donderdag 25 juni 2015

Volgende week vrijdag om 12:00 uur begint het; de zomervakantie! Voor Hayley natuurlijk, maar ook voor mij. Dus ik heb er dubbel zoveel zin in. Al duurt mijn vakantie maar 2 weken en die van Hayley ongeveer 6 weken. Maar dat maakt niet uit. Voor mij is het ook vakantie om even geen verplichting te hebben 5 dagen in de week vroeg op te staan, brood te smeren en naar school te hollen. 6 Weken lang elke dag rustig opstarten vind ik een heerlijk vooruitzicht.
 
Zoals ik al eerder heb verteld verloopt het leerproces van Hayley in fases, niet in groep 1 en 2. We zeggen wel groep 1 en 2. Maar eigenlijk klopt dat niet helemaal. De 6 fases worden verdeeld over de kleuterjaren. Het ene kind doet 2 jaar over die 6 fases en een ander kind 3,5 jaar. Klinkt allemaal een beetje verwarrend. Maar het valt wel mee allemaal. Het is op de school van Hayley niet standaard dat je begint in groep 1 en dan het jaar erna naar groep 2 gaat en voordat je als ouder met je ogen kan knipperen je kindje al in groep 3 zit. De persoonlijke begeleiding en de meting van het leerproces gaat heel secuur. En daar ben ik ook heel blij mee.
 
 
Afgelopen maandag hadden mijn man en ik het laatste portfolio gesprek van dit jaar. Hayley zit inmiddels begin fase 6. Ze heeft dus nog niet alle fases afgerond, maar ze is er bijna! Het betekend wel dat ze nog 1 jaar in de kleuterklas moet blijven. Had ik ook wel verwacht. Ik zie haar echt nog niet in groep 3 zitten en elke dag letters schrijven en keihard bikkelen in de klas. Inmiddels zit ze 1,5 jaar op school. We hadden ook wel gedacht dat ze nu nog niet naar groep 3 zou gaan. Het was of 1,5 jaar kleuteren of 2,5 jaar. Dat komt omdat ze in november is geboren. En pas na een aantal maanden begon ze goed mee te doen op school vanwege de moeilijke start.
 
Maar momenteel gaat het best goed op school. Ze heeft behoorlijk wat vriendjes en vriendinnetjes en ze komt elke dag thuis met de leukste verhalen. Al heeft ze af en toe nog wel haar moeilijke momenten. Dat vertelde de juf al bij het vorige gesprek. Toen ik net was begonnen op mijn nieuwe werk, moest Hayley nogal wennen aan ons nieuwe ritme. Opeens kreeg ze veel huilbuien op school. Gelukkig is dat alweer een stuk minder geworden en is ze veel vrolijker geworden. Ik heb ook al een idee hoe ik het volgend schooljaar ga aanpakken voor Hayley zodat ze nog meer 'grip' heeft op de nieuwe situatie. Maar daar een andere keer meer over.
 
Voor nu dus nog 1 jaartje kleuteren. Nog lekker een jaartje spelen en op een rustig tempo leren. Na de zomervakantie start ze met het leerproces in fase 4. Zodat de moeilijkste fases worden herhaald en ze straks helemaal klaar is voor groep 3 met een hele goede bodem. Ik denk dat ik het dan ook wel zie zitten dat ze naar groep 3 gaat. Ze mag nog 1 jaartje klein zijn en genieten van school, voordat het jaren lange leren begin. Maar nu eerst (bijna) zomervakantie vieren!
Categories: ,

4 opmerkingen:

  1. Mijn kinderen zijn van eind oktober. De oudste heeft ook een jaar langer gekleuterd en de jongste mag nu ook nog een jaartje extra kleuteren. En dat is ook helemaal niet erg. Ze moet nog 6 worden en ik zie haar inderdaad ook nog niet hele dagen braaf op een stoeltje voor zich uitkijken.

    Fijne vakantie alvast. Hier krijgen ze pas 2 weken later vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat jullie zo tevreden zijn met de school en dat Hayley het goed naar de zin heeft.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch al een hele meid, zo ze daar staat met haar handen in de zij :-)

    Onze dochters zijn van oktober, worden zeven als ze in groep 4 zitten. Ze gaan over naar groep 4, maar de juf verwacht dat ze het tempo van groep 4 pittig gaan vinden. Leertechnisch hebben ze het niveau wel, maar ze zijn heel nauwkeurig en precies, dus is het tempo vaak te snel. Ik ben benieuwd hoe het gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bijna vergeten.....een hele fijne zomer natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!