dinsdag 14 juli 2015


Meer dan een jaar geleden leerde Hayley fietsen op een 12inch fiets met zijwieltjes. Eindelijk lukte het haar toen om zelfstandig te trappen. Ze had er heel veel moeite mee om dat te leren. Het frustreerde haar enorm, maar toen het eenmaal lukte zag ze er de lol wel van in. Ze vond fietsen toen best wel leuk, maar nog steeds niet fantastisch om te doen. Ik vroeg me toen ook echt af wanneer ze zou kunnen fietsen zonder zijwieltjes. Op dat moment was de tijd er in ieder geval nog niet rijp voor.

Deze vakantie wilde ik haar dan leren fietsen zonder zijwieltjes. Daarvoor zijn we er ook niet veel aan toe gekomen. We zijn altijd druk met werken en vaak ben ik alleen thuis met de kinderen of mijn man. Met een 2- jarige Hayden om je heen is het niet zo makkelijk om Hayley te leren fietsen. Want ja, waar moet je hem dan laten? De vakantie zou dus het ideale moment zijn. Ik vroeg me alleen nog steeds af of Hayley het wel zou durven. Haar zelfvertrouwen is al een stuk meer gegroeid met zwemles, aangezien ze daar leert dat als je je best doet, steeds een stapje verder komt. Hopelijk zou het net zo gaan met leren fietsen.

Een aantal dagen geleden pakte we de 12 inch en probeerde ik haar te leren fietsen. Hayley durfde wel een beetje en ze leek het gevoel te krijgen, maar toch lukte het niet helemaal goed. De volgende dag besloten we weer te oefenen. Op dat moment waren alle buurtkindjes rondjes aan het fietsen en mijn superbuurvrouw met vier koters besloot het heft in handen te nemen en Hayley te helpen. Ze had een hele andere aanpak dan ik en hield Hayley op een hele andere manier vast. Terwijl ik Hayley van 1 kant vasthield, zette zij haar hand op de bovenrug van Hayley, duwde haar vooruit, rende mee en liet haar toen los. En opeens fietste ze, helemaal zelf, dankzij de buurvrouw. De tranen sprongen in mijn ogen.

De dagen erna hebben we veel geoefend en steeds vaker fietste ze een heel stuk zelf. Alleen het opstappen en zelf beginnen met fietsen is nu een puntje. Het zelfvertrouwen om de balans te vinden is nog niet helemaal ok√© en ook moet ze nog leren om bochten te maken. Maar het ging al zo goed dat we besloten om voor een fietsje te kijken. Eenmaal in de speelgoedwinkel schrok ik van de prijzen. Een leuke fiets kost al tussen de €140,- en €200,-. Marktplaats leek me een betere optie. Aangezien ze toch nog in het leerproces zit, laat ik Hayley nog niet fietsen op een splinternieuwe dure fiets.
Na een beetje snuffelen vond ik een leuke meiden fiets voor een paar tientjes in Spakenburg. Gisteren sprongen we in de auto en haalden we hem op.

Eenmaal thuis plaatste ik een foto op Instagram van een blije Hayley met haar nieuwe fiets. Ik vertelde daarbij dat Hayley eindelijk heeft leren fietsen en dat het een hele overwinning voor haar was. Al snel kreeg ik reacties. Ook over het feit dat Hayley laat zou zijn met leren fietsen (Hayley is 5,5 jaar oud). Ik weet niet of het laat is. Geen idee. Ik weet dat er kinderen zijn die met 3,5 jaar al goed kunnen fietsen. En dat vind ik hartstikke knap. En wat ik ook weet is dat mijn dochter soms wat moeite heeft met doorzetten. Zij moet leren dat als je iets wilt bereiken dat je ervoor moet werken en daardoor ook angsten moet overwinnen. Die angst voor fietsen overwon zij op de leeftijd van 5,5 jaar. Nog niet compleet, maar wel bijna. Of ze dan 'laat' is, zal me serieus aan mijn reet roesten. Ik ben trots op haar!



Vandaag gingen we even naar het park. En met de methode van mijn buurvrouw en genoeg zacht gras om ons heen, heeft Hayley hele stukken gefietst. Helemaal zelf en ik rende met haar mee. Alleen de bochten waren toch nog iets te moeilijk. Ze viel. Ik hoopte dat het niet zou gebeuren, want ik was bang dat ze dan niet meer zou willen. Toch kregen we haar zover. Na de schrik en een kusje op de knie, fietste ze weer verder. Gelukkig. Wat een overwinning.

Want zoals de wijze woorden van mijn Superbuuf: "We kunnen onze kinderen niet leren om niet te vallen, maar wat we ze wel kunnen leren, is om op te staan en weer verder te gaan."

9 opmerkingen:

  1. Mijn zoontje is april 6 jaar geworden en fiets zelfstandig sinds dit weekend.
    vorig jaar lukte het hem motorisch gezien nog niet.
    ieder kind gaat fietsen wanneer het hem/haar past!
    Super goed hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geschreven zeg! En laat ach, wat is laat. Olivia liep pas toen de anderhalf was, scheen ook laat te zijn, maar boeiend: ze liep, daar gaat het om.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel :) en ja je hebt helemaal gelijk.

      Verwijderen
  3. mijn dochter was vroeg met fietsen ze was net geen 4. Mijn zoontje was later net geen 5. Wat doet er toe. Ze kan fietsen en daar mag je hartstikke trots op zijn. Ook met zwemmen is dit zo. het ene kind is al sneller dan het andere. Iedereen heeft zijn talent. de ene is vlugger in dit de ander is vlugger in dat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies! Mensen praten al snel over gemiddeldes blabla ;)

      Verwijderen
  4. mijn zoon wordt 5 in augustus en gaat als een speer op zijn loopfiets. Fietsen met trappers zonder zijwieltjes, dat is een heel ander verhaal. Hij durft niet, wilt niet en het boeit hem niet. Ik maak me er niet druk om. Hij zal het ooit wel leren. Op zijn tempo, wanneer hij er klaar voor is. Je bent terecht supertrots op je dochter!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik was 7toen ik kon fietsen leerde het van mijn beste vriendin toen hahs.
    Age does not matter.
    Je mag terecht trots zijn op haar hoor!
    Gr

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat knap zeg! Hier ook een kind wat heel laat leerde fietsen, het voordeel was alleen wel dat toen ze eraan toe was ze ook gewoon wegfietste! Super knap van Hayley hoor. En al die gemiddelden zijn onzin. Ieder kind is uniek toch!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!