zondag 27 maart 2016


31 Maart wordt de kinderbijslag weer gestort; een 'kleine' bijdrage van de overheid om mee te dragen aan de kosten voor de opvoeding van onze kinderen. Ontzettend aardig natuurlijk van de overheid om ons ouders een steuntje te geven, want een kind, dat kost wat! Die kinderbijslag 4 keer per jaar is dus helemaal niet zo verkeerd.

Vroeger toen ik 15 was werkte ik in de H&M. Ik had nog helemaal geen kinderen, maar wist precies wanneer de kinderbijslag was gestort. Want die dagen erna was het altijd mega druk in de winkel. Grote stapels met kleding werden er gekocht door de ouders. En nu ben ik er zelf zo 1, want de kinderbijslag hier betekend over het algemeen: shoppen! Vooral deze keer hadden we kinderen heel wat nodig. Hayley is namelijk in 5 maanden tijd 1,5 cm gegroeid en 2 schoenmaten gegroeid. En ook Hayden is weer de lucht in geschoten. Het werd dus tijd voor wat nieuwe kleding.

Hoe hoog is de kinderbijslag?

Voor een kind van 0-5 jaar ontvang je €197,67, voor een kind van 6 t/m 11 jaar ontvang je €240,03 en voor kinderen van 12 t/m 17 jaar ontvang je €282,39 per kwartaal. In totaal ontvangen wij nu €437,70 kinderbijslag.

Betaaldata:
4 januari 2016: kinderbijslag over het 4e kwartaal 2015
31 maart 2016: kinderbijslag over het 1e kwartaal 2016
30 juni 2016: kinderbijslag over het 2e kwartaal 2016
3 oktober 2016: kinderbijslag over het 3e kwartaal 2016

Hoe besteden wij de kinderbijslag?

Ik zal je eerlijk zeggen, ik geef dat bedrag niet alleen maar uit aan kleding. Ik zou het wel kunnen hoor, maar ik vind het niet nodig. Zo wordt het geld ook gebruikt voor de ouderbijdrage van school, zwemles en andere kosten.

Maar uitgeven aan kleren is natuurlijk wel leukste. Van de week zijn Hayley en ik gezellig samen wezen shoppen (met de kinderbijslag in het vooruitzicht). Zij had alleen nog maar te kleine broeken of broeken met gaten. Ze had dus echt een tasje vol kleding nodig. En we vonden hartstikke gave items bij de H&M, C&A en schoenen van Skechers.

Er zijn ook periodes dat ik het geld van de kinderbijslag niet uitgeef aan kleren. Dat geld is dan extra boodschappengeld, sparen we of we gebruiken het om te klussen in huis. Die kinderbijslag is 4 keer per jaar een extraatje. En ik gebruik het dan gewoon net wat ik het voor nodig heb.

Waar geef jij de kinderbijslag aan uit?

1 opmerking:

  1. Van de kinderbijslag koop ik meestal kleren, schoenen of een kleinigheidje voor onze dochter.
    Mocht ze in die periode niets nodig hebben, dan doe ik het geld sparen of gebruik het inderdaad voor het huis (klussen/inrichting). Het ligt er net aan waar ik het voor nodig heb.

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!