zaterdag 10 januari 2015

 
Toen ik net zwanger was van Hayley, vonden mijn man en ik de naam Hayden zo mooi. We wilden ons kindje dolgraag die naam geven. Of het nou een jongen of een meisje zou zijn. Maar toen we op een avond op de bank zaten en na een film naar de aftiteling staarden, zag ik de naam 'Hayley' eruit springen. Ik vond het een prachtige naam. En het leek zoveel op 'Hayden'. Als we een meisje zouden krijgen zou ze 'Hayley' heten. En dat gebeurde dus ook. De naam 'Hayden' ging de koelkast in voor later.

En een paar jaar later was ik zwanger van een zoon. Meteen riepen we dan ook dat hij 'Hayden' zou heten. De naam die we al die jaren hebben bewaard, konden we gebruiken. Alsof het gewoon zo moest zijn. Al hebben we stiekem ook wel andere namen genoemd. Maar toch kwam die ene naam die we ooit als eerst hadden genoemd, steeds weer naar boven. De jongen in mijn buik was Hayden. En tijdens de zwangerschap maakten we daar geen geheim van. Familie en vrienden mochten de naam gewoon weten.

En zo ontstond de broer en zus combinatie van Hayley en Hayden. Geen ongewone combinatie. Ik heb hem vaker voorbij zien komen. Ik heb vele reacties gehad over het feit dat de namen zoveel op elkaar lijken. Eigenlijk alleen maar positieve reacties. Dat de namen bijvoorbeeld zo leuk bij elkaar matchen. Dat vinden we zelf natuurlijk ook. Maar dat de kinderen allebei bijna dezelfde naam hebben, heeft ook nadelen; dingen waar ik eerder nooit over na had gedacht. Het zijn nadelen waar ik nu pas tegen aan begin te lopen:

Verspreken

Mijn man en ik verspreken ons allebei best vaak. Als we het over de 1 hebben, gebruiken we weleens de naam van de ander. Dat was in het begin een beetje gek. Ik voelde me vaak schuldig als ik de namen door elkaar haalde of irriteerde me aan mijn man als hij dat deed. Nu niet meer hoor. We zijn er zo aan gewend. We kijken er niet meer van op als we de namen even door elkaar halen. Het gebeurd gewoon weleens. Dat heb je nou eenmaal met kinderen die bijna dezelfde naam hebben. Maar toch had ik dit probleem niet vooraf voorzien.

De tweede naam

Toen we eenmaal de naam hadden gekozen voor Hayden, kwamen we wel een puntje tegen waar we op moesten letten. Hayley's initialen zijn H.A. en we konden voor Hayden dus geen tweede naam kiezen met een A. anders zou dat weer heel verwarrend zijn met de post en dergelijk. Zou je maar net zien dat instanties daardoor ook fouten maken. De tweede naam van Hayden moest dus met een andere letter beginnen dan een A.

Verwarrend

Ik heb natuurlijk hele lieve kindjes, maar die kindjes zijn ook weleens stout en krijgen straf. En meestal gaat er een waarschuwing vooraf. Maar die momenten zijn voor de kinderen weleens verwarrend met name voor Hayley. Stel dat Hayden stout is dan roep ik hem: "Hayden niet doen!"
En als Hayley dat dan niet door heeft en ze hoort mijn boze stem roepen "Hay-", dan krimpt ze op dat moment in één. En zodra "-den" volgt, haalt ze weer rustig adem. Zulke momenten zijn dan even heel erg verwarrend voor Hayley. Ze denkt dan even een seconde dat zij op haar donder krijgt en schrikt.

Wat voor Hayden erg verwarrend is, is het leren van zijn eigen naam. Hij kan al heel lang de naam van zijn zus zeggen. Hij roept haar zo vaak, heel lief is dat. Maar aangezien de namen zoveel op elkaar lijken en Hayden nu echt woorden aan het leren is, denkt hij dat hij zelf ook Hayley heet. Als hij een foto van zichzelf ziet, zegt hij heel enthousiast: "Hayley!"
Ik besteed dus veel aandacht aan het oefenen met zijn naam. Ik wijs naar de foto van Hayley en zeg haar naam en dan wijs ik weer naar hem en zeg zijn naam. Maar de namen lijken zo op elkaar, dat is dus wel een hoop oefen werk. Voor hem dus erg verwarrend, al heeft hij het nog niet helemaal door. Hij blijft gewoon enthousiast de naam van zijn zus roepen.


Het klinkt zo leuk twee kinderen met namen die zoveel op elkaar lijken. Ze matchen helemaal. Al had ik van te voren nooit aan de 'nadelen' gedacht. Ik vind de namen die we ze hebben gegeven nog steeds zo mooi. En aan de andere kant, het zijn maar namen. Ook al hebben ze bijna dezelfde naam, het zijn twee hele verschillende kinderen. Maar dat is weer een ander verhaal.

4 opmerkingen:

  1. Zeker mooie namen! Wij hadden juist eerst Hayley bedacht en kwamen later Hayden tegen. Waarom hebben jullie Hayley geen Hayden genoemd? Want het is ook een meisjesnaam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik de naam Hayley niet was tegengekomen had ze ook zo geheten denk ik. Maar ik vond Hayley toch mooier voor een meisje dan Hayden.

      Verwijderen
  2. Ik denk dat t namen door elkaar halen niet perse ligt aan het feit dat ze op elkaar lijken.....ik heb twee zonen met totaal verschillende namen maar verspreek me ook met regelmaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het echt hele mooie namen, vooral Hayden, maar da komt gewoon omdat ik niet zo hou van een 'y' op het einde.. maar wel echt een super combinatie! Ik ken ook twee zusjes: Elise en Louise, beetje hetzelfde verhaal als bij jullie :)

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!