maandag 8 september 2014

 
Iets meer dan een jaar geleden deelde ik met jullie al mijn verhaal over de hooggevoeligheid van Hayley. Hayley was als baby al heel erg gevoelig voor prikkels en heeft een lange tijd ernstige verlatingsangst gehad. Maar ook als peuter kwam de hooggevoeligheid erg naar boven. Ik was bang dat dit belemmerend zou zijn voor haar beginnende schoolperiode. Inmiddels zit ze bijna een jaar op school. En Hayley heeft flinke stappen vooruit gedaan. Ze is erg gegroeid in haar ontwikkeling, al vertoond ze nog vele eigenschappen van HSP.

Zo kunnen we nog steeds niet ongepland een dagje weg. We moeten alles bespreken minimaal een dag van te voren. Zo besloten we ongeveer 2 weken geleden als verrassing in de avond naar een nieuw pannenkoekenrestaurant te gaan. We sprongen allemaal enthousiast in de auto. Maar eenmaal daar was het ellende. Hayley wist niet waar ze het zoeken moest. Ze wilde alles tegelijk doen; spelen en eten. Ze begon al snel vervelend te doen en bijvoorbeeld haar broertje weg te duwen die ook graag wilde mee spelen. Op zulke momenten merk ik dat ze niet goed weet hoe ze met de situatie om moet gaan, omdat we haar niet lang genoeg hebben voorbereid op het 'uitje'. Toen we eenmaal naar huis gingen begon ze hartstikke hard te huilen. Note to myself: geen verrassingsuitjes meer! Hayley kan daar helemaal niet goed tegen.

Verder heeft ze een goede vooruitgang geboekt. Ze raakt minder snel van streek als er 'iets niet klopt'. Als er bijvoorbeeld iets niet op zijn plek ligt. Dat is duidelijk te zien aan haar kamer, aangezien ze steeds rommeliger wordt. Maar het geeft niet. Ze is stukken minder neurotisch dan een jaar geleden. Al is ze nog altijd even zuinig op haar speelgoed. Met name haar Littlest Petshop. Ze kent elk dingetje en poppetje uit haar verzameling. En ook hebben ze allemaal een naam. Soms kan ze iets niet vinden en beschrijft ze uitgebreid wat ze zoekt. Vaak heb ik geen idee waar ze het over heeft. Maar zodra ze het geen heeft gevonden is ze tevreden. Hayley weet gewoon precies wat ze heeft, al weet ze soms niet helemaal waar het ligt.

 
Vooral op sociaal gebied is Hayley heel erg gegroeid. Ze ziet andere kinderen niet meer als een bedreiging. En ook heeft ze al een aantal vriendinnen en vriendjes op school. Ze vertelt veel over haar dag op school als ze thuis is. Vaak volg ik het niet helemaal, maar ik laat haar altijd lekker door ratelen. Eigenlijk vertelt ze alleen over de dingen die de meeste indruk op haar hebben gemaakt, zoals een kindje dat gevallen is en allemaal bloed had. Dat vindt ze zo zielig. Gelukkig gaat het ontzettend goed op school. Ze voelt zich er helemaal thuis en ik hoor niks meer over schreeuwen en huilen op de gang.
 
Ik ben blij dat ze zoveel vooruit is gegaan het afgelopen jaar. De hooggevoeligheid maakt haar heel lief en zorgzaam. Ik vind dat het haar heel bijzonder maakt. Ze denkt dieper na over de dingen dan veel van haar leeftijdsgenootjes. Dat werkt 2 kanten op. Zo heeft ze soms weinig vertrouwen in zichzelf, bijvoorbeeld met leren fietsen, omdat ze alle consequenties ziet: pijn, een kapotte broek, vallen op de kin, kapotte fiets en ga zo maar door. Maar aan de andere kant heeft ze veel interesse in de anatomie van de mens en andere talen. Ik laat de boel de boel. En laat haar zelf ontdekken hoever ze wil gaan. Soms pushen we een beetje, maar niet te hard, want dat heeft geen zin bij haar. Hayley is meer een denker dan een doener. Zo is ze nou eenmaal en het sluit aan bij haar hooggevoeligheid. Het maakt haar een bijzonder meisje.
 
Categories:

5 opmerkingen:

  1. Fijn dat het beter gaat. Ze heeft hierdoor trouwens wel hele mooie eigenschappen vind ik. Het zuinig zijn op spullen, het inleven in anderen. (Als ze vallen bv) Vind dat voor een meisje van haar leeftijd best bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn dat ze stappen vooruit heeft gedaan, voor jezelf als ouder ook prettig om te zien. Als je kindje goed in dr vel zit, zit je dat als ouder ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. erg fijn dat t zo goed gaat!
    ons meisje is 3 en ook van baby af aan merkten we dat ze erg gevoelig is voor prikkels van buitenaf.
    Nu ze ouder wordt merken we steeds duidelijker dat ze anders doet/reageert dan haar leeftijdgenootjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat fijn dat ze zich zo goed ontwikkelt! Prachtige foto's ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt zeker een bijzonder meisje! Als ik je verhaal lees herken ik veel in andere kinderen om mij heen van verschillende klanten. Ze is hooggevoelig en voelt daardoor veel aan en kan daar nog moeilijk mee omgaan. Dit zal blijven alleen kan je door middel van kleuren toevoegen in haar omgeving, slaapkamer of kleding iets meer balans terugbrengen. Ik zal uitleggen wat ik doe. Ik ben styliste en ik verwerk de psychologie van kleur in mijn kleur- en stijladviezen omdat ik vrouwen hun binnenkant wil verbind met de buitenkant en niet alleen aan de buitenkant wil blijven. Kleur is een ontzettend krachtig middel waarvan weinig mensen nog beseffen hoe krachtig het is. Kinderen kiezen heel duidelijk bepaalde kleuren vanuit hun gevoel. Als ze teveel van een bepaalde kleur willen kunnen ze uit balans zijn en de negatieve kant van de kleur ervaren. Ik geef eens in de twee maanden een gratis kleurensessie weg (kleurgedrag dus geen kleur-en stijladvies) waarvan ik denk dat diegene het goed kunt gebruiken. Ik wil met alle liefde kijken naar de kleurkeuzes van je dochter en kijken of ik haar iets meer balans kan geven om met de prikkels om te kunnen gaan? Heb je interesse of wil je meer weten? Mail of bel mij gerust! www.mamaStyliste.nl.

    Geniet van je prachtige en bijzondere dochter!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!