woensdag 5 februari 2014

Inmiddels gaat Hayley al een aantal maanden naar school. Het begin was moeizaam, vooral de eerste weken. Ik kon mijn draai niet vinden in dat nieuwe ritme en Hayley huilde alleen maar als het woord school viel. Ze had moeite met afscheid nemen in de klas en schreeuwde soms de hele boel bij elkaar. Gelukkig gaat het nu stukken beter.
 
Het eerste 10 minuten gesprek
 
We hebben ons eerste 10 minuten gesprekje achter de rug. We werden daaruit niet veel wijzer hoe Hayley ontwikkeld op school, maar ze heeft het wel steeds meer naar haar zin. Ze huilt niet meer en ook komt ze vaak heel vrolijk uit school. Ze heeft dan allerlei verhalen over de andere kinderen en verteld over haar hoogtepunt van de dag. Verder heeft ze nog niet veel vriendinnetjes, Hayley speelt liever alleen. Misschien omdat ze nog niet zo goed weet hoe dat moet op school, maar dat leert ze vanzelf. De juf vertelde ook over de egocentrische fase waarin ze nu zit en dat kinderen op deze leeftijd gewoon liever hun eigen ding doen. Dus zo gek is het helemaal niet.
 
Al probeer ik haar te stimuleren om vriendschappen te sluiten. Ze mocht in een vriendenboekje schrijven van een meisje uit haar klas. Dat vond ze zo stoer. Een paar dagen later heb ik ook een vriendenboekje voor Hayley gekocht. Zo kan ze uitkiezen wie zij lief vindt en wie in haar boekje mag schrijven.

Gewend aan het nieuwe ritme
 
Ik ben inmiddels helemaal gewend aan ons nieuwe ritme. De eerste weken vond ik het vreselijk dat ze zo lang van huis was. En dat ze in een omgeving was die ze nog niet zo goed kende. Alles was vreemd voor ons beide. Ik zat vol met vragen en wantrouwen. Zou er wel goed op haar gelet worden? Eet ze wel haar eten op? Doet ze voorzichtig? Straks valt ze van de trap. Wie weet doet een kindje haar pijn. Het was chaos in mijn hoofd. Maar dat vertrouwen is met de weken gegroeid. Hayley is erg mondig geworden en kan zich prima weren tegen vervelende kinderen. En ik zit vrijwel gerust thuis met Hayden.
 
Tot 13:30 uur heb ik rustig de tijd voor het huishouden, boodschapjes doen, uitgebreid douchen, Hayden verzorgen, even te shoppen en ga zo maar door. Ik heb meer tijd voor mezelf, meer rust. Hayley kan haar ei helemaal kwijt op school en heeft zo genoeg uitdaging op een dag. En door het continu rooster hoef ik haar niet tussendoor op te halen en weer naar school te brengen. Ideaal.

Een eigen leventje
 
Door school merk ik dat ze ook echt haar eigen leven begint te krijgen. Zo is ze van de week na school met de buurvrouw en haar kinderen op pad geweest. Ze kwam pas om half 7 in de avond thuis. Ze had de hele middag gespeeld en friet gegeten in de stad. Ik zat maar thuis. Heel blij dat ze haar eigen ding deed, maar besefte dat het loslaten mij nu echt is overkomen. Je kiest niet voor het loslaten, het overkomt je. Hayley heeft zichzelf losgemaakt van mij, want ze is groot geworden. Ze heeft opeens veel meer een eigen mening; zo is een capuchon absoluut niet cool en wil ze haar haren niet meer in een staart. Ze maakt van alles mee op school, maar ik heb geen idee wat. Ik heb geen constante controle meer op wat ze doet, eet en zegt.

En dat hakt er wel even in. Maar hoe moeilijk het allemaal is, ik ben heel trots op haar. Trots dat ze zo goed haar best doet en zo vooruit is gegaan de afgelopen maanden. En daarmee is ze gegroeid, niet alleen al kind zijnde, maar ook echt in centimeters! Maar ook de grootte van haar mond, maar goed, dat is weer een ander verhaal.

Categories:

7 opmerkingen:

  1. Fijn dat het nu zo goed gaat! En ik kan me voorstellen dat het stiekem ook wel fijn is dat je soms wat tijd voor jezelf hebt. Werk je ook nog? Of dat niet meer? Enne.. de grootte van haar mond.. helaas groeit dat mee met de leeftijd;-) wow wat een verandering is dat. Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee ik werk momenteel niet. Echt amper. Ongeveer 1 avond in de 2/3 weken. Dus vandaar het breien ook. Wel jammer dat het nu zo rustig is deze tijd van het jaar.

      Verwijderen
  2. Lijkt me ook echt moeilijk, dat loslaten! Maar wel fijn om te merken dat ze zo haar eigen persoontje wordt en aan school gewend is geraakt. En wat betreft dat haar in een staart: ze heeft ook prachtig haar, dus los is superleuk! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is zeker zo. Maar qua luizengedoe en op dagen met gym doe ik het liever vast. Alleen is een staart met invlecht wel goed, iets meer werk, maar dat mag dus wel. :)

      Verwijderen
  3. Blogje herkenbaar :)... alleen vertelde mijn dochter dus 'niets' als ze uit school kwam in het eerste half jaar..... vreselijk vond ik dat....en onze 10 min. gesprek werd een half uur gesprek omdat ik de juf overspoelde met vragen;)...vriendschappen die komen ook vanzelf....weet zeker dat de juf bij het eerste volgende 10 min. gesprek jullie kan vertellen wie haar vriendinnetjes zijn...komt allemaal goed! Goed van Hayley dat ze voor zichzelf op kan komen en zich kan weren (dat is soms nogal wel eens een probleem bij mijn meisje)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gesprek was inderdaad geen 10 minuten hehe, duurde ook iets langer. Hayley had eerst moeite om voor zichzelf op te komen, maar ik heb het idee dat het nu wel goed gaat. Ze neemt dat defensieve ook weer mee naar haar. Pablo zat haar laatst te plagen en dat vond ze niet leuk. Ze ging voor hem staan en zei met een handgebaar: "Stop, houd op, ik vind het niet leuk." Duidelijke taal.

      Verwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!