vrijdag 31 januari 2014

Kinderen moeten de wereld ontdekken, ze begrijpen niet meteen wat vies is of 'gewoon niet kan'. Dat moeten wij ze leren als ouders. Ik betrap Hayley dan ook op rare streken, gewoon omdat ze er zelf niet bij nadenkt.

Maar als moeder kijk ik nergens meer van op. "Hayley niet aan de vloer likken," riep ik van de week naar haar. Ze was even een hondje en likte snel de vloer, ze ging even helemaal op in haar rol.

Wat roep ik nou toch, dacht ik. Ik vraag aan mijn dochter of ze niet de vloer wil likken. Op een manier alsof het heel normaal is om de vloer te likken, maar ze het toch even niet moet doen.

Heel raar, maar zoals ik al zei, dat soort dingen gebeuren met kinderen. En zo zijn er wel meerdere rare dingen om te zeggen.

Ik heb er eens een aantal op een rijtje gezet:

"Haal die vork uit je neus." Hayley is aan het eten en poert in de gedachte met een puntje van de vork in haar neus.

"Niet met je vinger in het oor/kontgat van de poes." Hayden is dol op de poezen. Zij ook op hem en gaan vaak bij hem op de grond liggen. Hayden trekt dan aan de oren of trekt plukken haar uit hun vacht.

"Snuit nou niet je neus in mijn kleren." Vaak als Hayley verkouden is, is ze toe lui om een papiertje te pakken. Dan dient mijn kleding vaak als snottelap, heel vies.

"Haal mijn onderbroek van je hoofd." Hayley helpt graag met het opruimen van de was. Zo nu en dan trekt ze dan als geintje onze kleding aan, of doet een (schone) onderbroek op haar hoofd.

"Niet met je tandenborstel de muur schoonmaken." Hayley en ik poetsen vaak samen onze tanden. Als zij dan klaar is en zich een beetje verveeld, gaat ze maar de muur ermee poetsen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

"Niet zo hard in mijn gezicht krabben/knijpen/krassen/slaan." Hayden zit graag aan onze gezichten en dat gaat vaak hand in hand met wat schaafwonden of een vinger in het oog.

"Haal je tenen uit je mond." Spreekt voor zich denk ik zo haha.

"Niet aan de muren krabben." Alsof Hayden een kat is. Maar Hayden vindt aan de muren krabben heel leuk. Waarschijnlijk door het geluid dat hij dan creƫert.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is meteen duidelijk hoe een kind je bezig kan houden. Je moet overal op letten, want ze zijn in voor allerlei streken. Het is aan ons om te leren wat wel en niet mag zodat je als volwassene 'normaal' door het leven kan. Want stel je voor dat het ons niet geleerd werd? Dan liepen we misschien wel met een onderbroek op ons hoofd, likten we de grond in de supermarkt of krabde we onze baas in het gezicht.

Ik verbaas me er soms om wat ik allemaal moet zeggen, wat niet mag. Ik ben er zo aan gewend geraakt dat ik er helemaal niet op lette wat voor rare streken ze uithalen en hoe ik daarop moet reageren. Want ja, alleen kinderen likken de grond of stoppen een vork in hun neus. Herken je dit?
Categories:

4 opmerkingen:

  1. Haha wat grappig!! toen ik las "niet de muren poetsen met je tandenborstel" kreeg ik even een leuke herinnering naar vroeger... haha!! Toen mijn zoontje nog ieniemienie was, kon ik hem nergens vinden!
    Stond hij met de wc-borstel de tegeltjes in het toilet te schrobben... hilarisch! Van wie zouden ze die die gekke fratsen toch hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad een paar hele herkenbare punten! De tandenborstel truc en de wc borstel van hier boven herken ik ook hahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahaa, ja een paar herkenbare dingetjes....vloer likken (of onze armen en benen likken omdat ze idd. een hondje is;))... en wat hebben die kinderen toch met die tandenborstel (hier worden idd. ook de tegels onder handen genomen) Of alles van de straat oppakken.... kauwgum, bierdopjes, wattenstokjes (ze doet het met 5 jaar nog steeds!!pffff...) echt vies.....

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!