maandag 29 augustus 2016


Ik heb (gelukkig) in mijn leven niet veel te maken gehad met allergie├źn. In mijn familie is bijna niemand allergisch, behalve dat we bijna allemaal last hebben van hooikoorts. Maar niemand heeft een voedselallergie. Ik ben gewend om niet op een verpakking te hoeven kijken of ik iets wel of niet kan eten. Fijn vind ik dat. Op mijn werk heb ik namelijk wel veel te maken met allergie├źn. Ik heb veel gasten met een gluten of lactose allergie en voor die mensen moet je altijd even extra je best doen, zodat ze toch een avondje lekker uit eten kunnen, want ze mogen gewoon een hoop niet. Ik vind dat altijd zo sneu, al helemaal als het kinderen zijn.

En nu ben ik toch bang dat wij er thuis ook aan moeten geloven. Tenminste we zijn het aan het onderzoeken. Hayden heeft namelijk erg veel last van zijn buik. Hij is ook 3 jaar oud en heeft nog steeds geen (het klinkt een beetje vies) vaste poep. Aangezien hij al enige tijd goed vast voedsel eet, had hier toch verandering in moeten komen. En als het zo'n weke boel is, is het ook nog eens een stuk lastiger om hem zindelijk te maken. En je kunt nou eenmaal een beetje zien aan de poep hoe het gesteld is met de gezondheid van je kind. En deze poep vertelde dat het niet goed zit.

Van de week werd Hayden schreeuwend wakker midden in de nacht. Hij had zoveel buikpijn. Gelukkig viel hij snel weer in slaap. De volgende ochtend maakten we meteen een afspraak met de huisarts. We hadden het lang genoeg aangekeken allemaal. De dokter adviseerde ons Hayden de komende 2/3 weken geen lactose te geven. Het kan zijn dat de darmen van Hayden dat niet goed kunnen verdragen en hij daardoor buikpijn krijgt. Mocht hij daar hetzelfde op reageren dan moeten we kijken of het iets anders is.

Inmiddels zitten de eerste paar dagen erop. Ik heb zelf even moeten kijken op internet wat het allemaal inhoud en wat hij wel en niet mag hebben. We hoeven hem ook niet 100% te onthouden van melkproducten. Dat zou namelijk weer een allergie ontwikkelen (?). Waarschijnlijk is Hayden lactose intolerant. Van teveel melk producten krijgt hij dus buikpijn.

Opeens moest ik tijdens de wekelijkse boodschappen gaan kijken wat hij wel en niet mag hebben. Dat is even wat anders. Zelfs een simpele liga, waar hij zo dol op is, mag hij even niet eten en straks misschien helemaal niet meer. En Hayden is gek op melk! Vooral zijn melk-toetje dat hij drinkt voordat hij gaat slapen. Ik ben het hem dus maar gaan uitleggen dat hij van koeienmelk buikpijn krijgt en daarom van de dokter andere melk moet drinken. Hij begreep het wel en ging akkoord. Nu drinkt hij dus soja melk en geef ik hem zo min mogelijk melkproducten. Dat is wel even wat. Want bij melk denkt een kind alleen aan een glas melk. Maar melk zit in zoveel! Hayden is ook dol op chocola en ja daar zit ook melk in. Maargoed ik mag dus een minimale 'dosis' aan hem geven en zo heeft hij gisteren gewoon een cracker met vlokken gegeten. De soja melk van Alpro vindt hij ook lekker, dus dat is fijn. En dat drinkt hij voordat hij gaat slapen en eet hij met zijn cornflakes.

We zijn nu een paar dagen verder en Hayden heeft maar 1 keer gezegd dat hij buikpijn had en ook is hij de afgelopen 3 nachten niet huilend wakker geworden van de buikpijn. En hij heeft zelfs al een luier gehad met netjes gekleide drolletjes. Misschien heeft de dokter wel gelijk en is hij lactose intolerant. Ik ben in ieder geval blij dat we naar de dokter zijn gegaan hiervoor. Over 2/3 weken gaan we weer naar hem toe om te kijken hoe het lactose- dieet is verlopen.

1 opmerking:

  1. Ach, wat zielig voor Hayden! Gelukkig heeft hij wel de leeftijd dat je een beetje kan uitleggen waarom hij iets niet mag. Maar sneu is het wel, er zit in zoveel dingen melk en lactose!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!