donderdag 12 januari 2017


Gisteren heb ik samen met de kinderen een super leuk experiment gedaan. Voor hun YouTube kanaal waren we op zoek naar leuke onderwerpen om filmpjes over te maken. We vonden een site met verschillende wetenschappelijke proefjes die je met huis-tuin-en-keukenspullen kunt maken. Hartstikke leuk en ook nog leerzaam voor de kinderen. Plezier hebben en leren, zo slaan we dus 2 vliegen in 1 klap.

Het eerste de proef die we deden was 'lava' maken. Met lava duiden we op het fenomeen van de Lava-lamp. Zo een super gave lamp die ik in mijn tienerjaren ook op mijn kamertje had staan. Uren kon ik kijken naar het prachtige licht waar bubbels doorheen gingen van boven naar beneden en van beneden naar boven. Met dit proefje kun je hetzelfde effect creƫren.

Wat heb je ervoor nodig?

- Een doorzichtige pot/ glas met water
- Voor een leuk gekleurd effect kun je kleurstof gebruiken
- Zout (veel)
- Plantaardige olie
- Een lepel om te roeren
- Een veiligheidsbril ;)

De meeste dingen heb je vast wel in je keukenkastje staan. Het kan namelijk ook zonder kleurstof.

Wat moet je doen?

Stap 1: Vul de pot met water en doe eventueel de gewenste kleurstof erbij.
Stap 2: Gooi een kleine laag olie op het water.
Stap 3: Gooi het zout in de pot, wees niet zuinig!

De olie blijft op het water drijven, maar door het zout dat je erop gooit, gaat er een beetje olie naar beneden. Daardoor ontstaat er een neerwaartse bubbel. Doordat het olie weer naar boven wilt, gaat er weer een bubbel naar boven. En zo heb je dus een lava(lamp)achtig effect.

We laten het je zien in de onderstaande video! Geef ook een duimpje omhoog als je dit ook een keer gaat proberen thuis met je kinderen. Plezier is gegarandeerd :).

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!