vrijdag 16 januari 2015

 
Afgelopen dinsdag stond wederom een rustig dagje in de planning. Hayley zat op school, mijn man was werken en Hayden en ik waren samen thuis. Ik had een beetje een off day. Ik voelde me slonzig. We slapen de nachten vaak slecht door Hayden en daardoor ben ik vermoeid. Mijn man ook. Ik verlangde die dag naar tijd voor mezelf. En door mezelf wat beter te voelen, besloot ik mijn haren netjes te maken en even wat meer make up dan normaal op te doen. Daar kan ik me vaak beter door voelen.

Overdag pak ik te weinig tijd voor mezelf. Ik ben altijd met de kindjes bezig. Maar het is ook niet anders. Ik moet gewoon goed op Hayden letten. Hij haalt zulke rare stunten uit. Hij klimt overal op en denkt vooral niet na over wat hij doet. Logisch op zijn leeftijd, hij wilt ontdekken. En het is aan mij om goed op hem te letten en hem de grenzen te laten zien van wat wel en niet kan.

Toen ik die middag voor de spiegel stond voor een make up laag, was Hayden aan het spelen. Ik hield hem zoveel mogelijk in de gaten. Maar in een flits en een mascaraveegje, zag ik hem opeens uit de tube kindertandpasta lurken. Die stond nog op de bar en van de één op de andere dag kon hij er dus bij. Ik schrok me kapot, gooide neer wat ik vasthad en rende naar hem toe. Ik keek hoeveel hij eruit had gegeten. Gelukkig niet helemaal leeg. Door mijn hoofde raasden de vragen, "Wat moet ik doen? De dokter bellen? Tandpasta is toch niet goed voor je?" Ik had ooit begrepen dat je nooit teveel tandpasta moet nemen en vroeger toen ik klein was zei mijn moeder altijd nadrukkelijk dat ik mijn tandpasta niet mocht doorslikken. Ik besloot dan ook het zekere voor het onzekere te nemen en belde 112, iets dat ik (gelukkig) nog nooit had gedaan.

Ik krijg de ambulance dienst aan de telefoon. Zij keken in het boek voor vergiftiging. Uiteindelijk kwamen ze er niet helemaal uit en kwam er een auto onze kant op. Er gingen 10 minuten voorbij. Ik voelde me vreselijk. Besloot ik een keer langer voor de spiegel te staan, gebeurde dit! En Hayden was zich van geen kwaad bewust. Aan de tandpasta zit ook een zoet smaakje, dus ja, hij vindt dat natuurlijk hartstikke lekker.

Toen de dame er eenmaal was, namen we door wat er was gebeurd en ik liet de tube tandpasta zien. Zij belde met het RIVM en nam de inhoud door. Gelukkig bleek er vrij weinig aan de hand. Het was kindertandpasta met weinig fluoride. En ook had hij ongeveer 35 cc ervan gegeten. Geen super grote hoeveelheid. Was het een tube gewone tandpasta geweest, dan was het wel een stuk erger geweest. Na een kwartiertje ging de ambulance dame weer weg. Ze stelde ons gerust en zei dat we Hayden yoghurt moesten geven. Daardoor zou de fluoride niet in het lichaam worden opgenomen.

We liepen nog even mee naar buiten toen ze wegging. Hayden mocht de ambulance auto bewonderen, aangezien hij zo gek is op auto's.

 
De rest van middag heb ik een beetje in shock met Hayden bij me gezeten. Ik moest er echt even van bijkomen, al is alles goed afgelopen. Verder heb ik al mijn kasten nagelopen op spullen waar Hayden bij kan en niet helemaal safe is. Ik werd die middag keihard met mijn neus op de feiten gedrukt, dat een ongelukje in een klein hoekje zit en de dingen in een flits gebeuren. Ik plaatste mijn verhaal die middag ook op instagram met de bovenstaande foto. Een aantal moeders wist niet dat tandpasta zo schadelijk kan zijn als een kindje dit eet. Ik hoop met mijn verhaal nog meer moeders alert te maken. Want van teveel fluoride kan je kindje fluoride vergiftiging krijgen. Mocht jou zoiets dus ooit gebeuren: laat je kindje niet braken en geef het geen norrit. Bel 112 en geef je kindje wat yoghurt of een ander melkproduct. En zorg bovenal dat je kindje niet bij dit soort producten kan. Het was ook voor mij een les, die gelukkig goed afliep.

3 opmerkingen:

  1. Wat schrikken en wat zal je je rot gevoeld hebben. Dat het net gebeurd als je besluit eventjes jezelf wat aandacht te geven, al is het maar een beetje. Gelukkig is het goed gekomen, het had iedere oplettende ouder kunnen gebeuren. Vind het wel stoer dat je dit met ons deelt,tenslotte is niemand perfect. Al vinden je kinderen je heus wel hun perfecte mama!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gebeurde inderdaad in een flits :(. Ik vond het wel belangrijk om dit te delen inderdaad. Al helemaal vanwege de gevolgen.

      Verwijderen
  2. Wow, dat is inderdaad schrikken. Ik wist ook helemaal niet dat het zo slecht kon zijn. Thanks for sharing. Weer wat geleerd en vanaf nu de tandpasta goed opbergen!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!