vrijdag 4 december 2015


Het duurde bij Hayley best wel lang totdat ze tanden had. Vlak voordat ze 1 jaar oud werd kwamen haar eerste 2 ondertanden door. Een hele tijd was ze een grote baby zonder tanden. Ik was natuurlijk voor het eerst moeder toen en nog wat onzeker. Ik was dan ook bang dat ze nooit tanden zou krijgen. Gelukkig gebeurd dat bijna nooit en kreeg Hayley net als ieder ander kind gewoon een mondje vol tanden.

Máár het moment is aangebroken waar ik als moeder zijnde absoluut niet naar uit heb gekeken. Hayley begint te wisselen. Een aantal weken geleden zat dat tandje los dat ooit als allereerste tandje doorkwam. Ze was zo trots. Gelukkig wiebelde hij nog niet zo heel erg en bleef haar gebitje nog mooi intact. Langzaamaan werd het wiebelen erger en van de week nam ze een hap in een peer die nog niet helemaal rijp was. "Au! Mijn tand!" riep Hayley. Er kwam wat bloed uit haar mondje en de tand zat ontzettend los. Gelukkig weet ik nog als de dag van gister dat het geen pijn doet, maar eten met een hele losse tand is niet fijn.

Ik zei dat ze hoe dan ook zonder die tand moest gaan slapen. We moesten hem eruit krijgen voordat ze naar bed zou gaan. Straks zou ze hem doorslikken ofzo. Bah. Nee dat wiebelding moest eruit. We probeerde  van alles. Beetje wiebelen en draaien, maar het mocht nog niet baten. Ik zei dat ze gewoon met haar tong ertegen moest blijven duwen en dan zou het wel goedkomen. Ondertussen keek ze wat tv en ja hoor het hielp. Tand eruit!

Het eerste gat in haar mond is dus een feit. Uiteraard kreeg ze een felicitatie en een dikke kus. Zo'n eerste tand eruit is toch een flinke mijlpaal. Tuurlijk ben ik trots, want Hayley voelt zich meteen een grote meid. Maar ja met zo'n eerste tand eruit, begint het he. Die gaten in haar mond. Ach met die kleine 2 ondertanden valt het wel mee, wat straks gaan ook die grote voortanden los zitten en eruit. Dan gaan die lieve tandjes weg met dat spleetje ertussen en dan heeft ze een gapend gat in haar mond. Haha! Ojee! Ik ben benieuwd hoe dat er dan uit gaat zien en dan maar hopen dat het een beetje mooi en recht doorkomt die nieuwe grote-mensen-tanden.


2 opmerkingen:

  1. Een mijlpaal! Dan worden ze pas groot. Er komt een moment dat het een rommeltje is met wiebeltanden , gaten en doorkomende nieuwe tanden tegelijk. Weer een nieuwe fase!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja echt he! En pff ze had zo'n lief gebitje haha. Het hoort erbij he...

      Verwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!