zondag 29 mei 2016


Het is even niet heel druk op mijn blog. En dat betekend dat ik in het dagelijks leven gewoon wel mega druk ben. Ik werk in de avonden of als ik in de avonden toch thuis ben, dan lig ik languit met een filmpje op de bank. Naast mijn werk volg ik ook nog trainingen en ben ik aan het leren om trainingen te geven. Ik ben gewoon druk met veel verschillende dingen. En zo moest ik dit jaar ook weer mee als klassenmoeder op schoolreisje. Nou moeten! Het mag natuurlijk en bij die vraag zeg ik absoluut geen nee, want het is echt ontzettend leuk.

Ongeveer 2 weken geleden gingen we naar de Julianatoren. We hebben een hele leuke ochtend/middag gehad met de kinderen. Dit jaar was het de tweede keer dat ik meeging en ik heb als 'ervaringsdeskundige' (gniffel) enkele tips voor je. Voor als niet mee gaat op schoolreisje, maar ook voor als je juist wel mee gaat als een begeleider.

Tip 1: Schone kleding meegeven

Het maakt niet uit hoe oud ze zijn, geef je kinderen een schone set kleding mee in de rugtas. Er is op schoolreisje altijd een plek waar ze hun tassen kunnen neerleggen. Ze hoeven er echt niet de hele dag mee te sjouwen. In de meeste gevallen worden de schone kleren ook niet gebruikt, maar het zal je toch maar gebeuren dat je kindje in de bus zijn/haar plas niet kan ophouden. Of met slecht weer valt je kindje in een plas water. Een extra setje kleding kan absoluut geen kwaad!

Tip 2: Snoep (of ander lekkers)

Je zou misschien denken dat het niet mag op schoolreisje, maar niets is minder waar. Snoep is in de meeste gevallen gewoon toegestaan en ook al mag het niet er zitten altijd kinderen tussen die de hele Jamin hebben meegekregen in hun rugtas. Zijn er geen bezwaren vanuit school? Geef je kind dan gerust wat lekkers mee voor in de bus.

Tip 3: Extra eten en drinken meenemen

Ga je als ouder mee op schoolreisje, neem dan extra eten en drinken mee in een tas. Bijvoorbeeld een grote fles water en een rol koekjes. De kinderen krijgen vaak 2 momenten om even te eten en te drinken, het 10- uurtje en de lunch. Maar ze zijn zo actief dat ze tussendoor ook wel wat te eten en te drinken kunnen gebruiken. Al helemaal met mooi weer.

Zo ging ik vorig jaar mee naar Oud Valkeveen op schoolreisje. Het was toen best mooi weer en de kinderen hadden meer dorst en honger. Daarom was ik dit jaar beter voorbereid. Ik had een tas vol eten, drinken en snoep meegenomen voor mijn groepje kinderen.



Tip 4: Ga niet alleen!

Ga als begeleidende ouder niet alleen op stap met je groepje kinderen. Het kan wel hoor, maar geloof me, je doet jezelf een plezier door niet alleen op stap te gaan met een stel hyperactieve kinderen. Want hoe ga je zelf dan plassen? Ja precies! Praktisch onmogelijk.

Vorig jaar ging ik samen met 3 andere moeders op pad. We hadden dus met z'n allen 20 kinderen om op te letten. Dat was wel gezellig, maar eigenlijk was het me iets teveel. Ik moest namelijk constant tussen de groep kinderen, mijn eigen kinderen zoeken. Ik heb continu tot 5 zitten tellen en aan het einde van de dag was ik doodmoe van alle inspanningen en het stressen.

Dit jaar ging ik met alleen een andere vader op pad. Samen hadden we 9 kinderen. Het was echt ideaal. Soms gingen we met z'n allen in een attractie, andere keren deelden we de groep in 2. Dan konden de kinderen kiezen om met mij mee te gaan naar de ene attractie of met de andere vader naar een andere attractie. En met minder kinderen, was het makkelijker om mijn eigen groepje te tellen.

En wij konden als ouders ook gerust even naar het toilet of een kopje koffie drinken.

Heb jij nog leuke/ handige tips voor een schoolreisje? Zet je tip onder dit artikel. Ik ben heel benieuwd!

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!