woensdag 23 maart 2016


Ongeveer 2 weken geleden hadden we een gesprek op school met de lerares van Hayley. In dit gesprek hebben we haar 'rapport' doorgenomen en haar ontwikkelingen op school besproken.

Ik moet zeggen, ergens vond ik het wel spannend. Want eigenlijk krijg je maar eens in de zoveel tijd te horen hoe het gaat op school. Alleen als er echt iets mis is of iets heel goed gaat dan hoor je tussendoor wat. En Hayley verteld ook niet zoveel. Alleen heel oppervlakkig over met wie ze bijvoorbeeld heeft gespeeld. Eigenlijk alleen de dingen die meeste indruk op haar hebben gemaakt.
Toen ze net op school zat frustreerde mij dat weleens. Ze is 5 dagen per week 5 uur van huis weg en ik heb geen idee wat ze allemaal meemaakt en doet. Hoe zou ze zich toch gedragen in de klas? Wat doet ze en leert ze toch? Ik kan nou eenmaal niet alles weten en daarom is zo een gesprek met de leraar eens in zoveel tijd wel fijn.

Hoe gaat het nu met Hayley op school?

Haar resultaten lagen al klaar op een tafeltje, zodat we die even rustig konden doornemen voor het gesprek. Bij dit rapport zijn alle onderdelen uitgedrukt in smileys. Kan ze een onderdeel helemaal zelfstandig dan heeft het een big smile en wanneer een onderdeel nog niet begrepen wordt dan kijkt ze smiley een beetje sip. En daartussen zijn nog 2 stappen.

Het was weer even iets anders dan de fase stappen. We begrepen van de lerares dat het fasesysteem toch niet helemaal waterdicht is. Teveel fases zijn onnodig en worden overgeslagen. De beoordelingen en vorderingen worden dus net weer even iets anders weergegeven.

Bijna alle onderdelen van Hayley's rapport hadden een big smile. Dus dat is positief. Volgens de lerares is Hayley dus klaar voor groep 3. Alle lesstof heeft ze onder de knie. De juf zal dus zorgen voor extra uitdaging. Helemaal goed dus. Ik ben trots op haar.

En ik zie ook echt dat ze geen kleuter meer is, die 'donshaartjes' is ze kwijtgeraakt. Van klein en onzeker kleutertje is ze gegroeid naar een grote en sociale meid die duidelijk haar best doet op school. Hayley steekt nu met kop en schouders boven alle kleine kleuters uit. Nu is zij zelf zo'n meisje waar ze 2 jaar geleden zo erg tegen op keek.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!