dinsdag 5 mei 2015


Vorig jaar oktober had Hayley haar eerste zwemles. Ze was toen bijna 5 jaar oud en dat vonden wij hier een prima leeftijd om te beginnen met zwemmen. Hayley ook. Ze had er heel veel zin in en ze vond het zo spannend. Die spanning is nu gelukkig helemaal weg. Hayley is helemaal gewend aan de wekelijkse zwemles en dat uurtje op de maandag staat standaard genoteerd in onze planning. Hayley vindt het heerlijk om elke maandag een uurtje te plonsen, maar voor ons is het een hele zit.

En behalve die lange zit zijn we ook niet heel erg tevreden met het zwembad waar zij zwemt. We zullen haar niet overplaatsen naar een ander zwembad, maar Hayden zal ik absoluut niet daar laten zwemmen. Zo zijn er verschillende dingen al voorgevallen. Hayley ging toen ze net op zwemles zat een keer naar het toilet, maar ze bleef wel een kwartier weg. Gelukkig zag ik haar vanuit de kantine die kant op lopen en ben ik na een tijdje gaan kijken waarom ze niet terugkeerde. Ik vond haar poedeltje naakt en bibberend op het toilet. Ze kreeg haar natte badpak niet meer omhoog en ze stond met dikke tranen te huilen. Er was geen lerares die naar haar omkeek. Ik ben toen ontzettend boos geworden op de lerares en uiteindelijk maar naar huis gegaan met Hayley, die het even niet meer zag zitten om te gaan zwemmen.

Uiteindelijk hebben de lerares en ik het wel uitgepraat. Zij stelde voor dat ze gewoon door haar badpak moest heen plassen en hem niet helemaal uit moest trekken. Een goede tip, absoluut, maar er ging mij iets teveel drama aan vooraf helaas.

Na dat incident ging Hayley wel met sprongen vooruit. Ze haalde na een aantal maanden haar eerste sticker en o ze was zo trots! En wij natuurlijk ook op haar. Ik merkte dat Hayley steeds meer zelfvertrouwen begon te krijgen door de zwemles. Hayley denkt altijd dat als ze iets niet kan, ze het dan ook nooit zou kunnen. Maar door de zwemlessen weet ze nu dat je gewoon met heel veel oefenen steeds een stapje verder komt en daardoor iets leert. En als er weer iets heel goed gaat, krijg je een sticker. En zo haalde ze opeens in 1 maand tijd, 2 verschillende stickers. Gisteren kreeg ze haar laatste sticker van de blauwe kleur. Nu mag ze dus naar het diepere bad en zit ze in wit. Toen ik haar ophaalde bij de douches stond ze trots te zwaaien met haar papiertjes. Ik had de juf wel stickers zien uitdelen, maar ik had niet gezien dat Hayley er ook 1 kreeg. Ik was zo blij voor haar.

Vanaf volgende week heeft ze dus op een ander tijdstip zwemles en nu moeten we weer opnieuw passen en meten. Maar dat komt wel goed. Zwemles is gewoon heel belangrijk. Ook al zijn we niet erg tevreden met het zwembad; de lerares is soms best onaardig en een zwemles duurt soms maar 50 minuten, omdat ze te laat beginnen, het gaat erom dat Hayley het naar haar zin heeft. Zij geniet van dat ene uurtje. Wij plannen, wachten en rijden wel heen en weer. Allemaal voor haar. We hebben nog wel heel wat uurtjes te gaan. Dat worden nog een hoop kopjes thee in de kantine.




4 opmerkingen:

  1. Kijk eens hoe trots!
    Zoveel zwembaden, zoveel manieren...dat heb ik inmiddels wel door.
    Wat een goede methode is, daar kun je over discussieren, maar het gevoel moet in ieder geval goed zijn. Als je niet vooruit betaald hebt, dan is er geen man overboord als je tussentijds switch naar een andere zwemschool.
    Mijn kinderen mogen tussendoor eigenlijk niet naar het toilet, die moeten van te voren plassen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Persoonlijk heb ik liever dat de juf bij de kindjes in het water blijft... ;-) Maar natuurlijk is het een heel vervelend voorval voor Hayley geweest, dat begrijp ik ook. Bij ons doen ze niet aan badjes en elke keer andere tijdstippen, dat is wel fijn, want ik hoor van andere moeders die hun kinderen ergens anders laten zwemmen dat dat idd lastig kan zijn als dag en tijd ineens veranderen. Hier zwemmen 7 kindjes bij elkaar die allemaal op verschillende momenten zijn begonnen en dus allemaal op een verschillend zwemniveau zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat moet ook absoluut. Maar als een kind lang weg blijft is daar een protocol voor. Ze hebben een portofoon die ze daarvoor kunnen gebruiken en ze waren ook nog met 2 leraressen in het bad. Het sloeg dus echt nergens op dat ze niet naar haar omkeken.

      Verwijderen
  3. Vind het sneu voor dr. Ze zeiden tegen mij trek dr een bikini aan dir gaan beter uit.. Nu vertelde mijn dochter dat ze gewoon in het bad plast. Hihi. Maar stickers en plosbandjes kennen ze hier niet. Is een zwemvereniging. En gelukkig kennen ze mijn kind wel! Er is altijd een leerkracht die rond loopt en alles in de gaten houdt. Sterkte met door komen. Gelukkig dat hayley het wel als leuk ervaart.

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!