donderdag 10 mei 2012

"Kijk mama ik ben Mickey Mouse!"
Vandaag is Hayley precies 2,5 jaar oud. Alweer 6 maanden geleden vierden wij haar 2e verjaardagsfeest en over 6 maanden wordt ze dan ookal weer 3 jaar oud! De tijd vliegt en mijn kleine meid wordt groot. Behalve een luier en een speen, is er niks meer baby-achtigs meer aan haar. Met pap zijn we sinds 3 dagen gestopt. Dus ook geen flesje meer voor Hayley. Het stoppen ging beter dan verwacht. En de luier en speen zullen ook dit jaar nog gaan verdwijnen!

Gezondheid
Hayley is gelukkig (tot nu toe) weinig ziek. Af en toe verkouden en eens in de zoveel tijd ziek met wat koorts. Ook heeft ze de zesde ziekte al een lange tijd geleden gehad. De eerste kinderziekte hebben we achter de rug. Ze is een grote sterke meid. Daar kwam ik pas deze week achter. Op de meeting stak Hayley namelijk een stuk boven alle andere kindjes uit.
De kindjes zijn allemaal bijna even oud, maar Hayley leek wel een reus tussen al die andere kleine meisjes. Nu weet ik wel dat Hayley laatst een hevige groeispurt heeft gehad, maar dat ze zo groot zou zijn? Dat had ik niet verwacht.

Sociale ontwikkeling
Dat zit allemaal wel goed. Hayley vindt eigenlijk iedereen wel aardig. Ook wilt ze heel graag met kindjes spelen. Maar veel kindjes van haar leeftijd spelen liever alleen. Hayley wordt dan ook vaak afgewezen. Als ze naar een kindje toeloopt en gedag zegt, wordt ze vaak genegeerd. Ik zie dat ze het daar moeilijk mee heeft. Maar straks op de peuterspeelzaal zullen er vast wel kindjes zijn die met haar willen spelen. Dan weet ik zeker dat ze daar ontzettend gelukkig van wordt.

In deze fase spreken ze ook weleens van de 'terrible two'. Gelukkig heeft Hayley niet heel erg last van. Ze is weleens opstandig en koppig, maar gelukkig heb ik geen agressieve jankende peuter. Die periode had zij toen ze 1,5 jaar was.

Praten
Toen Hayley een baby'tje was, vroeg ik mijzelf altijd af hoe dat stemmetje van haar toch zal klinken als ze kon praten. Nu weet ik niet beter en hoor ik dat lieve stemmetje de hele dag. Ze kan prima verstaanbaar praten en elke dag leert ze nieuwe woordjes bij. Ze kan tot 10 tellen en als ze met haar poppetjes speelt, heeft ieder poppetje een ander stemmetje. Dat is echt super schattig.

Intellectuele ontwikkeling
Dat gaat ook prima. Hayley kan tot 10 tellen, kent de vormen en kleuren zoals dat nu een beetje hoort bij de leeftijd. Dat oefenen we samen spelenderwijs en dat gaat dan ook erg goed. Puzzels maken,  liedjes zingen, zien of iets groot of klein is, papa en mama nadoen, allemaal dingen die ze goed doet..

Kortom het gaat goed met Hayley. Ze is een lief en vrolijk meisje met hier en daar haar streken. Ze is gek op dansen en houdt ontzettend veel van dieren in alle soorten en maten. Over 6 maandjes wordt ze 3 en ik ben benieuwd hoe ze de komende 6 maanden gaat ontwikkelen en groeien.

Categories: , ,

4 opmerkingen:

  1. Prachtig meisje hebben jullie! Enne heel herkenbaar, ik heb ook zo'n 'reusje' ze is altijd al het langste meisje op de psz geweest en ook nu in Groep 1 is ze een van de grootste meiden. Maar goed kan niet anders met een Papa die 1.95 is ;-)

    Heerlijk dat het allemaal zo goed gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop niet dat Rosalie Hayley heeft "afgewezen"want dat zou ik heel erg vinden... Maar je hebt een pracht van een dochter. En die krullen!! *zucht*

    Liefs Rian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hayley en Rosalie konden het prima vinden met elkaar. Ze gingen zelfs samen in dat houten huisje chillen:) en ach dat 'afwijzen' is ook de leeftijd denk ik. xxxx

      Verwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!