vrijdag 27 november 2015


Vandaag was het zover, de dag waar ik al een enige tijd naar uitkijk: de eerste wen- dag op het KDV voor Hayden. Al een tijdje geleden wisten we dat er verandering zou komen voor ons gezin. Niet langer zouden we het zo kunnen combineren dat er altijd iemand thuis zou zijn voor de kinderen. Mijn ouders helpen ons al zoveel zodat we kunnen werken, maar het KDV en de BSO moest ook worden ingeschakeld.

Afgelopen dinsdag hadden we de kennismaking. Dat was al best spannend. Hayden ging gezellig mee en Hayley had school. We waren er nog niet geweest, maar toch hebben we bewust gekozen voor deze opvang. Ten eerste is hij praktisch om de hoek en naast de school. En ten tweede zitten er veel vriendjes, vriendinnetjes en buurtkindjes op dezelfde opvang.

Het zag er gezellig en huiselijk uit: veel banken, speelplekjes en gezellige hoekjes voor alle spullen. In het midden is een soort centrale huiskamer en daarom heen liggen alle kamers van de groepen. Geen trappen, alles is op een begane grond en dat vind ik een groot pluspunt. Ook de dames en heren die er rondlopen verschillen mooi van de leeftijd. De één zou een oma kunnen zijn en de ander een jonge mama. Er zijn opvangcentra waar de meeste meiden allemaal net de leeftijd hebben om te stemmen en nee daar gaat mijn voorkeur niet naar uit. Het moet een mix zijn en dat maakt deze opvang voor mij een goede keuze.

Eenmaal binnen begon Hayden te spelen en wij kregen twee gesprekken. Eén voor het KDV en de andere voor de BSO. We vulden wat papieren in en bespraken van alles. Het enige dat mij even tegenzat is dat de kleintjes in de middag warm eten. Dat zit er bij mij nog niet helemaal in. Hayden gaat om 13:00 uur naar de opvang en ze eten om 11:30 uur warm. Dat zou betekenen dat hij dan geen warm eten zou krijgen op de opvang. Dus daar was ik een beetje teleurgesteld in. Ze zouden kijken naar een oplossing. Maar uiteindelijk kregen we te horen dat er geen uitzonderingen gemaakt konden worden. Ik begrijp het ook wel.



We hebben daarom besloten Hayden zelf warm eten te geven voordat hij naar de opvang gaat. En dan krijgt hij aan het einde van de middag een broodje. Dat was de beste oplossing.
Vandaag ging hij dan voor het eerst wennen. Hayley zette we om half 9 af bij school en Hayden brachten we om 09:00 uur naar de opvang. Hij liep vrolijk het kamertje in en begon te spelen. Hij pakte de auto's en liep druk heen en weer. Binnen 10 seconden zag hij ons niet meer staan. Wij hadden ons al voorbereid op een emotioneel afscheid, maar nee, Hayden was ons al vergeten. We zijn dan ook maar weggegaan en zijn de stad in gedoken voor pakjesavond.

Om 13:30 uur haalde ik Hayden weer op. Hij was nog steeds lief aan het spelen, had knalrode wangen van alle inspanning en hij had het vooral heel erg naar zijn zin. De leidster vertelde dat hij ons eigenlijk geen moment had gemist. Hij heeft goed gespeeld en gegeten. Ze zijn lekker naar buiten geweest en daarna is hij een rondje gaan lopen door de opvang om iedereen te vertellen dat het buiten heel koud was. Ze was blij en verrast dat Hayden zo leuk mee deed de hele dag en helemaal niet moeilijk deed of huilde. Voor mij was meteen duidelijk dat hij hier dus gewoon behoefte aan had.


Ik ben niet anders dan blij dat het zo goed ging. En ook ben ik tevreden met de opvang. Het is een gevoel. Het moet goed voelen. Net als bij het zoeken van een basisschool of een gastouder. En dit voelde goed. Hopelijk gaat Hayley het ook zo naar haar zin hebben bij de BSO. Hayden gaat maandag voor de tweede keer een aantal uren wennen. En dan vanaf december gaan ze allebei twee dagen in de week naar de opvang. Super leuk. Ik zal niet altijd de precieze dagen aan het werk zijn als ze daar zijn. Maar hé, een dagje rust is af en toe ook wel lekker toch?! ;)

1 opmerking:

  1. Wat fijn dat Hayden het zo goed doet! Dat scheelt al de helft! Hij is er vast aan toe.

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!