woensdag 26 februari 2014

 
"Elise doe nou je schoenen uit!" Mijn moeder vroeg het me soms wel een aantal keer per dag. Ik liep door het huis met mijn hakjes of rende snel even naar boven om iets te pakken dat ik was vergeten. Dat het eigenlijk een vieze gewoonte is besefte ik nog niet. Ik was een puber. Maar nu ik op mezelf woon en 2 kindjes heb, vind ik schoenen in huis ook heel vies.

Toen Pablo en ik net samenwoonden liepen we nog wel met onze schoenen door het huis. We leefden nog niet echt op de grond en ook waren we amper thuis. Maar toen Hayley werd geboren veranderde alles. Geen schoen mocht verder komen dan de gang. Voor iedereen gelde dezelfde regel: schoenen uit in huis!

Met kindjes leef je best veel op de grond. Zo kruipt Hayden over de vloer. En om hem te laten kruipen op een plek waar net iemand met zijn vieze schoenen heeft gestaan, no way. Het huis moet er niet alleen schoon uit zien, het moet ook gewoon schoon zijn. Vanwege zijn kruipen stofzuig ik dan ook elke dag en dweil om de dag. En de schoenen moeten uit op de mat bij de achterdeur of in de gang. Het is een strikte regel bij ons.

Ook hebben wij niet lang geleden onze trappen laten stofferen. Dat is ook een grote uitgave en daarom gaan we er zuinig mee om. Naar boven lopen op vieze schoenen is dus al helemaal uit den boze. En zo had ik laatst een controle van de woningbouw. Zij komen eens in de zoveel tijd een 'controle' doen (zie: kijken of je geen wietplantage hebt). Leuk hoor zo'n man die even je huis komt inspecteren, maar het enige dat ik zag, waren zijn vieze en enorme schoenen. Hij wilde dan ook boven beginnen en ik verzocht hem vriendelijk zijn schoenen eerst uit te doen. Dat weigerde hij, want dat mag niet (?). En dus mocht hij niet naar boven van mij. De inspectie hield dan ook meteen op, aangezien hij dus niet verplicht blijkt te zijn.

Er zijn dagen dat ik uitzonderingen maak, zoals feestjes. Dan wordt alles sowieso een bende. Al zou ik toch liever hebben dat de schoenen uitgaan. Het staat wat huiselijker. Met schoenen aan lijkt het anders net alsof je ieder moment weer wilt weggaan. En ja het is toch eigen best een vieze gedachte dat rondloopt met viezigheid onder je schoenen op een plek waar je gewoon schoon wilt leven en kinderen over de vloer kruipen/rollen? Tenminste zo denk ik erover. Wat vind jij? Schoenen uit in huis of niet?
Categories: ,

6 opmerkingen:

  1. Van mij moeten ze bij ons thuis ook hun schoenen uit. Het is hygiƫnischer maar je krijgt er ook minder viezigheid van op je vloer.
    Met feesten idd hoeven de schoenen ook niet uit.
    Wij lopen ook altijd met sloffen aan in huis. En in de zomer hebben we 'binnenslippers'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelf loop ik altijd op pantoffels, evenals de kinderen. Overdag gaat het dus redelijk, totdat manlief thuis komt. Heb het wel een paar keer gevraagd, maar hij wil er niet echt aan... Ik merk echter dat ook zonder schoenen het vaak snel 'vies' wordt, maar we wonen ook in een wat ouder huis dus er verzamelt snel stof.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij leven meer met het motto: is goed voor de weerstand ;-) Hebben onze schoenen vaak wel uit hoor, maar alleen als ze nat zijn van de regen of echt duidelijk vies van iets anders, moeten ze bij de deur uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik stofzuig ook elke dag omdat de kleinste op de grond speelt. Maar het hoeft zeker niet steriel te zijn. Wij hebben gewoon schoenen aan in huis. Inderdaad goed voor de weerstand. Wanneer het mooi weer is prutten de kids ook buiten in gras en zand.. dusja.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij zijn het ook gewend hoor om onze schoenen uit te doen bij de voordeur.... met dezelfde reden als die van jou....en toen onze dochter inderdaad over de vloer kroop was ik nog strikter in het schoonhouden van de vloeren....nu we met de grootscheepse verbouwing bezig zijn hier in huis kan het soms niet anders dat er met de schoenen door het huis gelopen wordt (maar leuk is dat niet)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik moet eerlijk zeggen dat wij er niet zo op letten maar dat ik het steeds meer zeg, hup schoenen uit. Ik doe eigenlijk altijd bij anderen wel mijn schoenen uit en dit nemen de kindjes automatisch over.

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!