vrijdag 19 december 2014

Image and video hosting by TinyPic
 
Hebben we net die buikgriep en Sinterklaas achter de rug, begint de volgende ellende: griep en Kerstmis. Ik lig al 5 dagen plat van een rotvirus waardoor ik met vlagen koorts heb. Heel erg vervelend. Ik kan amper iets. Niet werken, geen huishouden, niet koken en het allervervelendste; ik kan niet normaal voor de kinderen zorgen. Met knallende koppijn loop ik de laatste dagen als een vaatdoek door het huis. Verschrikkelijk. Hopelijk ben ik volgende week weer de oude en is het ook voorlopig even klaar met die virussen in huis!
 
Hayley heeft inmiddels kerstvakantie. Zij kan lekker thuis genieten van 2 weekjes rust. We hebben niet echt speciale plannen voor de vakantie. Behalve verschillende dagen samen komen met de familie. En af en toe een dagje er even tussenuit.
 
Vlak voor de vakantie had mijn man een rapport gesprek met 1 van haar juffen over Hayley. Eigenlijk zou ik die doen. Ik doe altijd dat soort dingen, omdat mijn man het al druk genoeg heeft. Maar deze week kon ik echt niet vanwege de koorts. En het was ook wel goed dat mijn man een keer zo'n gesprek deed. Weet hij ook meteen hoe het leersysteem werkt en wat er van Hayley verwacht wordt. Hayley heeft namelijk een bijzonder leersysteem. Ze leren alles in fases. De kleuterjaren bestaan uit 6 fases en Hayley heeft nu bijna de eerste 3 afgerond. We verwachten niet dat ze nu in een half jaar de laatste 3 fases vloeiend doorkomt. En daarom plakken we er sowieso nog een jaar aan vast. Ik heb liever dat ze helemaal goed voorbereid aan groep 3 begint, dan dat ze begint met een achterstand.
 
Ik zie haar dan ook echt nog niet na de zomer in groep 3 zitten hoor. Ze is wel heel erg gegroeid het afgelopen half jaar. Zo begint ze nu het alfabet te leren en woordjes te schrijven. Ze kan nu papa en mama schrijven en haar naam kan ze bijna. Die is nogal lastig af en toe. Soms krijg ik een tekening in mijn handen en bovenaan staat dan een woord met allerlei letters uit haar naam. Hayley verteldt dan trots dat het haar naam is. Dat moet dus nog even goed geoefend worden. Maar met nog 1,5 jaar kleuteren in het vooruitzicht, denk ik dat het wel goed komt.
 
En nu Hayley woorden leert schrijven, leert Hayden elke dag weer nieuwe woorden om uit te spreken. Niet alleen wij als volwassene leren hem woorden, maar ook Hayley leert Hayden allerlei woordjes. Heel leuk is dat om te zien. Hayden glundert helemaal als Hayley in de rol van juf kruipt en hem bijvoorbeeld het woordje 'groen' leert.

Het is dan ook leuk ze in dezelfde soort fase te zien. En die Hayden is net een spons. Hij leert nu elke dag wel een nieuwe woord. Super leuk. En hijvindt het zelf ook leuk om te leren. Elke  dag duwt hij een boek in mijn gezicht (ja letterlijk), om vervolgens bij me op schoot te kruipen en te oefenen. En och, wat is hij dan ook trots op zichzelf zodra hij een nieuw woordje heeft geleerd.

De 1 leert de woorden uitspreken en de ander leert ze schrijven. Dagelijks zijn ze allebei bezig met woorden. Ze schelen dan wel 3,5 jaar en toch kruisen ze elkaar nu in dezelfde soort fase. Zoiets had ik van te voren nooit gedacht met 2 kinderen die zo van elkaar verschillen qua leeftijd. Geweldig!


Categories: , ,

1 opmerking:

  1. Superleuk om dit te lezen! En wat is er als moeder zijnde mooier om te zien, dan dat je kinderen goed met elkaar kunnen optrekken en van elkaar leren :)

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!