maandag 1 september 2014

Inmiddels ben ik al 9 weken volop aan het werk. Ik heb een contract van 32 uur in de week, maar ik maak ook al over uren. En doordat ik zo nu en dan met de bus naar mijn werk ga, ben ik zo'n dag wel een dag 14 uur lang van huis.

Aangezien ik maar 3 a 4 dagen in de week werk, maak ik wel meteen lange dagen. Daar ben ik helemaal aan gewend. Ik kan het prima aan om van 's ochtends 11:00 uur tot 21:30 uur in de avond te werken. Als ik een dag eerder kan stoppen en maar 7 uur heb gewerkt, is dat een kort dagje voor mij. De lange dagen zijn vermoeiend, maar inmiddels weet ik niet beter. Het hoort er gewoon bij.

Ik ben ontzettend blij met mijn baan. En onze financiële situatie is met 2 inkomens natuurlijk helemaal vooruit gegaan. De persoonlijke situatie is wel heel erg veranderd. Ik ben er intussen al aan gewend, maar toch is de situatie een groot verschil met een aantal maanden geleden. De kinderen zijn 3 dagen in de week met mijn ouders. Dat betekend dat ze bijna de helft van de week bij hen zijn. Ik ben 4 dagen thuis. Mijn ouders doen momenteel dus een groot deel van de opvoeding. Toen ik fulltime thuis was, deed ik alles voor de kindjes, dag in dag uit. Nu niet meer. Mijn ouders maken nu een groot deel uit van hun opvoeding en zorgen dat zij alles krijgen op een dag. Gelukkig vinden de kinderen en mijn ouders dat heel leuk. Deze week heb ik mijn moeder ook verrast met een pakketje met allerlei make up en verzorgingsproducten. Zij past het meest op de kinderen aangezien mijn vader ook gewoon werkt.

Fulltime moeder is vermoeiend, absoluut. Maar echt, fulltime werken is veel zwaarder. Als ik een paar lange dagen heb gewerkt achter elkaar, moet ik een hele dag bijkomen. In de horeca loop je veel en aangezien ik helemaal alleen werk aan de voorkant, kan ik niet rustig een half uurtje zitten. Ik moet alles alleen doen, soms wel 11 uur lang. Als ik een dagje thuis ben met de kindjes, is dat pure ontspanning voor mij. Ik zit vooral heel veel zo'n dag, maar doe ook het nodige in huis.

Onze dagen zijn eigenlijk gewoon hartstikke druk. Alles draait om goed plannen. Aangezien mijn man en ik onze werkroosters op elkaar afstemmen, we tijd voor elkaar willen hebben en ook nog een klein beetje tijd voor onszelf. En ook doen we nog 1 keer in de 2 weken grote boodschappen. Dat is hard nodig, aangezien we weinig tijd hebben hem meerdere keren per week boodschappen te doen. 1 Keer in de 2 weken rijden we naar de Lild en dan vullen we 2 karren met voedsel. Volgende week gaan we weer en ook ben nu al op zoek naar een gaatje in onze drukke planning.

Ondanks alle drukte hebben we ook nog tijd om te genieten. Zo nu en dan ontvluchten we de keuken thuis en gaan met z'n allen ergens een hapje eten. Of mijn man neemt een middagje vrij zodat we even met z'n vieren zijn.

Ik geniet wel veel meer van het thuis zijn. Ik ben altijd al een huismus geweest, maar nu is thuis een tempel voor me. Al helemaal na een lange dag werken. Als ik dan thuis kom krijg ik een kopje thee van mijn man en daarna spiek ik even bij mijn slapende kinderen. Het is zo fijn om thuis te komen na een lange dag hard werken. Maar ondanks de vermoeidheid, geeft het werk mij veel voldoening. Gelukkig ben ik sowieso de komende maanden nog aan het werk. Ik hoop natuurlijk dat ik nog veel langer mag blijven. Maar ik ben ongetwijfeld door mijn (2 maanden) proeftijd. Dus daar ben ik hartstikke trots op.

Ik ben ook trots op hoe we ons leven nu indelen, ondanks de grote verandering. Ik ben trots op mijn kinderen, dat ze er zo goed mee om gaan. Ik ben trots op mijn man dat hij ook hard blijft doorwerken en zijn bedrijf blijft ontwikkelen. Ik ben trots op mijn ouders, dat ze die 3 dagen met alle liefde op de kinderen passen. En natuurlijk ben ik trots op mezelf. Ik werk hard en blijf daarmee doorgaan. Ondanks het plannen en de drukte zorgen we dat ons gezin goed blijft draaien en we alles kunnen doen waar we gelukkig van worden. Ik ben nu echt een workin' mom. En het bevalt me prima.

25 opmerkingen:

  1. Bijzonder dat je nu ineens fulltime werkt! Ik kan me het artikel in een tijdschrift/krant nog goed herinneren waarin je verteld dat je zo graag fulltime moeder bent en je absoluut geen moeder bent om de kinderen naar een opvang te brengen....
    Knap zo'n omslag!
    Ik zou het niet willen, dat mijn ouders zoveel gingen oppassen. Ze moeten wel opa en oma blijven en geen opvoeders...
    Succes met je baan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt ze gaan ook niet naar de opvang, daar is mijn mening niet over veranderd. Ik ben dan ook heel blij en dankbaar dat mijn ouders ook zoveel ons hierbij helpen. Zonder hun hulp had ik niet kunnen en willen werken. Aangezien mijn ouders drie keer per week met de kinderen zijn verwacht ik wel opvoeding. Geen lang leve de lol met opa en oma maar duidelijk regels. Dus ja de opvoeding doen opa en oma ook.

      Verwijderen
  2. Pittig hoor! Maar heel veel respect. Ik ga juist nog iets minder werken om meer bij Zoë te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het is inderdaad zwaar... ik begin vanaf 22 september aan een voltijdse opleiding en daarnaast volg ik al een opleiding op zaterdag en ben dus 6 dagen op 7 weg... de grootouders zorgen nu voor onze dochter, maar vanaf oktober gaat ze naar een crèche!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het erg knap, ik zou mijn kinderen niet zo snel 3 dagen naar mijn ouders brengen denk ik, vind dat persoonlijk geen prettig idee. Ook al zullen ze het misschien leuk vinden, je belast ze opnieuw.

    Maar geweldig dat het zo kan :) Vele zullen stiekem wel jaloers zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn ouders zien het gelukkig niet als een last. Ik heb de hele situatie eerst goed met mijn ouders besproken voordat ik een krabbel zette. Hier is bewust voor gekozen door hen. Ik ben zeker blij dat het zo kan!

      Verwijderen
  5. Wat fijn dat je ouders er 3 dagen voor de kinderen zijn. Zolang dit voor alle partijen werkt, prima toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mag ik vragen waar je verandering vandaan komt? Zo schrijf je vol overgave blogs over het thuismoeder zijn en dat dat financieel ook haalbaar is en nu werk je meer dan 32 uur per week. Ik vind dat nogal een drastische verandering voor je gezin en het staat haaks op alles wat je eerder in je blogs geschreven hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat mag je vragen hoor. Ik werkte eerder maar 2 avonden in de week. Daarvoor ben ik 2 jaar fulltime thuis geweest. Dat was financieel haalbaar. Onverwachts kreeg ik promotie op mijn werk en ik kreeg een contract aangeboden voor 32 uur in de week. Ik heb besloten dat aanbod aan te nemen. Ik heb genoten van het fulltime thuis zijn absoluut. Maar dit leek me een mooie kans.

      Verwijderen
    2. Sorry, maar ik vind het echt vreemd. Je hebt steeds maar geroepen hoe blij je bent dat je niet hoeft te werken en thuis kan blijven om zo niets van je kindjes te hoeven missen. En nu ga je 3 of zelfs soms 4 hele dagen werken. Als het financieel noodzakelijk is had ik die kans ook gegrepen, maar als dat niet het geval is begrijp ik niets van jouw beslissing, sorry. Ik zou er van alles voor over hebben om juist meer thuis te zijn bij mijn kinderen hoor.

      Verwijderen
    3. Ik begrijp niet waar jij je zo druk om maakt? Ieder zijn ding toch. Dit is wat ik nu doe. Als ik er maar gelukkig van word. Doe jij vooral jouw ding, dan doe ik de mijne. Iedereen blij toch?

      Verwijderen
  7. Oh maar ik maak mij er ook niet druk om hoor, maar kijk eens hoe jij reageert. Dit is wat IK nu doe en als IK er maar gelukkig van word. Worden je kindjes hier ook blij en gelukkig van dan? Mama was er altijd en nu niet meer. Nogmaals als het moet (dus financieel gezien) dan moet het, maar als ik kon kiezen dan koos ik voor mijn kinderen en niet voor mezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uhm ik ben gaan werken...ik heb niet mijn gezin geheel verlaten.

      Verwijderen
  8. Vind het knap van je 32 uur! petje af....ik doe het je niet na.... en al helemaal niet met de werktijden en de hele dag op de been.... het belangrijkste is dat jij er gelukkig van wordt en dat het goed gaat in combi met je gezin....zet 'm op!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat fijn dat je je zo op je plek voelt nu en thuis alles lekker loopt! Wie weet denk ik er over een tijd weer anders over, maar nadat ik na mijn zwangerschapsverlof 32 uur ben gaan werken (daarvoor ook altijd fulltime), wist ik niet hoe snel ik terug meost naar 24 en inmiddels werk ik 16 uur verdeeld over 2 dagen en is dat mijn nieuwe max. Een fijne afwisseling met thuis zijn, maar het geregeld en gehaast 's avonds na een werkdag vond ik echt verschrikkelijk hihi. Ieder z'n ding idd :D

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je hebt zeker je gezin niet verlaten. Ik zie alleen maar blij en gelukkige foto's van je kindjes voorbij komen en dat is wat telt. Super hoe je het doet en je hebt super ouders die jullie hierin steunen. Veel succes met je baan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een bekrompen antwoorden zitten er tussen. Werken hoort bij het leven. Ook goed dat kindjes dat meekrijgen. Je hebt veel voor ze over gehad door thuis te blijven de eerste jaren en nu is er een andere tijd aangebroken. Maar laten we aub niet gaan doen dat thuiswerken het beste is voor kinderen en werken slecht. Mensen en hun behoeftes veranderd en een gelukkige mama maakt gelukkige kinderen! Keep up the good work!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach ja dat heb je altijd wel he ;) Ieder zijn mening. Werken hoort inderdaad bij het leven. Ik was niet van plan altijd thuisblijfmoeder te zijn. Ook breng ik mijn kinderen liever niet naar de opvang. Maar wie weet breekt er een periode aan waarin ik wel zou moeten...je weet niet hoe het loopt. Voor nu werkt deze oplossing voor ons het beste.

      Verwijderen
  12. Meningen kunnen veranderen toch?! Eerst riep ik ook dat als ik kinderen had en het finacieel zou kunnen ik de eerste vier jaar (tot ze naar school zouden gaan) thuis zou blijven. Maar toen mijn zoontje acht maanden was ben ik voor 1, 5 dag aan het werk gegaan. En vanaf oktober, de maand dat hij 1 jaar wordt, ga ik drie dagen per week aan het werk. Ook horeca trouwens. En ik geniet er echt van en ik geniet nu nog meer van de dagen dat ik thuis ben. Dit had ik me een jaar geleden niet voor kunnen stellen.
    En zo heeft iedereen zijn/haar eigen mening en die kan ook veranderen.

    Geniet lekker van je werk en gezin Elise. En wat super fijn dat je ouders er drie dagen in. De week voor de kindjes kunnen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Absoluut. Zo waren wij er eerst zeker van het bij 1 kindje te houden. En nu hebben we er twee. Je kan niet alles plannen in je leven. Dingen veranderen, meningen veranderen. Ik ben heel blij zolang thuis te hebben gezeten. Nu geniet ik van de nieuwe periode waar we in zitten. Ik ben alleen maar heel trots!! Horeca is bikkelen he ;).

      Verwijderen
  13. Ik denk dat het hier niet zozeer gaat over het feit dat je bent gaan werken, maar over hoe je er eerst altijd schreef over het feit hoe fijn je het vond om thuisblijfmoeder te zijn (tot indd een interview erover in de krant aan toe) Als je dan nu ineens 3 a 4 dagen werkt vind ik dat persoonlijk ook nogal een flinke verandering. Niet alleen qua mening die je eerst had, maar ook mbt je gezin. En als je een blog schrijft wat te lezen is door iedereen dan kan je natuurlijk reacties krijgen waar je niet op zit te wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Anoniem, ik vond het zeker heel fijn. Maar misschien heb je het artikel niet gelezen met de 5 vragen:

      2. Wil je altijd thuisblijfmoeder blijven?
      Nee hoor, absoluut niet. Zodra de kinderen ouder zijn wil ik zeker wel een vaste baan. Misschien ga ik geen 40 uur in de week werken, maar zo'n 20 of 30 uur in de week lijkt me prima. Dit thuisblijfmoederschap is een periode. Voor hoelang weet ik nog niet, dat zie ik wel.

      Het plan was om later te beginnen met werken. Maar zoals ik al een aantal keer heb aangegeven; kwam deze kans onverwachts op mijn pad. Je kan niet alles plannen in het leven.

      Verwijderen
  14. Gelukkig hoef je je helemaal niet te verantwoorden tegen al die mensen die zich hier blijkbaar heel druk om maken. En die ook nog eens anoniem reageren. Ik vind het super voor je dat je blij bent met je keuze. En iedereen zou blij voor je moeten zijn, en anders heb je hier sowieso weinig te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prima hoor, dat je weer werkt.
    Laat je jezelf maar niet hinderen door de mensen die zeggend at het hypocriet is, iedereen moet een keertje weer aan de slag; vrouwen die alleen maar thuis zitten totdat de kids uit huis zijn (en dan totaal niet genoeg werkervaring hebben voor hun leeftijd) zijn wat mij betreft slecht bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk dat er meer werkende moeders bloggen! Knap wat je bereikt hebt!
    We zouden het leuk vinden te horen wat je van onze blog vindt.

    Groetjes, Jan en Eddy

    www.tutopdehak.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!