woensdag 12 maart 2014


Al bijna een jaar geleden ging hij weg: onze chihuahua Valentino. We besloten een ander baasje voor hem te zoeken, want een hondje was gewoon niks voor mij. Ook al hield ik zielsveel van dat beestje, hij hoorde bij een ander gezin, niet bij ons. Hayley mist hem op haar manier. Ze tekent hem heel veel. Maar onze nieuwe kitten Scarlett laat de pijn een beetje vergeten. Al doet ze ons heel erg aan Valentino denken. Vreemd zal je denken, want ze is een kat. Nou ik ze je hieronder vertellen waarom.

Toen Scarlett bij ons in huis kwam, was ze eigenlijk geen moment bang. Ook niet voor onze andere 2 katers. Ze vond al snel haar plekje in huis en in ons gezin. Ze is ook dol op de kinderen, vooral op Hayley. Zodra ze kans krijgt slaapt ze bij haar op bed. Maar Hayley heeft het liever niet en ik ook niet. Ik wil niet de katten in de nacht op de kamers van de kinderen kunnen komen en dus gaan hun deuren dicht zodra ze naar bed gaan. Toch blijft Scarlett boven, precies op de bovenste trede naar de eerste verdieping. En precies op die trede lag Tino ook elke avond als de kinderen op bed lagen. Op precies dezelfde plek.

Het begon ons thuis dan ook op te vallen dat Scarlett vele zelfde trekjes vertoond als Valentino. Zo rent ze je keihard voorbij als je de trap op loopt naar boven. Als ik halverwege de trap op loop, rent ze met een noodvaart langs, zodat ze net een fractie eerder boven is als ik. Tino deed het ook, ik vond dat reuze irritant. Inmiddels ben ik er aangewend als ik naar boven loop. Maar waarom doet Scarlett nou hetzelfde? Zelfs de timing is identiek.

En zodra de zon naar binnen schijnt aan de voorkant, ligt Scarlett beneden te slapen bij het raam. Valentino lag daar ook altijd de hele middag te zonnebaden. Voor Scarlett leg ik dan meestal een kleedje neer zodat ze wat zachter ligt. Net zoals ik deed voor Tino. Tino liep er dan meteen naar toe en plofte triomfantelijk neer. Scarlett, je raad het al, ook.

Maar met 1 ding schrokken we toch wel het meest, na al die 'toevalligheid'. Valentino had een obsessie voor het stoffen-Ikea-speelgoed-eten van Hayley. En de voorkeur ging voornamelijk naar een tomaatje. Hij pikte dat tomaatje zodra hij de kans kreeg. Hij beet en kwijlde erop, het ding ging nooit stuk. Hij moest dat tomaatje perse hebben. En op een dag kon Scarlett traplopen. Ze liep naar de kamer van Hayley en kwam beneden met dat ene tomaatje. Mijn man en ik schrokken ons kapot. Ze heeft al zoveel dezelfde trekjes, waarom ook nog precies die tomaat? En het bleef niet bij die ene keer. Zodra ze hem kan pakken, sleept ze het tomaatje door het huis.

En zo zijn er nog meer overeenkomsten. Scarlett krabt aan de plekjes op de muur waar Tino zijn tanden inzette en slaapt net als Tino graag onder de dekens in plaats van erop. Het zijn zoveel gelijkenissen, dat ik gewoon niet meer weet of ik van toeval moet spreken. Hoe kan dit nou? Dat een kat dezelfde dingen doet als de hond die een paar maanden daarvoor is weggegaan? Is het toeval, of is er soms meer?


Categories:

8 opmerkingen:

  1. Grappig :-) Zijn honden en katten toch niet zo verschillend. Ik heb 2 katten en herken haar gedrag gedeeltelijk wel (op de kamers van de kids willen, wat ze bij ons niet mogen) en dat wat je beschrijft op de trap. Misschien doordat ze toevallig op dezelfde plekjes is gaan zitten, is ze aan zijn geur gewend en vandaar de aantrekkingskracht van het tomaatje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb geen idee, maar bijzonder vind ik het wel!

      Verwijderen
  2. Wat grappig zeg! Ik zou zeggen toeval, tenzij ... Valentino niet meer leeft nu. Dan zou ik zeggen: er is meer. Immers, ik geloof niet dat twee zielen in 2 gedaantes kunnen verschijnen op hetzelfde moment zeg maar. Dus ja, de ziel van Valentino kan ik Scarlet zitten, maar dan zie ie niet meer in Valentino zeg maar. Snap je me nog ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap je heel goed ;). Maar nee Tino leeft nog, dus dat zal het niet zijn. Ik weet het echt niet. Maar het is wel heel apart!

      Verwijderen
  3. Wat ik weet is dat katten op negatieve energie gaan liggen of er voor zorgen dat er negatieve energie wordt omgezet in positieve. Zo hebben wij een kat die regelmatig op de tv gaat liggen. (Beetje vaag verhaal maar heb er wel meer mensen over gehoord).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou wie weet inderdaad! Zal wel heel bijzonder zijn.

      Verwijderen
    2. Onze katten gingen ook altijd op de tv liggen, maar dat was omdat ie zo lekker warm was ;-) Nu wordt t een beetje moeilijk met zo'n plat scherm :-)

      Verwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!