieuwbouw buurt, maar het stikt hier van de scholen. En dan wordt er ook nog een nieuwe school gebouwd. Ik moet dus kiezen uit 1 van de scholen hier in Almere Poort. De meeste mensen zullen denken dat je kiest voor de school die het meest dichtbij je huis is, maar die school spreekt mij absoluut niet aan.

Ook is er een christelijke school vlakbij. Aangezien wij niet gelovig zijn is dat ook niet mijn eerste keuze. Maar de kinderen van de buurvrouw gaan erheen en zij is erg tevreden over de school. Misschien is die school dus wel een goede optie. Ik ga mij er eens in verdiepen. Zolang er niet teveel nadruk ligt op de religie vind ik het prima.

De school die nog gebouwd moet worden en er pas 1,5 jaar zal staan spreekt mij het meeste aan: De Sterrenschool. Een school die het hele jaar open is, zodat je zelf de vakantie periode kan indelen. Ook zullen de leerlingen gebruik maken van ipads en computers. Dat klinkt hartstikke stoer en helemaal van deze tijd. De informatie voor die school is ook al opgevraagd. De school is precies klaar wanneer Hayley zal beginnen, dat komt dus goed uit.

Ik zie het al helemaal voor me dat we hand in hand naar haar school lopen, zij met haar rugtas om met daarin pakjes drinken en een broodtrommel. Nu heb ik nog een jaar de tijd om aan het idee te wennen.

Volgende maand gaan we al een klein beetje beginnen met de loslaten. Vanaf dan gaat Hayley 2 ochtenden in de week naar de peuterspeelzaal. Ook super spannend!

Categories:

11 opmerkingen:

  1. Ie volgend jaar, dat klinkt echt eng! Haha maar ja het moest er een keer van komen natuurlijk. Ben benieuwd welke school je gaat kiezen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel goed om niet zomaar de school die het dichts bij huis is te kiezen, maar echt even wat onderzoek te doen!
    Wat mij opvalt in de nieuwbouwwijk hier in de buurt is dat die scholen echte MEGA groot geworden zijn en daardoor wel leerfabrieken lijken.
    Ik sta er eigenlijk nooit bij stil dat het ook voor ouders een hele grote stap is om hun kind naar school te laten gaan. Het enige dat ik meemaak van het hele naar-school-gaan-proces is dat de kinderen het 99% van de keren hartstikke goed doen in de klas en het naar hun zin hebben (en bij de ene % is er meer aan de hand!). Dus ook Hayley gaat het super doen :) Al mag je haar nog even een tijdje bij je houden Ook fijn! Eerst maar eens rustig wennen op de speelzaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaa gaat vast wel goed komen. Ik vind het vast net zo spannend als Hayley dan. Maar ze weet nu al wat een school is (ongeveer) en ze wilt heel graag naar school. De peuterspeelzaal noemen we dan ookal school. Want ze zou daar heel veel gaan leren denk ik. Ik merk wel dat ze eraan toe is trouwens. Logisch dat jij er nog niet zo heel veel over nadenkt qua school. Je moet eerst nog je baby op de wereld zetten, of is ze inmiddels al geboren? ;) i hope so!

      Verwijderen
  3. Spannend allemaal zeg! Hele grote stap voor de grote meid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aileen ging deze week voor het eerst naar school!! :D

    Waarom gaat jullie dochter volgende maand pas 2 ochtenden in de week naar PSZ? Aileen doet dat al sinds ze 2 was! Zijn de regels zo anders per PSZ?
    Ik hoorde van m'n vriend dat scholen in Almere veel moderner zijn dan bij ons en nu ik over de sterrenschool hoor klapperen m'n oren helemaal! :)

    Mijn tip: maak gewoon een afspraak bij de scholen voor een rondleiding, je krijgt vanzelf een goede/slechte invloed. Wij vonden 1 school totaal niet leuk omdat ze teveel met leren bezig zijn. Een kind moet ook lol kunnen maken! Ze gingen geeneens op schoolreisje!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze mocht al vanaf 2 jaar inprincipe. Maar qua inschrijvingen zijn er in Almere erg lange wachttijden. Ze kon vanaf mei terecht bij een kleine peuterspeelzaal in de buurt. Maar ik zag daar alleen maar jonge grietjes als leidsters, dat gaf mij geen goed gevoel. Er wordt een ontzettend grote peuterspeelzaal/KDV nu vlakbij mijn huis gebouwd. De eigenaars is de schoonfamilie van een oudcollega. Dat gaat in september open dus ik wilde graag wachten tot Hayley daar terecht kan. Een jaartje peuterspeelzaal vind ik wel genoeg.

      Verwijderen
  5. Spannend hoor, ik kan het me nog zo goed herinneren. De keus voor ons was heel makkelijk, Dana zit op dezelfde school als waar manlief en ik hebben gezeten. Nu gaat ze alweer bijna 1,5 jaar naar school en af en toe mis ik haar nog steeds. Gelukkig vind ze het geweldig en is ze super trots dat ze nu oudste kleuter is in Groep 2.

    Succes!!

    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sowieso kun je bij de reguliere psz hier in Almere (via de Schoor) alleen terecht als je een taalachterstand hebt, of NT2 bent. Je bent dus voor 'normale' kinderen sowieso gebonden aan particuliere PSZ. Of je moet kiezen voor speelopvang (maar dat is eigenlijk gewoon kinderdagverblijf en je betaalt het kdv tarief per uur!)

    Geef je oren en ogen flink de kost bij het kiezen van een school. De Droomspiegel en Columbusschool zijn grote fabrieken geworden met wel 31 leerlingen per klas, wisselingen van leerkrachten die overspannen zijn en extra klassen halverwege het jaar, terwijl die aan het eind van het jaar toch maar weer bij de oude klas gevoegd worden.





    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor uw berichtje. Dat klinkt niet zo best. ik vind 31 leerlingen echt te veel in een klas, daar zou ik ook overspannen van raken.

      Verwijderen
  7. Mijn neefje is nu geloof ik in zijn 2e weekje begonnen voor het eerst op school. Vandaag is hij 4 jaar geworden (4 sept). Succes echt spannend!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!