dinsdag 7 januari 2014

 
Kinderen zijn geweldig, echt! Ik mag in mijn handen knijpen dat ik twee prachtige gezonde kinderen heb gekregen. Maar hoe leuk ze ook zijn. In de nacht ben ik niet altijd zo heel blij. De eerste maanden na zijn geboorte huilde Hayden veel, ook in de nacht. Het ging een tijdje goed, maar sinds een aantal weken zitten we weer met onze handen in het haar. En ook Hayley wordt vaak huilend wakker vanwege nachtmerries.

Hayden slaapt ontzettend weinig voor een baby. Hij doet een slaapje van 11:00 tot 12:30, van 16:00 tot 17:30 en dan blijft hij wakker tot ongeveer 22:00 uur. Daarna wordt hij wakker rond 02:00 om wat te drinken en ook tussen 04:00 en 06:00 wilt hij weer aandacht/drinken.

Vanmorgen zat ik dan met dikke ogen om 05:30 uur beneden op de bank. En niet alleen met Hayden, ook Hayley was wakker geworden van alle herrie en wilde niet meer slapen. Terwijl ik met satéprikkers mijn ogen open probeerde te houden, speelde Hayden vrolijk op de grond en Hayley lag lekker onder een dekentje tv te kijken.

En misschien is het wel een fase zoals de meeste mensen zullen zeggen. Maar het voelt gewoon niet goed. Lichamelijk niet en geestelijk niet. Met zo'n ontevreden baby in de nacht, ga ik toch aan mezelf twijfelen. De afgelopen dagen heb ik van alles geprobeerd. Zo heb ik hem meer tussendoortjes gegeven overdag en probeer ik hem wat minder te laten slapen, zodat hij in de avond wat meer moe zou zijn. Nou in tegendeel. Het heeft allemaal niks geholpen, misschien heeft dat het allemaal nog wel erger gemaakt. Ik weet het niet. Wat doe ik verkeerd?

Ook hebben we zijn bedje maar even bij ons op de kamer gezet vorige week. Als hij huilt, hoeven we niet helemaal naar zijn kamer te lopen. Dan is het iets minder vermoeiend voor ons. Wie weet had hij wel last van verlatingsangst en zo zijn we lekker dichtbij hem. Als hij in de nacht zo huilt, leg ik hem vaak tussen ons in. Daar wordt hij vaak wel rustig van. Met een pluk haar van mij in zijn handen, speent hij zichzelf in slaap. Maar ook de laatste dagen lijkt dat niet meer te werken. Hij vindt het nu veels te gezellig op de kamer. Constant wordt hij wakker en ligt hij door de spijlen te turen naar ons in het donker. Dan knalt zijn hoofd weer tegen het bed en dat is ook niet fijn voor hem. Toen ik hem vanmorgen bij me legde, ging hij in plaats van slapen, omrollen en om zich heen kijken. Slapen? Nee hoor, dat wilt hij bijna niet!

We zijn helemaal gebroken Pablo en ik. We slapen allebei weinig. Ik ga elke avond zo vroeg mogelijk naar bed. Maar heel vroeg kan ook niet, omdat Hayden vaak tot half 11 's avonds wakker is. En ik kan pas rustig slapen als hij op één oor ligt. We proberen hier en daar een uurtje slaap te pakken. Zo heeft Pablo Hayley vanmorgen naar school gebracht. Ik was inmiddels al 3 uur wakker en gelukkig lag Hayden te slapen. Ik heb tot 10:00 uur heerlijk een dutje gedaan.

Ik blijf maar puzzelen totdat hij rustig slaapt elke nacht. Ik wil hem vandaag meer brood gaan geven en in de avond een bord pap en granen. Hopen dat het werkt en we snel weer aan onze nachtrust komen. Iemand tips? Of wat oppeppende woorden voor me? I need it!
Categories:

18 opmerkingen:

  1. Wat rot zeg! Dat hij overdag niet veel wil slapen is denk ik niet zo erg, maar misschien kan je proberen om zijn slaapjes te verschuiven? Zodat hij vanaf 16 uur gewoon wakker moet blijven? Mijn kleine man slaapt eind vd dag ook nog wel eens maar die maak ik om half 6 echt wakker. Vindt hij niet fijn maar anders weet ik dat hijom half 8 niet gaat slapen. Mijn kleine krijgt sochtends om 7 uur een fles met pap erin, en als hij naar bed gaat douchen, fles met rijstebloem, boekje lezen en dan in bed. Vaak gaat hij ook rollen, huilen en klieren. Dan leg ik hem goed, speen erin, aai over zn bol en weg ben ik. Ik kijk hem dan vooral niet aan! Snachts wordt hij ook wakker en speelt in zn bed. Weer paar keer goed leggen en hem niet aankijken en dan valt hij vanzelf weer in slaap. Ookal slaap ik pas als hij weer verder slaapt. Dochter van 8 slaapt regelmatig op matrasje bij ons.. zucht.. meest rare nachtmerries of angsten snachts. Om drama te voorkomen, en dan slaapt niemand, doen wij dat maar zo.
    Liefs Meryll

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik probeer ook een beetje te schuiven. Hij bleef eerst wakker vanaf 16:00 uur ongeveer. Maar dan werd hij om 18 uur heel moe. Dan sliep hij ander half uur en was vervolgens om half 8 weer klaar wakker. Eigenlijk heb ik nog geen ideaal ritme gevonden voor hem. Nu hoop ik dat hij wat beter slaapt door rijstebloem. Vermoeiend :(

      Verwijderen
  2. Misschien is het een kwestie van ritme doorbreken? Soms kan het helpen om het bedje ergens anders in zijn kamertje te zetten. En waardoor kan het zijn dat hij wakker wordt? Te koud, te warm, hoort of ziet hij teveel snachts? Overdag wellicht niet donker maken en snachts juist wel? Ik denk graag met je mee hoor! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor het meedenken ;). Ik dacht eerst dat hij bang was in het donker. Ik heb toen een lampje gedurende de nacht op zijn kamer gezet. Dat leek te werken. Maar daarna werd hij weer wakker van het licht en begon te huilen in de nacht. De volgende dag liet ik hem slapen met het licht aan en toen hij sliep deed ik hem uit. Toen heeft hij de heleeeeeeeeeeeeee nacht geslapen. Ik was er toen van overtuigd dat dat het probleem was. Maar nee, de volgende dag hielp het weer niet. *zucht*

      Verwijderen
  3. Geen oppende woorden helaas. Wij zitten ook weer een slechte slaapperiode (ik ga er nog steeds vanuit dat het fase is, ook al duurt ie alweer anderhalve maand ongeveer). Dochterlief (15 maanden) is klaarwakker tussen 2 en 5 en niks helpt. Niet bij ons, niet uit bed, niet in bed laten, niet drinken, niks. Ze is gewoon wakker en gaat absoluut niet slapen. En ik ben dus ook wakker. Of ik dut weg tussendoor, dat is bijna nog erger want als ik haar dan weer luid hoor gillen omdat ze haar speen uit bed heeft gegooid en dus onze aandacht wil, dan ben ik zeg maar net ingeslapen, nou dan lig ik te vloeken van vermoeidheid en stap weer uit bed. Terwijl: ze kan er niks aan doen, ik ben haar moeder: waarom vloek ik?! Niet tegen haar hoor, maar ik ben zoooooo moe!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik word er ook echt niet vrolijker op als de kids 's nachts wakker worden. Dan ben ik soms geen leuke mama :'( Heb je pyjama papjes van nestle al eens geprobeerd? Sven sliep daar altijd heel goed op. Misschien hem smorgens niet laten slapen of maar een uurtje en dan rond 12 uur op bed leggen en dan als hij wakker word wakker houden tot 's avonds. Lekker in bad vlak voor hij naar bed gaat worden ze vaak ook lekker moe van. Sven heeft ook een periode gehad dat hij begon te gillen als wij naar bed gingen en dan pakte ik hem altijd en legde hem tussen in. Dit werkte bij hem niet hij slaapt niet tussen in. Toen heb ik hem na een week gewoon laten huilen en dan viel hij weer in slaap. Ik moet zeggen dit was ook niet makkelijk want het duurde soms echt wel 3 kwartier. (Dit doe ik niet als hij ziek is) maar wel als hij dit doet om aandacht te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey meis
    Wat vervelend zeg!
    Ik moet zeggen dat wij vrij "hard" zijn dat ben ik al geweest bij de eerste en dat ben ik nu weer.
    Laatst was ons meisje ook snachts in ene wakker ik erheen nou dikke pret had ze dus ik haar op der buik gelegd en speen erin.... nou dat was niet goed toen heb ik haar maar laten huilen 15 min weer terug en weer een speentje erin toen ging ze weer huilen maar 10 min later sliep ze ze had zelf de speen weer in haar mondje gedaan en ging weer lief slapen... de dag erna weer hetzelfde maar toen ging ze vrijwel direct weer slapen en afgelopen nacht heb ik haar niet gehoord...
    Soms is er geen rede voor maar moet je gewoon even doorbijten om een patroon te doorbreken.

    Succes en sterkte maar de aanhouder wint!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is het een idee de babyfoon in de nacht uit te zetten. Hij slaapt 5 stappen van onze slaapkamer, dus we horen hem ook wel zonder. Maar als hij een feestje bouwt in bed, hoeven we er niet perse uit. Een beetje negeren als hij niet keihard huilt en schreeuwt kan vast geen kwaad.

      Verwijderen
  6. Na 2,5 jaar gebroken nachten. Heb ik 1 advies. Laat het los... Want hoe drukker jij je maakt om het feit dat hij niet slaapt hoe minder het word geestelijk gezien.

    Sommige kinderen hebben echt minder slaap nodig dan internet of het CB zegt.

    Ik geloof dus wel in de fases dat het wel weer beter gaat. Hij zal gaan kruipen of misschien wel gaan zitten dat kan zo'n klein koppie niet verwerken en wanneer zullen ze dat doen juist in rust.

    Misschien kan je hem uit logeren doen? zodat jullie een nacht kunnen opladen dat zou kunnen helpen.

    Maar van alles verzinnen om hem te laten slapen gaat niet werken. (ervaringmee)

    Slaap gebrek is slopend maar hij doet het echt niet met opzet en over 2 jaar lach je hier weer om.

    Sterke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Jij kan het inderdaad weten. Het is moeilijk om los te laten op de momenten dat ik zo moe ben. Overdag gaat het uiteindelijk dan wel weer. Maar midden in de nacht voel ik me een stuk minder mens. Ik moet mijn instelling maar veranderen in de avond. Dan kan het altijd meevallen. We komen er wel doorheen.

      Verwijderen
    2. Voor jezelf is loslaten het beste! Maar er is niets mis met alles uitproberen, op de momenten dat je er doorheen zit wil je toch alles proberen. Gewoon omdat je niet weet waar het aan ligt.. en je het graag anders zou willen. Volg gewoon je gevoel, als jij denkt dat je al het nodige moet uitproberen. Wie weet zit daar een oplossing bij! Die kleintjes kunnen het je helaas niet zeggen...

      Verwijderen
  7. Niet zo heel oppeppende reactie maar..... Sinds dat wij papa en mama zijn geworden (vijf jaar geleden) komt het woord 'slaapgebrek' en moe zijn hier elke week wel eens voorbij.... alle fases hebben we nu wel gehad en wij hebben nog maar 1 kleintje waar we zorg voor dragen... de fase waarin we nu zitten; heel stilletjes (bijna) elke nacht stipt om 4 uur onze kamer binnen sluipen om tussen ons in te gaan liggen....en ja, wij laten het gewoon los zoals Sharmayne al vertelde alhoewel dat soms nog steeds pittig is;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha wat een stiekemerd. Dat is ook wel weer heel schattig ;) Mijne staat altijd boven aan de trap te blêren: "Mamaaaaaaaaaaaaaaa, ik wil in het grote bed slapen!"

      Verwijderen
  8. Met Dave hebben we wat slapen betreft weinig problemen. Die is nu bijna anderhalf en ik krijg hem nog niet op 1 slaapje overdag, de nacht slaapt hij keurig 12u. Bij Onno was het een heel ander verhaal. Die hebben we als baby echt moeten laten huilen om hem te leren zelf in slaap te komen. Ook later bleef dat met perioden terugkomen en nu nog is hij degene die 's nachts het vaakst wakker is. Het gaat inderdaad het beste als je het loslaat (Onno sliep als baby in 24u maar 11u en dat zat ik allemaal bij te houden, word je niet vrolijk van). En ik weet niet wat voor jullie de beste aanpak is, maar misschien wordt het tijd dat hij gaat leren dat je niet elke keer komt als hij midden in de nacht wakker is. Natuurlijk wel als hij echt in paniek is, maar spelen of zeurhuilen zijn geen redenen om naar hem toe te gaan. Dan is hij inderdaad meteen klaarwakker en denkt dat er een nieuwe dag is begonnen. Hij kan wel aandacht wíllen, maar hij moet leren dat de nacht daar niet voor is.
    Misschien heeft hij júíst last van andere voeding die hij krijgt en is dat niet de oplossing, of misschien juist wél. Het probleem met vanalles proberen is wel dat je bepaalde dingen vaak langere tijd moet volhouden voordat het effect heeft. Als je dan alweer iets anders hebt gelezen dat je wilt proberen, worden de dingen wéér anders voor hem, wat juist meer onrust brengt.
    Wat is de reden dat hij 's morgens pas om 11u weer slaapt? Breng je hem wel eerder naar bed? Onno kon ook lang wakker blijven, hoor, en was ook heel gauw klaar met de middagslaap. Maar Dave wil 's morgens na het ontbijt vaak meteen weer naar bed (scheelt dat hij ook een heel duidelijk 'slaapteken' heeft: vingers in de mond :-) ). Ik moet zeggen dat het nu minder wordt, maar doordat hij vaak ziek is, gaat hij toch de meeste ochtenden nog naar bed. En het zijn ook fases. De ene keer slaapt hij kort/niet, de andere keer slaapt hij 1,5 uur maar dan 's middags niet meer. En weer een andere keer slaapt hij 2x 2u. Er is geen touw aan vast te knopen en dat probeer ik dan ook niet. Ik kijk naar het kind. Het scheelt natuurlijk enorm dat hij het zo duidelijk aangeeft, want Onno heeft dat soort slaaptekens nooit gehad (of ik heb ze niet gezien). Nu nog gaapt hij bijvoorbeeld uiterst zelden. Als we hem meer dan 1x per maand zien gapen is dat veel.
    Een heel verhaal, maar ja, ik ben dan ook net als velen met mij ervaringsdeskundige. Dus troost je, je bent niet de enige. ;-) En er komen heus betere tijden. Ik hoorde laatst iemand die voor het eerst in 4jaar een nacht heeft doorgeslapen, dus erger kan ook altijd nog. :-)
    Of expres wakker houden werkt, weet ik niet. Ze zeggen altijd dat een uitgeslapen baby ook beter slaapt. Maar ja, met bijvoorbeeld van 2 slaapjes naar 1 slaapje gaan, heb je toch ook het probleem dat je ze ff wat langer wakker moet houden om ze daarna langer te laten slapen. Zal ook per kind verschillen.
    Probeer zelf idd op andere momenten slaap of gewoon rust te pakken wanneer dat kan. (Ik ben al niet gezellig als ik minder dan 8u slaap, haha) Zoals in de avond. Als Hayden dan wakker is, laat Pablo er even mee dealen en ga zelf alvast naar bed. Dan neem jij de nachtdienst weer waar. Dat soort afspraken hebben wij bij de 2e meteen gemaakt nadat we het bij de 1e pas na lange tijd bedacht hadden en ik er eigenlijk allang doorheen zat.
    Sterkte ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik merk ook dat als hij overdag goed slaapt, de nacht ook rustiger is. De afgelopen 2 nachten is het best goed gegaan. We hebben om de beurt een nacht gedaan, zodat we niet allebei elke ochtend heel moe zijn. Hij heeft goed geslapen, geen fles gedronken in de nacht en sliep al om 19:30 uur. Tegelijk met Hayley. Rond 23:00 uur werd hij dan wakker en elke keer als hij huilde gaven we een speen. Na een half uurtje sliep hij dan weer. Ook geef ik hem de afgelopen 2 dagen meer tussendoortjes die hij zelf kan eten. Een stokje stokbrood of een rijstewafeltje. En hij kan opeens zelf zijn fles vasthouden en drinken. Er is dus duidelijk sprake van een ontwikkelingssprong. Misschien verklaart dat de onrust.

      Verwijderen
    2. Fijn dat het wat beter gaat. Ja, die sprongetjes kunnen altijd heerlijk dwars zitten. Hier Dave van de week een keer een nacht tussen 1 en 3u veel gezeurd. Als we uiteindelijk naar hem toe gingen omdat we niet wilde dan Onno wakker werd, wees hij naar de deur. Meneer had dus gewoon bedacht dat hij naar beneden wilde. En dan lekker koppig volhouden. Ook met in bed leggen protesteert hij, maar als hij de rust vindt, is hij zo weg. Bij de 2e scheelt het dat je weet dat het ook weer overgaat. Daar hadden we bij de eerste geen idee van. ;-)

      Verwijderen
  9. Zo herkenbaar dit! Het blijft een moeilijk periode en oplossing zullen we niet voor je hebben, maar aan jezelf twijfelen is echt niet nodig, we maken het allemaal mee. Voor heel veel paren wellicht geen oplossing maar wat bij ons hielp was de baby in bed nemen. Onze dochter heeft zeker tot haar eerste jaar bij ons in bed geslapen. Even doorbijten, komt allemaal goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat vervelend. Hier overdag ook een slechte slaper. Als hij 2x 45 minuten slaapt is het veel. Maar ik heb het geluk dat als hij rond 22.00 uur gaat slapen hij pas rond 20.30 wakker word.. Ik hoop dat het steeds beter gaat, en dat jullie toch je rust kunnen vinden. Liefs

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!