zaterdag 8 februari 2014

Sinds het interview in het AD en de reportage in de VROUW krijg ik ontzettend veel reacties op Facebook, in mijn mail en op mijn blog. De reacties zijn verschillend en bijna altijd positief. Maar naast die leuke opmerkingen krijg ik ook veel vragen nu ik zo in de picture sta als thuisblijfmoeder. Het thuisblijfmoederschap gaat vaak hand in hand met clichés en stereotypes.

De foto hiernaast is natuurlijk gewoon een huiselijk plaatje. Maar minus de theedoek over mijn schouder loop ik er wel zo bij. Ik ben constant bezig met mijn kindjes, huishouden, eten klaar maken en ga zo maar doen. Het zou wat zijn als ik een thuisblijfmoeder ben en de hele dag in mijn kloffie op de bank hang. Nee, mijn man werkt hard, dan doe ik mijn best in huis!

Aangezien ik vrijwel voldoe aan dit cliché beeld wil ik toch wat vragen met antwoorden op een rijtje zetten voor jullie. Want dat beeld is een moment opname, niet meteen een heel leven.

1. Wat doe je nou de hele dag?
Zoals ik al zei, veel! Door de weeks moet ik Hayley naar school brengen en halen. Overdag doe ik huishouden, speel ik met Hayden en verzorg hem. Ik doe administratie, werk aan mijn blog en kijk TLC. Ook ga ik 1 keer per week een ochtend naar het centrum en ben af en toe aan het theedrinken met een vriendin.

2. Wil je altijd thuisblijfmoeder blijven?
Nee hoor, absoluut niet. Zodra de kinderen ouder zijn wil ik zeker wel een vaste baan. Misschien ga ik geen 40 uur in de week werken, maar zo'n 20 of 30 uur in de week lijkt me prima. Dit thuisblijfmoederschap is een periode. Voor hoelang weet ik nog niet, dat zie ik wel.

3. Maar je hebt geen diploma, vind je dat niet eng?
Nee wat zou ik daar eng aan moeten vinden? Alsof je kansloos bent zonder diploma. Ik heb samen met mijn man een goedlopend bedrijf opgezet. Ook wil ik werken in de horeca. Daar is ervaring een pré, papieren zeggen niet heel veel.

4. Kent je leven wel diepgang?
Hoe diep moet je leven zijn? Geloof me, ik heb het 1 en ander meegemaakt en gezien op jonge leeftijd. Dat heeft vele littekens achtergelaten. Ik heb even genoeg diepgang gehad. Ik ben blij een stabiele basis te hebben nu en te kunnen genieten van de 'simpele' dingen in het leven. Mijn leven is nu mooi zoals het is. En ik geniet daarvan. Voor een ander is mijn leven misschien niet genoeg. Maar hé, nou en?

5. Verveel je je nou nooit?
Jawel, soms. Er zijn dagen dat ik verveelt ben. Maar dat heb ik altijd wel gehad. We kunnen nooit helemaal tevreden zijn he? Ik zorg dan dat er meestal wel iets leuks in de planning staat, zodat we naar wat leuks kunnen uitkijken. En die dagen dat ik me verveel, kom ik ook wel door.

Dit zijn eigenlijk de meest gestelde vragen. Ik denk dat de antwoorden wel duidelijk zijn. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.
Categories:

24 opmerkingen:

  1. ik blijf er bij kindjes leuk maar ik zou dit niet willen
    klein wereldje en ik wil ook mijn eigen salaris houden
    niets vragen aan mijn man en verantwoording geven als ik te veel uit geef

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies ieder zijn ding. Maar wel een bijzondere gedachte dat je je salaris als 'eigen geld' ziet en vindt dat je man dan alle rekeningen moet betalen.

      Verwijderen
    2. Volgens mij bedoelt zij meer dat zij haar eigen dingen kan kopen met haar salaris. Ik heb ook mijn eigen salaris, en dat is inderdaad een fijn gevoel. Wij delen hier alle rekeningen. Dat jij het bijzonder vindt snap ik niet. Dat is toch zo in jullie geval? Jij laat je man alle rekeningen betalen inclusief de jouwe. Je kleding, kapper, uitje met vriendinnen...dus elke week dat jij naar het centrum gaat moet jij je handje open houden bij je man. Voor mij geen fijn gevoel nee.

      Verwijderen
    3. Dit is toch persoonlijk? Wij hebben hier geen eigen geld hoor! Mijn man zijn geld is ook mijn geld, wij horen bij elkaar en delen daarom alles. Ons leven.. en ons geld. Ik geloof niet dat het haar bedoeling is om een rolmodel te zijn..

      Verwijderen
    4. Het is ons geld. Hij wilt dat ik thuis voor ons gezin zorg. En als ik iets nodig heb dan koop ik dat van het verdiende geld. Ik houd mijn handje niet op. Ik ben zijn vrouw, niet zijn dochter dat om zakgeld vraagt. We zijn 2 volwassen mensen, met een inkomen en een budget iedere maand. Daar wordt van gekocht wat nodig is voor ons hele gezin.

      Verwijderen
  2. Hoi, na het lezen bekruipt mij een competitiegevoel.
    "Wie is de beste moeder?"
    Ik ben van mening dat zowel een thuisblijf- als werkende moeder
    gelijk en geluk hebben om dit te mogen en kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het blijft voor sommige mensen onbegrijpelijk dat er thuisblijfmoeders zijn en er blijven ook mensen denken dat je niks doet als je thuisblijfmoeder bent. Maakt niet uit hoevaak je het uitlegt...
    Ik ben een WAHM, ik doe hetzelfde maar werk er ook nog bij maar daar denken sommige mensen zelfs makkelijk over! Oh je werkt thuis nou dan kan je lekker je eigen tijd in delen en leuke dingen doen. Mensen vergeten dat er een keer gewerkt moet worden! Ja overdag probeer ik zo min mogelijk te werken zodat ik mn dochter naar school kan brengen, voor mijn zoon kan zorgen, zorgen dat het huis netjes is en boodschappen doen. Maar dat betekent dus dat ik s'avonds en in het weekend vaak aan het werk ben! Mensen denken maar wat ze willen, IK heb een prima leven! :)

    En wij leven van 1 geldpotje.. waarom zouden we dat apart houden? Zelfs als ik niet zou werken zou ik dat doen.. Vind dat zoooo verschrikkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Over diepgang: als je bedenkt waar het leven nou eigenlijk om draait, zit je tussen je kindjes toch precies op de goede plek? Je werkt om te kunnen leven, je leeft niet om te kunnen werken, toch? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed dat je hier een artikel over schrijft. Wij werken/studeren beide maar als ik dr kans had dan zou ik ook meer thuis zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben ook een thuisblijfmoeder. Gedwongen maar toch. Omdat ik ook ziek ben denken mensen dat ik de hele dag niets doe. Maar niets is minder waar. Soms ben ik nog drukker dan mijn man op zijn werk (en geloof me hij heeft een drukke baan).

    Natuurlijk heb je tussen door even tijd om even rustig te gaan zitten en alles even te observeren of te overdenken. Maar vaak sta je gewoon 3 dingen tegelijk te doen. Met 1 of 2 jengelende kinderen om je heen.

    Ik doe het met liefde maar word er soms wel verdrietig van dat anderen net doen of ik een lui-lekker-land leventje heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Er zijn inderdaad veel vooroordelen over het thuisblijfmoederschap, dat het ouderwets zou zijn. Terwijl op het moment veel moeders hiervoor kiezen / gedwongen worden. Een jaar geleden werd mijn contract niet verlengd, maar geen moment spijt van.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tjonge wat een reacties allemaal! Ieder zo zijn mening dan maar;)... maar dat oordelen daar word je niet goed van...Ik werk 5 dagen per week van half 8 tot 11.45 en zo nu en dan een dag in het weekend. Ik sta dus elke dag op het schoolplein om mijn meisje op te halen... ik behoor min of meer ook bij de 'thuisblijfmoeders' (zo wordt ik in ieder geval wel gezien door de meerderheid) ...want ze gaat niet naar de BSO... veel die niet weten dat ik m'n benen onder m'n lijf vandaan ren... en het is zo fijn om van die heerlijke opmerkingen te krijgen van vaders en moeders die werken 'dat ik zo heerlijk kan uitslapen elke dag als thuisblijfmoeder', omdat ze mijn man dus elke dag mijn dochter naar school zien brengen en ze niet naar de BSO gaat... ik laat ze lekker praten...maar wat wordt je scheef aangekeken zeg als je onder de noemer 'thuisblijfmoeder' valt...ik heb een goeie baan en ben blij met m'n werk....maar de uren die ik met m'n kind na schooltijd door kan brengen is mij heel veel waard.... en ik denk ook dat veel niet beseffen dat ik netto per maand meer overhoud in de maand dan de kinderen die wel naar de opvang gaan en moeten betalen voor de opvang.....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Papieren zeggen niet heel veel? Mag ik vragen wat voor functie je hebt om deze aanname te maken? Geen. Een ‘papier’ zoals je het noemt, bewijst dat je kennis hebt opgedaan en ook hard voor hebt gewerkt. Ik hoop dat jullie kinderen wel gestimuleerd worden om te studeren. Ongeacht of ze wat met het ‘papier’ doen of niet. Wat voor voorbeeld geef je aan je kinderen? Ach joh, wie heeft die ‘papieren’ nodig. Je hoeft niet naar school. Papieren zeggen niet veel. Misschien niet voor jou, maar die opmerking zegt al veel over jouw karakter, vindt ik. Ik ben er zeker niet mee eens, en vindt het jammer dat er mensen in de maatschappij zijn die zeggen dat ‘papieren’ niks waard zijn. Wat wil je voor je kinderen? Heb je daarover nagedacht? Gaat jouw dochter überhaupt naar school? Of is dat niet nodig? En jouw zoon?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geloof dat jij hier de persoon bent die aannames doet. Elise zegt toch niet dat zij een diploma niet belangrijk vindt voor haar kids. Het is tegenwoordig wel zo dat je met ervaring en bluffen soms verder komt dan met een papiertje. Maar het lijkt me niet nodig om zo te reageren? Dit soort dingen zijn puur persoonlijk en ik vind het niet eerlijk om zo kritiek te hebben op iemand die je niet kent. Elke moeder doet haar best voor haar gezin. En elke moeder doet het goed zoals het voor haar goed voelt. Zo.

      Verwijderen
    2. Er zijn banen waar een diploma zeker een must is. Maar er zijn genoeg banen waarbij veel meer gekeken word naar ervaring en persoonlijkheid.

      Als serveerster bijvoorbeeld kun je wel 5 diploma's hebben maar als je geen ervaring of gevoel met mensen hebt zeggen die 5 diploma's helemaal niets.
      Of als datatypiste, al heb je een diploma, als jij de gegevens niet juist invoert heb je er ook niets aan.

      Ik vind een diploma ook belangrijk. Maar het wil niet zeggen dat het zaligmakend is. Ik ken helaas genoeg mensen uit mijn omgeving met een diploma die geen baan kunnen krijgen in hun vakgebied. En ook genoeg mensen zonder diploma die wel een baan kunnen vinden naar hun smaak en deze ook behouden.

      Ik heb geen diploma omdat de studie mij niet lag. Ik wou wel verder studeren maar het bedrijf waar ik werkte die ook mijn studie en werkplek was ging failliet. Tja toen kon ik weer mijn studie niet afmaken. Ik wil wel maar ja soms gaat er ook wel eens iets mis. Er is niets mis met mijn werk mentaliteit, ik heb ervaring en kan goed leren. In een aantal banen die ik heb gehad vonden ze dat ze na 3 weken niet meer konden zien of ik nou wel of geen diploma had, omdat ik net zo goed mijn werk deed als iemand met diploma's.

      Hard werken kan op 2 manieren, op school of in de praktijk. En of je nou wel of geen diploma hebt ik denk dat het vooral belangrijk is dat je het werk wat je doet met plezier doet. En als je een hogere functie wil is intern opleiden ook nog vaak een mogelijkheid of gewoon het doorgroeien.

      Ik doe nu even een aanname dat u in het bezit ben van een paar pracht exemplaren van diploma's en vast ook nog voor een goed salaris in uw gestudeerde vakgebied werkzaam bent. Dan wens ik u daar heel veel plezier mee. En zou ik u aanraden om er een cursus omgang met mensen of media cursus bij te gaan doen. Doet het overigens zeer goed op u al zeer riant gevulde C.V. (ik doe nu namelijk even de aannamen dat u een mooi rijtje diploma's heeft en een aantal banen op uw C.V. heeft waar u met plezier gewerkt heeft.)

      Verwijderen
    3. Assumptions are the mother of all fuckups. Zinloze discussie dit. Vrede op aard en dan vooral tussen moeders. Joehoe!

      Verwijderen
    4. Sorry hoor Anoniempje, maar het feit alleen al dat je schrijft 'vindt ik', zegt wat mij betreft genoeg. Ik neem aan dat jij niet goed Nederlands hebt geleerd? Diploma in de psychologie, met gratis secretaresse erbij? Zodat je zelf niet hoeft te typen en mensen prachtig mooi kunt beoordelen? Nee, jou kan ik niet serieus nemen. Maar eerlijk is eerlijk, je durft wel te oordelen, ik ben heel benieuwd naar hoe mensen jou in het echte leven vinden, en het zou me ook niets verbazen als je een eenzame veertiger bent met 5 katten en geen kinderen. En als mijn vooroordeel niet klopt, misschien moet je dan iets in jezelf veranderen?
      Wat een zinloze discussie is dit zeg. Als ik thuis kon blijven bij mijn kind zou ik dat zonder na te denken doen. Helaas moet ik werken, drie dagen per week en zit mijn dochter twee dagen op het kinderdagverblijf. Ik heb diploma's in twee vakgebieden, werk in de tweede maar het meeste heb ik geleerd op de werkvloer. Dat papiertje? Alleen maar gebruikt om binnen te komen, wat ik nu laat zien komt helemaal uit mezelf, niet van een papiertje!

      Verwijderen
    5. "Ook wil ik werken in de horeca. Daar is ervaring een pré, papieren zeggen niet heel veel." Dat staat in mijn artikel. Ik heb het dus over de horeca. Mijn dochter gaat inderdaad naar school, mijn zoon is nog wat te jong. Hij wordt in April pas 1.

      Verwijderen
  10. Elise ik denk dat je een supermama bent! Werken of thuisblijven, borst of flesvoeding. Het is toch jammer dat zelfs volwassen mensen kritiek op elkaar hebben. Als je als mama blij bent, zijn je kinderen dat ook. Werkend of niet..
    Niemand heeft het recht om iemand als moeder te bekritiseren. Zo. Dat heb ik gezegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een frustraties, leef je leven.. En wees gelukkig! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Elise is altijd geleerd en dat doet ze ook gewoon doen als je het zelf wil ze is een gelukkig getrouwde vrouw en lieve moeder met een lieve man om trots op te zijn dus waar heeft men het over. Doe zoals je het doen wil het Geluk en de Liefde is er en de kinderen gaan heus wel naar school hoor.
    Elise liefs je vader

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik ben degene die als eerste reageerde wij hebben het zelfde inkomen mijn man en ik we storten\ het zelfde bedrag op en rekening
    we werken wel onregelmatig en ieder eigen geld
    het werkt al 15 prima 3 kinderen hebben we.

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!