dinsdag 8 april 2014


Ik ben een potjesmama. Ik vind het zo ontzettend handig. Het is precies de juiste hoeveelheid, makkelijk mee te nemen en makkelijk te bereiden. Je kindje krijgt zo precies wat het nodig heeft. Daar is toch niks mis mee? Tenminste, dat vind ik. Hayley dacht daar als baby hetzelfde over. Zij was vooral dol op de potjes macaroni en spaghetti. Hayden niet. Hij is geen potjes baby. Hij haat ze nu zelfs.

Potjes voelt voor mij ook veilig. Het zijn vaak kleine stukjes die veilig opgegeten kunnen worden. Bij de rapley methode word ik nerveus. Ik zit vaak al zenuwachtig op mijn stoel als Hayden oncharmant zijn banaantje naar binnen werkt. Ben altijd zo bang dat hij erin stikt. Ik wilde dan ook altijd zolang mogelijk die potjes geven in plaats van stukjes eten.

Maar er zou natuurlijk een moment komen dat we ermee moesten stoppen. Hayden heeft nu 4 tanden en kan best goed kauwen. En daarnaast weigert hij nu potjes. Hij wilt alles eten dat wij ook eten. En wij eten geen voedsel uit een potje, dus hij ook niet! Een aantal dagen geleden werd hij gewoon woedend op me toen ik zijn potje naar binnen wilde scheppen bij hem. Hij begon de lepel weg te slaan en boos te gillen. Ik gaf hem maar de afstandsbediening zodat hij een beetje rustig werd en ik hem eten kon geven. Ik vertelde de situatie aan mijn man en we besloten dan ook maar echt te stoppen met potjes. Hayden wilt niet meer en het werd ook wel tijd om mee te eten met de pot.

De volgende dag maakte ik spaghetti. Ik sneed alles wel goed fijn en schepte een flinke lepel op zijn dienblad. Och je had zijn gezicht moeten zien. Hij was het aller gelukkigste kindje op de hele wereld. Wat heeft hij zitten smullen zeg. Volgens mij vindt niemand mijn eten zo lekker als hij.

Hij eet nu dus alles dat wij ook eten, al kook ik wel wat minder met kruiden. Daar ben ik gewoon voorzichtig mee. Dat bouwen we langzaam op. Ik vind dat mee eten met de pot al best spannend. Die potjes voelen gewoon zo safe. Maar blijkbaar is dat veel minder lekker dat het eten dat uit onze keuken vandaan komt. Die potjes gebruiken we alleen nog voor dagjes weg.

Dat hij zo met ons mee eet, maakt hem weer een stukje minder baby. En dat is goed, want nog maar een aantal dagen en dan is hij ook echt geen baby meer!
Categories:

10 opmerkingen:

  1. Je kunt het toch zelf pureren bv met een staafmixer? Ik geef geen potjes alleen als het niet anders kan. Vers koken zonder zout

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is inderdaad ook een optie. Maar hij wilt zelf graag eten. Dus pakken en in zijn mondje doen. Dat speelt dus ook een rol.

      Verwijderen
  2. Hier ook een potjesmama hoor! Nu ook langzaam stukjes aan het aanbieden en dat gaat steeds beter. Er hoeft geen excuus te zijn voor potjes.. ik vind het gewoon makkelijk. We hebben het al druk zat. Niks mis mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee inderdaad. Het nadeel van met de pot mee eten is wel dat de grond ook heel erg mee eet! hahaha.

      Verwijderen
  3. Stiekem is Hayden dus een Rapleykindje hihi ;) Olivia zit momenteel in een fase dat ze niks wil eten, niet cool. Het ging altijd heel goed haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja eigenlijk wel. Het liefst houdt hij het vast en peuzelt het zelf op. Maar hij is altijd te gretig geweest, dus ik vond dat zo eng!

      Verwijderen
  4. Wat grappig dat Hayden het eigenlijk zelf heeft aangegeven dat hij het anders wil....Hier geen potjesmama.... alleen potjes wanneer ik te scherp had gekookt en of dagjes weg waren of op vakantie.... ik vond het te leuk om zelf te koken, experimenteren met smaken, pureren met de staafmixer en potjes in de vriezer.... heb heel erg vele gehad aan het receptenboek van AH 'opperdepop'... super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ow dat kookboek ken ik helemaal niet! Ik vind het nu ook leuk zo te experimenteren met eten. Nu hij wat groter is en tandjes heeft durf ik het meer.

      Verwijderen
  5. Dat kan inderdaad prima zo goed voor ze zelf eten lekker kliederen en mama af en toe een hapje naar binnen schuiven.

    En ik vind zelf die potjes ook echt vies brrr dus hij heeft gelijk haha jouw eten is vast lekkerder!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier worden potjes ook al een paar maanden geweigerd. Hij ging heel enthousiast met ons mee-eten, maar dat is nu alweer over. Zal ook wel weer bijdraaien. Hij eet elke avond wel wat, maar tis niet veel. Grappig dat Hayden er ook zo duidelijk in is.
    Ik wisselde potjes af met zelfgemaakte prak uit de vriezer, maar idd ze zijn heel handig!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!