donderdag 1 oktober 2015

Al heel wat jaren redden wij het hier thuis zonder de kinderopvang. Wij hebben het altijd hier zo kunnen combineren dat of 1 van ons thuis is, of dat de kinderen naar mijn ouders toe kunnen. Opvang is geen noodzaak en ook hoeft het niet perse van mij. Hayley heeft heel even op de peuterspeelzaal gezeten, maar dat had meer nadelen dan voordelen.
 
Mijn mening over de opvang was zelfs nog gespot door een journalist van het AD. Waardoor ik alweer bijna 2 jaar geleden in het de krant stond met mijn verhaal. Ik werd na de publicatie overspoeld met positieve reacties en mailtjes. Veel mensen vonden onze manier van opvoeden op deze manier echt super. Hartstikke leuk om te horen. En ook 2 jaar verder heeft geen van de kinderen een stap gezet in een kinderdagverblijf. Nog steeds weten we werk te combineren met het afwisselen van elkaar en mijn ouders. Maar hoelang dit nog gaat duren weet ik niet. In mijn ideale wereld zullen we het altijd op deze manier rooien. En toch langzaam komt het kinderdagverblijf wat vaker ter sprake.
 
Mijn man en ik werken allebei hard en we vinden het belangrijk dat we allebei doen wat we leuk vinden. Daar hoort dus nog weleens een carrière switch bij of het vooruitzicht naar doorgroeien. Zo ben ik hard aan het werk om het komend jaar een betere functie te krijgen op het werk. Maar dat gaat hand in hand met meer uren. En als dat gebeurd zal er voor de kinderen ook het 1 en ander veranderen. 
 
Ik zeg niet meteen dat ze volgende week op het KDV zitten. Maar steeds meer spookt de gedachte door mijn hoofd. Want ik kan mijn kinderen niet elke dag naar mijn ouders brengen en elkaar afwisselen thuis gaat ook niet meer. Dan is het KDV en de BSO eigenlijk de enige oplossing. En thuisblijfmoeder zijn, zit er voor mij ook niet meer in. Die 2 jaar thuis was heerlijk, maar werken doet me op allerlei punten zoveel goed. Ik zou dat momenteel niet weer willen doen.
 
De toekomst zal er zeker iets anders uit gaan zien. En ik hoop natuurlijk in positieve zin. We zullen allemaal er allemaal onze draai in moeten vinden. Voor nu is opvang nog niet nodig, maar dat kan in 2016 nog wel eens gaan veranderen. En als dat nodig is moet het maar. Ik kan in ieder geval trots terug kijken naar de jaren waarin we het altijd zo hebben kunnen combineren dat het niet nodig was. 


5 opmerkingen:

  1. Een gastouder is misschien een tussenweg.
    Maar eh...jouw kinderen gaan toch feitelijk al naar de opvang? Jullie ouders....
    groeten Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou met mijn ouders zie ik het meer als even oppassen of een dagje gezellig naar opa en oma. Dat vind ik wel een verschil met het KDV.

      Verwijderen
  2. Ze doen altijd veel leuke dingen op kdv en bso! Dingen die je thuis misschien niet altijd zin in hebt. Mijn kinderen gaan 2 dagen en vinden het geweldig leuk. Daar hebben ze ook altijd een sintfeest, een kerstlunch en dat soort dingen. Hoe leuk is dat!? Ik breng mijn kinderen dan ook liever een extra dagje dan dat opa en oma oppassen. Dan weet ik in ieder geval zeker dat er heel leuk gespeeld en geknutseld wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt ook heel leuk inderdaad. Gelukkig ondernemen mijn ouders wel heel veel met de kindjes.

      Verwijderen
  3. Wat een luxe dat je het op deze manier kan doen :). De manier die het best aanvoelt voor je gezin. Hier zijn we helaas niet in de mogelijkheid thuis te blijven, we werden beide fulltime en halen enorm veel voldoening uit onze job. De grootouders werken ook nog allemaal en wonen bovendien 65km verder... niet echt een mogelijkheid. Gelukkig reageren mijn kinderen erg goed op het KDV, en heb er geen probleem mee dat ze daar 5 op 7 verblijven :)

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!