dinsdag 28 januari 2014


Zelf heb ik absoluut geen talenknobbel. Maar toen ik jonger was sprak ik prima Duits. Samen met mijn ouders keek ik veel Duitse series. Dat kwam ten goede voor de middelbare school. Mijn uitspraak en woordenschat was erg goed. Inmiddels spreek ik bijna geen Duits meer en ook mijn Engels is nooit heel goed geweest. Maar daar werk ik weer aan. Hayley spreekt thuis namelijk graag Engels.

Het is sinds een tijdje dat ze de interesse heeft gekregen in de Engelse taal. Haar favoriete speelgoed is Littlest Petshop. Op Youtube kijkt ze dan filmpjes van kinderen die met hun poppetje verhaaltjes spelen. De meeste van deze filmpjes zijn in het Engels. Tijdens het kijken vraagt ze mij wat de woorden betekenen en zo is ze de Engelse taal gaan begrijpen.

Ze heeft dan ook dagen dat ze de hele dag vertalingen aan mij vraagt. "Mama wat betekend handdoek in het Engels?" "Towel." "Oke, towel," herhaalt ze dan. Alsof ze zichzelf continu overhoort in haar hoofd. En nu ze zoveel Engelse woordjes kent, zijn we begonnen met Engelse zinnen. Ik leer haar hoe ze iets moet vragen en hoe je een kort gesprekje voert in het Engels. Zo gingen we gistermiddag zoveel mogelijk Engels praten. Ik zei mijn zinnen eerst in het Nederlands en dan meteen in het Engels. En dan is het een kwestie van zoveel mogelijk herhalen.

Ik vind het leuk en bijzonder dat ze zoveel interesse heeft in een andere taal. Wie weet heeft zijn wel een hele grote talenknobbel. Maar aan de andere kant, kinderen kunnen natuurlijk heel snel een taal leren. Al moet ze niet met een andere taal aan komen, want ja, verder dan Engels gaat het hier momenteel niet. Tenzij ze naar Pablo gaat, hij spreekt een aardig woordje Duits.

Hayley vond Dora altijd heel saai. Maar sinds ze begrijpt dat Dora goed is om je Engels te leren, wilt ze het wel kijken. Dan pakt ze haar stoel en gaat dichtbij de tv zitten zodat ze er niks van mist en niet wordt afgeleid door de herrie die Hayden maakt. Ze wilt Engels leren en daar mag niemand tussen komen.
Categories:

7 opmerkingen:

  1. Download Dora voor haar. Dora is dan Engels/Spaans! Erg leuk en makkelijk op te pikken door de kids. Aileen kon ineens tot 10 tellen in Spaans! Mijn moedertaal is Engels, Nederlands heb ik op de basisschool geleerd. Daar ben ik erg blij mee want ik heb een wiskunde knobbel geen talenknobbel!
    Ik probeer Aileen ook zoveel mogelijk Engels te leren maar ik vind het best moeilijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaa leuk en goed! Wij voeden Aron tweetalig op, Engels en Nederlands en daar hebben ze zoveel profijt van als ze ouder zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe doe jij het dan precies dat tweetalig opvoeden?

      Verwijderen
  3. Wij zijn er niet bewust mee bezig 2 vind ik ook nog wat te jong. Maar Dora en Diego daar in tegen hebben hem tot 10 leren tellen in het engels en nog heel veel andere woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk zeg! Hier eerst maar eens Nederlands onder de knie krijgen hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier hoor ik voornamelijk de woordjes uit Dora en Diego voorbij komen hihi, en vraag dan wel eens hoe dora bijv. een slang in het engels noemt hihi...

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!