woensdag 10 december 2014


Hayley zit in een lastige fase (tja, welke fase is niet lastig?). Ze is een echte kleuterpuber. Ze is opstandig en sluit zich vaak af van ons. In plaats van gezelligheid met elkaar, gaat ze liever haar eigen ding doen. Zoals boven spelen op haar kamertje of spelen op haar Nintendo. En we mogen ons er niet mee bemoeien. Ik vind dat vaak nogal ongezellig. En als ik haar aandacht probeer te krijgen is ze soms wat nors. Hayley wilt gewoon haar eigen ding doen. Wij horen daar vaak gewoon niet bij.

Dat kleuterpuberen gaat vaak hand in hand met boos zijn. Maar waarom is een kleuter nou weleens boos? Om de meest bizarre redenen. Lees ze hier:

* Omdat je elastiekje uit je haren is gezakt tijdens het zwemmen.
* Omdat je moeder je zomaar een glas appelsap geeft en jij wilde limonade.
* Omdat de zon in je ogen schijnt in de auto en je ouders de zon niet kunnen verplaatsen.
* Omdat er niet genoeg chocopasta op je beschuitje zit.
* Omdat je chips wilt eten en dat is juist net niet in huis.
* Omdat je broertje in je buurt is en je hebt last van hem. Gewoon omdat hij je broertje is.
* Omdat je moeder de douche uitzet en je net in je poppenspel zit.
* Omdat het koud is buiten en de wind waait in je gezicht.
* Omdat je een haar in je mond hebt.
* Omdat je zelf drinken op je nieuwe truitje morst.
* Omdat er bij de Happy Meal geen leuk 'presentje' zit.
* Omdat er een steentje in je schoen zit.
* Omdat iets niet lukt, maakt niet uit wat.
* Omdat papa niet op dezelfde manier de kussens op de bank legt als mama.
* Omdat mama je appel heeft geschild. Je wilde hem zo graag deze keer met schil eten!
* Omdat je broertje met jouw stuk speelgoed speelt, waar je al maanden niet naar omkijkt.
* Omdat je moeder je kamer heeft opgeruimd. Door die rommel kon je juist alles vinden, nu niet meer!

De meest bizarre redenen dus waarom mijn kleuter boos kan worden. Als volwassene word je (lijkt me) niet meer boos om de bovenstaande punten. Wij weten wel dat er ergere dingen in het leven zijn. En in de meeste problemen zien wij wel weer een oplossing. Maar voor mijn boze kleuter is bijna elk simpel ding een probleem.

Niet meteen denken bij het idee van boos zijn, dat Hayley rollend en agressief op de vloer ligt. De boosheid is geen woede, meer een soort van verdriet. We noemen het vaak haar 'alarm'. Zodra Hayley weer boos wordt of gaat huilen, krijgt haar stem een bepaalde toon. Dan weten we meteen dat er iets 'mis' is.

En dan vraag jij je misschien af hoe ik om ga met zo'n boze kleuter? Ik blijf eerlijk gezegd altijd wel rustig. Als ze bijvoorbeeld boos is vanwege het morsen op haar truitje. Stel ik haar gerust met de magische wasmachine die we hebben, waar alles schoon in wordt. En als ze boos is op de wind, neem ik de moeite haar een warme knuffel te geven. Oftewel zij is boos, ik bied de oplossing.  Ik stel haar altijd gerust als ze boos is om iets onbenulligs. Daar zijn mama's toch voor?

Heb jij ook zo'n boze kleuter? ;)

1 opmerking:

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!