vrijdag 24 juli 2015


Vorig jaar september vroeg ik mij af wanneer Hayden nou naar een groter bedje zou moeten. Hij begon zo mobiel te worden en gekke stunts uit te halen in zijn ledikantje. Ik twijfelde zo. Maar toch besloot ik hem nog even in zijn ledikantje te laten slapen. Hij was nog geen 2 jaar oud. En na wederom een periode van slecht slapen, begon hij weer goede nachten door te halen. Daardoor viel de twijfel weer weg. Dat peuterbedje kon toch nog heel even wachten.

Tot deze vakantie. Hayley begon echt veels te groot te worden voor het peuterbedje en voor Hayden werd het tijd om afscheid te nemen van het babybedje. De vakantie was ook het beste moment om het bedje te introduceren aan Hayden. Zo konden mijn man en ik het samen doen. Als ik werk ben ik namelijk 4 รก 5 avonden in de week niet thuis.

Eerst zochten we een bed uit voor Hayley. We vonden een leuke bij de Ikea. Helemaal wit met 2 grote lades voor allerlei rommel. En ze kan er heel lang mee doen (mag ik hopen), want van het bed kun je met een extra matras een bed maken voor 2 personen. Met die lange benen voor een bijna 6-jarige ligt het bed voor haar een stuk beter. Ze was er dan ook ontzettend blij mee. Het eerste deel van de missie was geslaagd.

Eenmaal met het peuterbedje beneden begon het tweede deel van de bedden- verandering. Het ledikantje lieten we maar in elkaar staan en zette ik in het kleine kamertje naast de kamer van Hayden. Stel dat hij niet in het peuterbedje wilde slapen, dan kon ik makkelijk de bedden omwisselen en zouden we het een tijdje later weer proberen. Gelukkig kwam het niet zover. Nou ja, wel bijna dan. De eerste avond begreep hij niet zo goed dat het zijn bedje was en hij er in moest slapen (of hij deed alsof hij het niet begreep). Hij stapte er steeds uit en begon lekker te spelen. Ik bleef ook boven op de trap zitten om hem in de gaten te houden en weer terug te leggen in bed. En zo ging het een paar avonden. Hayden was niet verdrietig of boos, hij kon alleen de 'verantwoordelijkheid' nog niet aan.

Inmiddels zijn we een aantal weken verder en gaat het super goed. Ik hoef niet meer boven bij de trap te wachten en goed op te letten totdat hij gaat slapen. Ik lees een verhaaltje voor en daarna gaat hij liggen en vrijwel meteen slapen. Heel soms gaat hij stiekem spelen. Dan hoef ik alleen maar naar boven te lopen en dan hoor ik hem zijn bed in duiken. Hij snapt het principe dus heel goed nu. En die streken horen nou eenmaal bij hem. Hayley was niet zo. Zij kwam haar bed absoluut niet uit. Totdat ze 4,5 jaar was, moest ik haar persoonlijk komen halen zodra ze wakker was. Hayden juist niet, hij springt elke ochtend vrolijk zijn bed uit om ons vervolgens te wekken met zijn vingers in onze ogen (au).

We zijn dus weer in een hele nieuwe (slaap)fase beland. Maar het bevalt prima. Hayley slaapt een stuk beter in haar grotere bed (ze wilde namelijk alleen nog maar in ons bed slapen). En ook Hayden slaapt de nachten prima door, hij slaapt bijna elke nacht van 19:30 uur tot 09:00 uur (yes!). Het staat hem ook goed hoor dat peuterbedje. En het bedje past perfect in zijn kamertje, wat nu echt een kinderkamer is geworden. Om zijn kamer af te maken had ik een hele gave sticker gevonden op internet. Ik heb een tijdje gezocht voor de perfecte sticker. En uiteindelijk vond ik deze:


Gave sticker he? En nee geen gesponsord product! Gewoon een gave sticker die ik zelf heb gevonden met wat goed rond snuffelen op het web. En vanwege de leuke vondst wilde ik het graag met jullie delen als eventuele tip. Met auto en naam kostte de sticker 22,50, wat ik absoluut een redelijk bedrag vind voor de grootte en de kwaliteit ervan.

Een hoop veranderingen dus weer in huis. Van het ledikantje hebben we voorlopig afscheid genomen. Helemaal weg gaat hij niet hoor. Verkopen doe ik absoluut niet. Ik bewaar mijn hele babyuitzet. Niet voor een volgend kindje, maar voor mijn kleinkinderen. En de kast en commode gaan naar de zolder als extra opslagplekken. Het ledikantje zullen we wel heel wat jaren opbergen. Ik dacht er eerst aan hem te verkopen. Maar waarom zou ik? Mijn beide kinderen hebben er als baby in gelegen. Ik hecht heel veel waarde aan dat bedje. Waarom zou ik hem dan voor die paar tientjes verkopen op marktplaats. Nee, wat vind ik het een mooie gedachte dat mijn kleinkinderen over heel veel jaren in dat bedje zullen slapen. Dat bedje gaat nooit meer weg! En wie weet denk ik er straks ook wel zo over met het peuterbedje (lol).


3 opmerkingen:

  1. Onze zoontjes zijn ongeveer even oud, maar ik ga toch nog even wachten met het introduceren van een peuterbedje. Niet zo zeer schrik dat hij eruit gaat kruipen ofzo, maar eerder schrik dat hij eruit gaat vallen tijdens zijn gewoel 's nachts. Hoe zit het daarmee bij Hayden?

    De sticker er erg gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben een plankje aan de zijkant en Hayden ligt vrij stil als hij slaapt. Hij gaat niet alle kanten op in zijn slaap. En op de plek waar het plankje niet is, liggen 2 kussens op de grond voor het geval dat. Maar hij is tot nu toe gelukkig er niet uit gevallen.

      Verwijderen
  2. Heel cool! En echt weer een ander tijdperk met zo'n groot bedje. Het bed dat je voor Hayley omschrijft hebben wij ook voor Olivia. Direct na het ledikant ipv een peuterbed. En idd met dat railingding van Ikea erbij. Fijn bed!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!