woensdag 28 januari 2015

Eten, het moet gebeuren. We doen het allemaal. En het liefst lekker eten, gezellig met zijn allen aan tafel, in harmonie. Nou met een stel vrienden kan dat echt. Maar zodra je kindjes hebt, kun je die harmonie en gezellig weleens doorstrepen. En dan ook met een hele dikke stift!

Ik had nooit gedacht bij het ouderschap dat eten, zo'n issue zou zijn. Het begint eigenlijk al als ze zo klein zijn. Dan heb je die hele discussie met borst en flesvoeding. Vanaf het allereerste moment met je kindje, ben je eigenlijk alleen maar bezig met wanneer en hoeveel hij/zij heeft gegeten.

En terwijl je je als ouder zo druk maakt, maakt het kind zich nergens druk om. Ach eten? Dat gooien we lekker op de grond/smeren we af aan de tafel/eten we lekker niet op!

Hayden en Hayley zitten op dit moment allebei in een hele moeilijke eet- fase. Tenminste 1 van de vele moeilijke eet- fases. Hayden eet niet zo heel veel. Hij heeft weinig honger. Volgens mijn internetbronnen heeft hij nu gewoon niet zoveel nodig en eet hij wat hij wilt. Toch probeer ik elke dag te zorgen dat hij zoveel mogelijk eet. En dat is weleens een hele strijd. Hij lust vooral geen brood en wil overal saus op. En daar word je als ouder creatief van. Zo eet Hayden vaak een broodje dat alvorens is gedipt in het kuipje appelmoes. Ik moet toch zorgen dat hij zijn gezonde dingen binnen krijgt elke dag en daar valt voor mij onder: groenten, fruit, brood, vlees en melk.



Hayley zit in een puberale fase (zal ik later een keer verder op in gaan). En bij die fase hoort ook slecht eten. Ze lust niks, terwijl ze als klein dreumes meisje at als een bouwvakker. En nu is niks lekker. Hayley eet geen gerechten, het liefst eet ze losse ingrediĆ«nten. En dus kook ik voor haar apart. Je kan dan wel denken of zeggen: "Eten wat de pot schaft." Nou in dat geval zou Hayley niks eten. En dat werkt niet. Ze moet eten. Dat heeft ze nodig.



We hebben thuis dan ook van alles geprobeerd om Hayley aan het eten te krijgen. Straffen, belonen, negeren, noem het maar op. Niks hielp. Daarom deze optie. En het werkt ook niet altijd. Maar ze krijgt wel een dikke high five als ze goed heeft gegeten. En we eten wel 2 keer per week kippenpootjes, want dat vindt ze heerlijk.

Ik zal vast niet de enige ouder zijn die dagelijks strijd heeft om haar kinderen goed te laten eten. Toch?! Ik hecht er veel waarde aan dat mijn kinderen gezond en voldoende eten. En daar hoort ook zo nu en dan wat lekkers bij. En hoe ik dat doe, verschilt per dag. De ene dag is het ruzie en de andere dag gaan we gezellig met z'n allen uit eten. Heel soms zitten we dan echt harmonieus en gezellig aan tafel volop te eten. Ja het kan! Maar wel heel uitzonderlijk.

Hieronder vind je nog een leuk en vast heel herkenbaar filmpje!
 

6 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar hier is de jongste een slechte eter, na 3 hapjes is ze klaar. Zeer frustrerend maar ja ik denk naar zo als ze trek heeft geeft ze het wel aan. Amy valt op zich mee alleen die heeft vieze eet gewoontes. Velletjes van de worst eerst opeten enzo....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Skyler eet momenteel ook vrij weinig. Pap sochtends, soms brood/soms niet, wat fruit en hapjes avondeten. Ik gooi er vaak nog maar een fles tussendoor. En ja, negen van de tien keer belandt alles op de grond. Frustrerend he? Maar ik denk dat wij er een veel groter probleem van maken want als ze honger hebben, eten ze vanzelf wel of geven ze dat goed aan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad. Ik maak me soms teveel zorgen. Ze eten gewoon wat ze nodig hebben. Soms eet hij ontzettend veel en andere periodes gewoon minder.

      Verwijderen
  3. Oh verschrikkelijk die eet-momenten. Tijdens je zwangerschap probeer je je zo goed mogelijk voor te bereiden op het moederschap. Alle kwaaltjes en opvoedingsregels komen aan bod, maar dat eet-gebeuren is wordt precies altijd in de doofpot gestoken.


    Ik heb al vaak op mn tong moeten bijten en tot 10 moeten tellen, maar ondertussen trek ik me het nog maar weinig aan. Of je nu kwaad wordt of niet, ze gaan er toch lekker niet van eten.

    Gelukkig heb'k al een paar gerechtjes ontdekt die telkens in de smaak vallen, en die ik eens boven haal wanneer hun "vastenperiode" mij te lang duurt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aileen heeft een periode gehad waarin ze geen brood wilde eten en alleen maar cereal. Ook al maakt ik gewoon brood, ze at dan gewoon niks van de brood! Dus toch maar cereal gegeven en een week later weer brood geprobeerd en dat at ze gewoon... Volgens mij zijn het periodes van de kids. Als ze zo'n periode hebben, proberen niet teveel poeha er van te maken en zorgen dat ze in ieder geval iets binnen krijgen. Dan is het maar een periode waarin ze slechtere dingen eten..

    Mike tot nu toe *klopt af* geen problemen hij eet alles en probeert alles!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die poeha heeft inderdaad geen zin. Mja daar kom je pas achter als je alles hebt geprobeerd. Ik weet nu dat alle pogingen geen zin hadden. En dan moet ik het maar accepteren. Wij zullen ook vast die periodes als kind hebben gehad, en wij zijn ook groot geworden :).

      Verwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!